شکارچیان پرندگان مهاجر از تهدیدکنندگان سلامت مرغداری های گیلان می باشند

رییس اتحادیه مرغداران گیلان گفت: شکارچیان پرندگان مهاجر از تهدیدکنندگان سلامت مرغداری های گیلان محسوب می‌شوند.

شکارچیان پرندگان مهاجر از تهدیدکنندگان سلامت مرغداری های گیلان می باشند

به گزارش ۸دی،فرهاد گیاهی اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی، با قدرت انتشار و آلوده کنندگی و کشندگی بالا است و بیماری‌زایی بالا، شروع ناگهانی و مرگ و میر بالا، از مشخصه‌های ویروس عامل این بیماری خطرناک است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، که در اردک وحشی علائم خفیفی ایجاد می‌کند، در انواع مختلف طیور شیوع و بروز داشته و منجر به تلفات زیاد و خساراتی در مرغداری‌های صنعتی می‌شود، افزود: از آنجاییکه که گیلان یکی از مکان های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است، باید به شدت رصد شود که شکارچیان هیچ شکاری در این خصوص انجام ندهند و حتما فاصله خود را با واحدهای مرغداری گیلان حفظ کنند.

گیاهی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از وقوع این بیماری در واحد های صنعتی مرغداری گیلان مشاهده نشده است، ادامه داد: مردم در این خصوص نگران نباشند و با خیال راحت مرغ مصرف کنند.

رییس اتحادیه مرغداران گیلان خاطرنشان کرد: این بیماری  ویروسی که قابلیت انتشار بسیار زیادی دارد و همه پرندگان از وحشی و اهلی را درگیر و از طریق آب، مدفوع، تنفس، ترشحات مختلف و… و. به راحتی قابل انتقال است.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سرعت منتشر می‌شود و منبع ویروس نیز پرندگان آلوده از قبیل مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز و خصوصاً پرندگان وحشی آبزی که در معرض ویروس بوده‌اند و می‌توانند ویروس عامل بیماری را در بدن خود داشته باشند و از طریق اشک، آب بینی، مدفوع و هوای تنفسی ویروس را در محیط پخش کنند.

گیاهی گفت: روزانه ۶۰۰ تن مرغ در گیلان کشتار می‌شود که بخشی از آن به دیگر استان ها از جمله تهران صادر می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه