ذبح کنندگان دام مراقب تب کریمه کنگو باشند

در آستانه عید سعید قربان، ذبح دام نیز در اقصی نقاط کشور افزایش می یابد. این در حالی است که باید مراقب بیماری تب کریمه کنگو بود که از طریق کشتار دام منتقل می‌شود.

ذبح کنندگان دام مراقب تب کریمه کنگو باشند

به گزارش ۸دی، محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به ذبح کنندگان دام و کارگران شاغل در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها توصیه کرد هنگام کار از وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش، چکمه، عینک، ماسک، روپوش یا پیش‌بند پلاستیکی استفاده کنند.

وی با اشاره به بروز مواردی از بیماری تب کریمه کنگو در کشور، گفت: افرادی که با دام سر و کار دارند، از گذاشتن چاقوی قصابی داخل دهان خودداری کنند.

سهرابی به این دسته از افراد که با ذبح دام سر و کار دارند، اظهار بهداشت: در صورت وجود زخم یا جراحت بر روی دست‌ها یا انگشتان خود از تماس با ترشحات یا لاشه دام خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: مردم غالباً از محل‌های غیرمجاز دام زنده خریداری کرده و به صورت سنتی ذبح می‌کنند که این کار خطراتی را به همراه دارد.

وی افزود: خون و ترشحات دام تا چند روز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود به همین دلیل ذبح گوسفند در معابر، پارکینگ و حیاط منزل یک رفتار غیربهداشتی است که ممکن است باعث انتشار بیماری شود.

سهرابی به خانواده‌ها توصیه کرد گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مورد تأیید تهیه کنند زیرا در کشتارگاه‌های صنعتی علاوه بر نگهداری گوشت در شرایط استاندارد، از ذبح دام قاچاق و آلوده به ویروس جلوگیری می‌شود و محیط کشتارگاه برای مبارزه با کنه و سایر آلودگی‌ها به طور مرتب سمپاشی و ضدعفونی می‌شود.

وی، یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری را گزش کنه عنوان کرد و گفت: ویروس این بیماری در دام‌هایی نظیر گاو، گوسفند و بز تظاهرات خاصی ندارد و در نتیجه از ظاهر دام نمی‌توان به وجود بیماری در حیوان پی برد.

به گفته سهرابی، کنه‌ها از خون دام مبتلا به ویروس تغذیه و خونخواری می‌کنند و آلوده می‌شوند. گزش انسان توسط کنه آلوده نیز باعث ورود عامل بیماری به خون و ابتلاء به این بیماری می‌شود. له کردن کنه روی پوست بدن نیز می‌تواند باعث ابتلاء شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصول گرم سال مسافرت و طبیعت گردی هم زیاد می‌شود باید مراقب کودکان بود و نکات ایمنی را در برخورد با حیوانات، دام‌ها و حشرات به آن‌ها آموزش داد.

سهرابی تاکید کرد: برنامه مراقبت بیماری تب کریمه کنگو در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت مستمر در حال اجرا است و کارکنان بهداشتی و درمانی با شناسایی موارد مشکوک بیماری اقدامات لازم را انجام می‌هند. بنابراین جای نگرانی برای شهروندان نیست، اما اطلاعات کافی و رعایت نکات گفته شده نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری و انتشار ویروس دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه