آغاز رهاسازی آب سد سفیدرود از اردیبهشت‌ماه

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: بر اساس تصمیم کمیته منابع و مصارف آب استان، رهاسازی آب سد سفیدرود در کانال‌های آبیاری این شبکه از دوازدهم اردیبهشت‌ماه برای کانال‌های آبیاری فومنات و راست سد سنگر و شانزدهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سد سنگر آغاز خواهد شد.

آغاز رهاسازی آب سد سفیدرود از اردیبهشت‌ماه

به گزارش ۸دی، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اظهار کرد: بر اساس تصمیم کمیته منابع و مصارف آب استان، رهاسازی آب سد سفید رود در کانال‌های آبیاری شبکه سفید رود از دوازدهم اردیبهشت ماه برای کانال‌های آبیاری فومنات و راست سد سنگر و شانزدهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سد سنگر آغاز خواهد شد. در حال حاضر حجم مخزن سد سفیدرود ۶۶۷ میلیون متر مکعب با متوسط دبی ورودی آب ۱۱۱ متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی ۶ متر مکعب بر ثانیه است.

وی در ادامه افزود: تا کنون ۶۲ درصد از حجم مخزن سد سفیدرود آبگیری شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال‌های گذشته حجم مخزن آن بدلیل بارش‌های خوب به طور کامل آبگیری می‌شد. با توجه به کاهش مخزن آب سد سفید رود و تصمیم کمیته منابع و مصارف آب استان، شروع آبگذاری کانال‌های آبیاری بر اساس تقویم زراعی، کانال‌های تونل آب بر فومنات و کانال راست سد سنگر (مناطق شرقی گیلان) از روز ۱۲ اردیبهشت سال جاری و برای کانال چپ سد سنگر (مناطق مرکزی گیلان) از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه خواهد بود.

وحید خرّمی خاطر نشان کرد: مرحله اول آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود برای نشاء برنج ۱۶ روز به صورت پیوسته است و پس از آن نوبت بندی آب بصورت ۸ روز وصل و ۴ روز قطع ادامه خواهد داشت.

این مسئول در خصوص وضعیت آبگیری سد مخزنی آیت الله بهجت شهر بیجار نیز گفت: حجم مخزن این سد در حال حاضر ۱۰۴ میلیون متر مکعب معادل ۹۹ درصد آبگیری و دبی ورودی آن ۳ متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی آن ۵ متر مکعب بر ثانیه است. کشاورزان گیلانی با رعایت تقویم زراعی و توصیه‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی استان نظر به وضعیت موجود منابع آب استان و اعلام زمان آغاز آبگذاری، نسبت به خزانه گیری برنج با منابع آبی در دسترس خویش اقدام و همزمان با آغاز آبگذاری در تاریخ‌های اعلام شده فرآیند نشاء را انجام دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه