وقتی چشمان تیزبین آموزش و پرورش استعمال دخانیات را نمی‌بیند/ اردوهای دانش‌آموزی امروز، زمینه‌ساز انحرافات فردا

دنیای مجازی، تنبلی دانش آموزان امروز، بی‌رغبتی معلمان و صدها مسئله دیگر دست به دست هم می‌دهند تا اردوهای دانش آموزی که موجب رشد ذهنی و فکری دانش آموزان در دوران نوجوانی می‌شد به یک تفریح خطرناک تبدیل شود.

وقتی چشمان تیزبین آموزش و پرورش استعمال دخانیات را نمی‌بیند/ اردوهای دانش‌آموزی امروز، زمینه‌ساز انحرافات فردا

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، اردوهای دانش آموزی یکی از فعالیت های پرورشی و تربیتی است که از سالیان دور همواره از سوی معاونان امور تربیتی در مدارس برگزار می‌شود.

 

اردوهایی که با اهداف مختلفی همچون پرورش کارگروهی، همیاری و آمادگی دانش آموزان برای تجربه دور از خانه و خانواده بودن در سنین مختلف برگزار می‌شد.

 

این اردوها که به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در قالب های سیاحتی، تفریحی و زیارتی برگزار می شد فرصت شیرینی بود که همه ما در طول دوران دانش آموزی خود تجربه کرده و خاطرات خوب و ماندگاری را از آن در ذهن داریم.
شاید خاطرات این اردوها که در گذشته برگزار می شد هنوز با یادآوری تنقلات و خوراکی های رنگارنگ روزهای اردو، شعرها و خنده های داخل اتوبوس، بازی‌های دسته جمعی با دوستان در فضای باز، طعم لذت بخش ناهارهای دور همی و عکس های یادگاری با دوستان و معلمان هنوز هم برای خیلی از ما زنده است .

 

جدا از  همه این موارد و  تاثیرات تفریحی و ماندگار، اردوهای دانش آموزی فرصتی برای مربیان پرورشی بود که به دانش آموزان خود زندگی در شرایط سخت و دور از امکانات ایده آل را با بالا بردن صبر و بردباری در طول سفر به دانش آموزان بیاموزند و  یادگیری کار گروهی، ارتباط با ائمه و معصومین در سفرهای زیارتی و  آشنایی با زیبایی ها و میراث این مرز و بوم را در ذهن دانش آموزان پرورش دهند.

 

اما متاسفانه امروز شاهد تغییر این فضا در اردوهای دانش آموزی هستیم ،  وقتی می‌بیبنیم دیگر خبری از شور و نشاط های فرهنگی و شعر های آموزنده ای که در طول مسیر می‌خوانند نیست و جای آن را  گوشی ها و تبلت هایشان گرفته و از تامل و تفکر از پیرامون اطراف دور شده اند.

 

شاید دیگر معلمان هم راغب نیستند که در طول مسیر آفرینش های پروردگار را به دانش آموزان بیاموزند و آنان را نسبت به وقایع اطراف ، دگرگونگی های طبیعت و بالا بردن سطح علمی دانش آموزان آگاه سازند.

 

امروز شاید در گردش‌های علمی تنها موردی که یافت نمی‌شود همان علم باشد ، دنیای مجازی، تنبلی دانش آموزان امروز ، بی‌رغبتی معلمان و صدها مسئله دیگر دست به دست هم می‌دهند تا اردوهای دانش آموزی که پیش‌تر موجب رشد ذهنی و فکری دانش آموزان در دوران نوجوانی می‌شد به یک تفریح ساده و یا حتی خطرناک تبدیل شود.

 

گاهی اوقات حرف‌هایی به گوشمان می‌رسد که باید امیدوار بود شایعه باشد، حرف‌هایی که خبر از مصرف قلیان و دخانیات در بین دانش آموزانی می دهد که به اردوهای دانش آموزی رفته‌اند.

 

و قطعا پس از بین رفتن شور و حال ذانش آموزان و بی تاثیر شدن سفرهای علمی مسئله استعمال دخانیات دیگر قابل قبول نخواهد بود.

 

کارشناسان معتقدند دوری دانش آموزان از خانواده باید رشد فکری و عقلانی انان را جهت آماده سازی نوجوانان برای ورود به جامعه فراهم کند و حال که این موضوع بی‌تاثیر شده دیگر نباید فرصتی برای انحراف‌ سرمایه‌های کشورمان فراهم کنیم.
برخی از اردوها زمینه کج روی و انحرافات اخلاقی و حضور در مسیر اعتیاد را برای نوجوانان دانش آموز فراهم می کند و بسیار بدتر اینکه این فعالیت ها قطعا از زیر چشمان تیزبین آموزش و پرورش دور نخواهد بود.

 

و باز هم تنها می توانیم امیدوار باشیم معلمان که سکان داران فرهنگ جامعه ایرانی – اسلامی هستند و فرزندان این مرز و بوم را تربیت می کنند با تغییری در نگرش و شیوه اجرایی خود بتوانند شور و نشاط سالیان گذشته را دوباره به این اردوها برگردانند تا از این طریق به توان نخبه‌های علمی و ورزشی و … را در این گردش ها از بین دانش آموزان گلچین کرده و با هدف گذاری ، آموزش‌های صحیح و آگاهی بخشی خانواده ها این نوجوانان را به مرحله شکوفایی برسانیم تا ایرانمان هر روز و هر لحظه سرافراز تر باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه