بررسی وضعیت صنایع دستی در گیلان؛

صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی گیلان در سال ۹۹/ برندسازی محصولات راهکاری موثر در جذب بازارهای داخلی و خارجی است

ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان بوده و استان گیلان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور به جهت تولید محصولات این حوزه است لذا برندینگ محصولات و زمینه سازی جهت توسعه صادرات محصولات تولیدی امری ضروری است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی گیلان در سال ۹۹/ برندسازی محصولات راهکاری موثر در جذب بازارهای داخلی و خارجی است

fvبه گزارش هشت دی، صنایع دستی به سبب ویژگی‌های خود به نوعی معرف فرهنگ و هویت یک ملت و منطقه هستند و از این رو توجه به توسعه و حفظ جایگاه آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است و ۳۷۰ رشته صنایع دستی در کشورمان وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند. استان گیلان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور به جهت تولید صنایع دستی است و پیشینه تاریخی در این استان، تنوع صنایع دستی در آن را بالا برده است.

آستانه اشرفیه، رشت، ماسوله، لاهیجان و انزلی از جمله فعال‌ترین شهرهای تولید صنایع دستی گیلان هستند و از جمله معروف ترین این محصولات می‌توان به حصیر بافی، رشته دوزی، بامبو بافی، لباس محلی، خراطی، چادر شب بافی، نازک کاری، چوب تراشی، منبت و معرق چوب، سفالگری و مروار بافی اشاره کرد.

فعالیت ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان/ اکثر هنرمندان مهارت خود را تجربی آموخته‌اند

فرزاد رشیدی در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار هنرمند حوزه صنایع دستی در استان گیلان فعالیت دارند اظهار کرد: بخشی از این هنرمندان در رشته های مرتبط با صنایع دستی تحصیل کرده‌اند اما بخش عمده آنها به صورت تجربی و از پدر و مادر خود این هنرها را آموخته‌اند.

صادرات ۹میلیون دلاری صنایع دستی گیلان در سال ۹۹

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان، میزان صادرات صنایع دستی این استان به سایر کشورها در سال ۹۸ را یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات صنایع دستی گیلان در سال ۹۹ به ۹.۷ میلیون دلار افزایش یافت.

وی با اشاره به علت افزایش میزان صادرات صنایع دستی گیلان گفت: اولین عامل ، ثبت جهانی چادر شب بافی قاسم آباد به عنوان یک برند بین‌المللی برای صادرات گیلان است و این موضوع موجب رشد ۵.۵ درصدی صادرات گیلان در این حوزه شد.

رشیدی با بیان اینکه حصیربافی، گلیم‌بافی، آثار مربوط به شیشه، سفال و سرامیک جزء رشته‌های پرطرفدار صنایع دستی گیلان محسوب می‌شوند ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و کشورهای عضو اوراسیا مقصد محصولات صادراتی صنایع دستی گیلان هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۳۹ نقطه در دنیا ثبت جهانی شدند که یکی از آنها روستای قاسم آباد استان گیلان است بیان داشت: این ظرفیت بزرگ، مهمترین فاکتور جهت توسعه صادرات استان را فراهم کرده است.

رشیدی با اشاره به ۷ فرآیند جهت توسعه صنایع دستی استان تصریح کرد: مشارکت هنرمندان صنایع دستی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و راه اندازی موزه‌های تخصصی جهت تقویت ارتباط این حوزه با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی از جمله این فرآیندها است.

افتتاح موزه رشتی دوزی تا دو ماه آینده در رشت

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: قرار است موزه رشتی دوزی تا دو ماه آینده در رشت افتتاح شود.

وی با بیان اینکه فروش بیشتر صنایع دستی منوط به برندسازی محصولات این حوزه است افزود: ثبت ملی محصولات به برندسازی و فروش بیشتر محصولات کمک شایانی می‌کند البته تا کنون بسیاری از محصولات و صنایع دستی استان ثبت ملی شده‌اند.

رشیدی با تاکید بر برندینگ محصولات صنایع دستی در سطح بین المللی بیان کرد: جهت افزایش و رونق صادرات این حوزه می‌بایست آن کالا در دنیا شناخته شده باشد تا مردم از ارزشمندی آن محصول مطلع شوند و نمونه موفق این کار نیز در ثبت جهانی روستای قاسم آباد به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه آموزش مسئله محور یکی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان است خاطرنشان کرد: جهت تقویت ارتباط گردشگری و فروش محصولات صنایع دستی، اقامتگاه‌های بوم گردی که هنرمندان این حوزه آنجا ساکن بوده و فعالیت داشتند راه اندازی شد و قرار است تعداد این اقامتگاه‌ها در آینده افزایش یابد.

رشیدی با اشاره به تاثیر مثبت فعالیت در فضای مجازی جهت توسعه فروش محصولات صنایع دستی عنوان کرد: مردم رکن اصلی تولید و توسعه صنایع دستی هستند.

توسعه بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی در سال ۱۴۰۱

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان افزود: برنامه اصلی این اداره کل برای سال ۱۴۰۱ توسعه بازارچه های دائمی فروش محصولات صنایع دستی است و از شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها درخواست داریم برای توسعه این بازارچه ها با ما همکاری کنند.

صنایع دستی استان گیلان با وجود تنوع و قدمت بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد و قابلیت تولید و توزیع در سطح کشور و حتی صادرات، آنطور که باید و شاید دارای سازو کار مناسبی نیست و می‌طلبد که مسئولان این حوزه با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود نسبت به معرفی و حمایت بیشتر از هنرمندان این عرصه اقدام کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه