استعلام اصالت کالاهای سلامت محور از سوی مصرف کنندگان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: مصرف کنندگان کالاهای سلامت محور همچون محصولات آرایشی و بهداشتی حتما قبل از استفاده برای اطمینان مصرف، اصالت کالا را استعلام کنند.

استعلام اصالت کالاهای سلامت محور از سوی مصرف کنندگان

به گزارش ۸دی،نسیبه یوسفیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مسائل و هشدارهای پیرامون محصولات ارگانیک اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف کنندگان کالاهای سلامت محور می توانند با خراشیدن لایه پوشاننده شناسه ۱۶ رقمی و ارسال به شماره پیامکی ٢٠٠٠۸۸۲۲ اصالت کالا را استعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت شناخت کالاهای آرایشی و بهداشتی مجاز تاکید کرد: با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۱۶ مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در حال حاضر تنها کالاهای آرایشی و بهداشتی دارای برچسب شناسه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت مورد تایید هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نسبت به عوارض ناشی از مصرف کالاهای قاچاق و تقلبی هشدار داد و افزود: محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی موجب بروز عوارض جسمی، صدمات پوستی، کبدی، ریوی و بیماری های مختلفی شامل آلرژی و زخم های پوستی و حتی سرطان می شود.

یوسفیان حساسیت را شایع ترین عارضه لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی عنوان کرد و گفت: از جمله علایم حساسیت نیز احساس سوزش، قرمزی، تورم ، خارش، تاول های آبدار، عفونت و تغییر رنگ پوست می شود.

وی در ادامه با تشریح اقدامات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان برای مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت محور افزود: در سه ماه ابتدای سال جاری ۸۵۸ مورد بازرسی از بخش های مختلف از جمله داروخانه ها، عطاری ها، باشگاه ها، آرایشگاه ها، مواد خوراکی، آشامیدنی و تجهیزات پزشکی انجام شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه در جریان این تعداد از بازرسی ها، ٣٩ واحد متخلف شناسایی شد، اضافه کرد: در این مدت نیز ۵۲۵ قلم کالا ” یک قلم می تواند چندین کالا باشد” کشف شده است.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است تا مردم از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند، اظهار داشت: حتی استفاده وفور ار استامینوفن به  کبد آسیب می رساند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه