رفراندومی که در کشورهای مدعی دموکراسی بی‌سابقه است؛

۱۲ فروردین؛ نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران

برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی مردم، بزرگ‌ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است؛ ازاین‌رو معمار کبیر انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب، مردم را در انتخاب سرنوشت خویش شریک کرد و این در جهان بی‌سابقه است که حاکمیت بعد از پیروزی نظام سیاسی را به رأی مردم بگذارد.

۱۲ فروردین؛ نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی است. در این روز نتایج همه‌پرسی رسمی که در روز دهم و یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ برگزار شد، اعلام شد و ۹۸/۲ درصد مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی، رأی مثبت دادند.

 برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی مردم بزرگ‌ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است؛ انتخابات ۱۲ فروردین بر پایه مردم‌سالاری و ارزش‌نهادن بر تودهٔ مردم و انجام دموکراسی رقم خورد، دموکراسی که مبتنی بر آرای عمومی مردمی بود.

 ازاین‌رو معمار کبیر انقلاب اسلامی بعد از پیروزی مردم را در انتخاب سرنوشت خویش شریک کرد و نشان داد که این مردم هستند که باید سرنوشت خویش را انتخاب کنند و این در جهان بی‌سابقه است که حاکمیت بعد از پیروزی نظام سیاسی را به رأی مردم می‌گذارد و انتخابات دوازدهم فروردین بر پایه مردم‌سالاری برگزار شد.

به رأی گذاشتن یک حکومت در دموکراسی‌ترین کشورهای مدعی دنیا سابقه ندارد

 حجت‌الاسلام میرشمس حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با بیان اینکه روز جمهوری اسلامی از موضوعات مهم و کلیدی انقلاب است، اظهار کرد: مردم نقش محوری در براندازی طاغوت و هدایت آن به زباله‌دان تاریخ داشتند و با تدبیر امام راحل (ره) نگاه مردم نسبت به نظامی که می‌خواهد شکل بگیرد در همه‌پرسی ۱۲ فروردین به رأی گذاشته شد.

 وی افزود: مردم باید نقش محوری خودشان را در ادامه این راه ایفا می‌کردند و اگر امام راحل (ره) آن نگاه عمیق و ولایی و پیامبرگونه خود را نداشتند آیندگان مثل دوران امروز ما و بعد از آن می‌گفتند آمدند حکومتی را به مردم تحمیل کردند.

 این کارشناس سیاسی ادامه داد: امام راحل جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشتند که مردم نظرشان را بگویند و ایشان فرمودند «اگر مردم خواستند ما هستیم و می‌مانیم و اگر نخواستن ما می‌رویم دنبال کارمان و به دنبال هر کس با هر نگاهی می‌خواهند بروند».

 حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ملت ایران به جمهوری اسلامی رأی دادند، تصریح کرد: این موضوع نکته بسیار مهم و بی‌سابقه در دنیا بود؛ زیرا در دموکراسی ترین کشورهای مدعی دنیا سابقه ندارد خودشان را به رأی مردم بگذارند و بگویند نظر مردم ما را قبول داریم، ولی امام راحل (ره) این کار را کرد.

 وی تصریح کرد: لذا نقطه عطف مهمی در ادامه انقلاب ما بود که تأثیرات و برکات زیادی را به همراه داشته و دارد و حضور مردم تا امروز هم به این دلیل است که جمهوریت نظام جمهوری اسلامی کاملاً پر رنگ است.

انقلاب اسلامی روزنه‌های بیداری و بصیرت را در کشورهای اسلامی به وجود آورد

 معصومه محمدی پژوهشگر و کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با بیان اینکه برگزاری رفراندوم و مشارکت سیاسی بزرگ‌ترین بعد توسعه سیاسی یک کشور است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در اولین قدم مردم را در انتخاب سرنوشتشان شریک کرد و توانست این اولین حرکت و اولین قدم را خیلی خوب بردارد به‌طوری که ۹۸/۲ درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند.

 وی افزود: امام بر این اعتقاد بود که نظامی به وجود بیاورند که برخاسته از خود مردم و هدایت شده توسط آن‌ها باشد و انتخابات دوازدهم فروردین بر پایه مردم‌سالاری برگزار شد.

 این کارشناس تصریح کرد: انتخابات ۱۲ فروردین بر پایه مردم‌سالاری و ارزش‌نهادن بر توده مردم و بر خواسته‌های آن‌ها و انجام دموکراسی رقم خورد، دموکراسی که مبتنی بر آرای عمومی مردمی بود. یک مشارکت سیاسی مترقی بود که می‌توان گفت خالی از دخالت هرگونه عوامل خارجی یا فتنه‌های داخلی ایجاد شد و نمونه کاملی از نظام مردم‌سالاری بود.

 وی ادامه داد: فرصتی ایجاد شد برای مردم کشورمان که هر کدام از آن‌ها که یک «منِ» جدا هستند بتوانند خودشان را به یک «ما» واحد تبدیل کنند.

رفراندوم ۱۲ فروردین بازتاب زیادی در کشورهای اسلامی داشت

 این کارشناس حوزه جامعه‌شناسی سیاسی با بیان اینکه ما در زمان شاه رفراندومی نداشتیم، فقط دو نمونه رفراندوم من به نظرم می‌رسد که در زمان شاه انجام شده باشد، یک در دوره نخست‌وزیری دکتر مصدق بود که در خصوص انحلال مجلس هفدهم انجام شد و دیگری هم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۱ در خصوص اصلاحات شاه انجام شد. اما رفراندومی نبود که مردم بتوانند مشارکت خوبی داشته باشند و خودشان ناظر باشند بر تصمیماتی که گرفته می‌شود؛ اما انقلاب اسلامی رفراندوم متفاوتی را توانست اجرا کند که بازتاب زیاد و متفاوتی را هم در کشورهای اسلامی داشت.

 این کارشناس با بیان اینکه یک حکومت به دلیل حمایت و پشتوانه مردمی دارای مشروعیت می‌شود، مشروعیتی که دارای قدرت، نفوذ و اقتدار است، گفت: انقلاب اسلامی از طریق همین مشروعیت توانست تأثیر بسزایی در کشورهای اسلامی منطقه بگذارد و بسیاری از کشورها مثل لیبی و مصر از انقلابی که در کشور ما به وجود آمد متأثر شدند و ما یک سری جنبش‌هایی را در این کشورها دیدیم.

 وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به‌نوعی در راستای عزت‌مندی مسلمان‌های جهان قدم برداشت و روزنه‌های بیداری و بصیرت را در کشورهای اسلامی به وجود آورد.

 محمدی در پایان با بیان اینکه علت تداوم نظام جمهوری اسلامی وجود ولایت‌فقیه و بازتاب‌ها و کنش‌های قوی که بین مردم و ولایت‌مداری آن‌ها پیش می‌آید، است، خاطرنشان کرد: مردم حکومتی را می‌خواستند که بر پایه احکام دینی و بر پایه‌های نظام اسلامی باشد و می‌توان گفت ولایت‌فقیه این مشخصات و نشانه‌ها را دارد.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه