حجت الاسلام کریمیان در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

تمدن نوین اسلامی زیر سایه وحدت حوزه و دانشگاه/ ایجاد کارگروه های جدی برای تحقق تحول در دانشگاه ها ضروری است

حجت الاسلام کریمیان استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سوءمدیریت در دولت های پیشین و مجریان نهاد تعلیم و تربیت در دانشگاه ها اقبال چندانی برای تحول گرایی در این عرصه نکردند، گفت: سالانه در این ایام جلسه های صوری برگزار می شود اما کارگروه های جدی برای تحقق این امر صورت نگرفته است.

تمدن نوین اسلامی زیر سایه وحدت حوزه و دانشگاه/ ایجاد کارگروه های جدی برای تحقق تحول در دانشگاه ها ضروری است

حجت الاسلام “علی کریمیان” استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار هشت دی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح که سالروز شهادتش به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است، اظهار کرد: یکی از مباحثی که از دیرباز مطرح شده این است که مفهوم وحدت بین حوزه و دانشگاه چیست؟

 

حوزه و دانشگاه باید در “هدف” وحدت داشته باشند

وی با اشاره به دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی امام راحل و رهبر معظم انقلاب در مقوله وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه در نزد رهبران انقلاب وحدت در هدف است و در واقع تمدن نوین اسلامی که راه های نرفته فراوانی دارد در بستر در یک قدرت و اقتدار علمی رقم بخورد.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها در حوزه علوم فنی و طبیعت یافته های اندیشمندانه ای دارند اما در مباحث انسان شناسی چون دانشگاه هدفش خدمت به انسان هاست و در مبحث کاسمولوژی و طبیعتی که همراه با انسان هاست و از این ها مهم تر در حوزه آنتولوژی(روابط بین دنیاو عوالم دیگر) مواردی است که حوزه به دانشگاه باید کمک‌‌ می کرده و دانشگاه درطول تاریخ در این موارد اعلام نیاز کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این هدف گذاری ها در سال های گذشته، اظهار کرد:مجموعه هایی از دانشگاه و حوزه برای تحقق این هدف در جهت تعیین محتوا برای علوم به ویژه علوم انسانی ریل گذاری شده است و بیشتر در حوزه فعالیت هایی انجام شده و شاید صدها مراکز پژوهشی با همین نگاه از ابهامات پرده برداری و فعالیت هایی کرده اند اما مسئله این است که این فعالیت ها باید در دانشگاه ها دیده شود.  مجموعه مدیریتی و اجرایی دانشگاه ها باید این منابع را شناسایی و استفاده کنند که این اتفاق متأسفانه تاکنون رخ نداده است.

کریمیان با اشاره به راهکارها در تحقق منویات رهبر انقلاب در مقوله وحدت بین حوزه و دانشگاه بیان کرد: این مسئله را در دو بخش می توان دید و این دو بخش به قبل از بیانیه گام دوم و بعد از بیانیه گام دوم انقلاب تقسیم می شود.

رسیدن به نوک قله تولید علم در دنیا، توقع رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قبل از بیانیه گام دوم انقلاب، مسئله این بود که دانشگاه باید از جهت تعیین محتوا در حوزه علوم انسانی یک پوست اندازی بکند، ولی آنچه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند کاملا متفاوت است. در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر انقلاب توقع هایی دارند که فوق العاده متفاوت است و می فرمایند باید به حدعالی از قدرت علمی برسیم و در نوک قله تولید علم در دنیا باشیم با این تعبیر که به علومی دست پیدا کنیم که اگر کسی بخواهد به آن علم برسد نیازمند به یادگیری زبان فارسی باشد. یعنی در واقع نفر اول تولید علم در دنیا باشیم و این موضوع در حد یک ایده و آرمان نیست و واقعا شدنی است و در این راه، کارهای فراوانی می توان انجام داد.

وی به عنوان یک درد آشنا در این حوزه گفت: ما سال ها است در کارگروه شورای انقلاب فرهنگی در بحث تحول در علوم هستم و با این دغدغه ها اشنا هستم، همواره سعی کردیم با پژوهش های جدید، این مأموریتی که در حوزه بر گردن ماست برای کمک به دانشگاه در حوزه هایی که پاشنه آشیل دانشگاه است به انجام رسانیم، اما متاسفانه این مقوله باید فراوانی بیشتری پیدا کند و استادانی که می خواهند در این زمینه کمک کنند باید مطالعات عمیق و فلسفی داشته باشند که هرچه تعداد این افراد بیشتر شود می توانند موج بیشتری را فراهم کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت خویش در حوزه گفت: بنده به صورت پژوهش های مختلف در حوزه ،تربیت نسل جدید طلبه برای اینکه در حوزه علوم فلسفی و قرآنی مسلح شوند را در اختیار دارم که بتوانند با حکمت اسلامی اشنایی دقیق داشته باشند.

وی افزود: فکر می کنم از طرف حوزه فعالیت های بسیاری برای کم‌شدن ارتباط مستقیم با دانشگاه صورت گرفته برای اینکه به نحو احسن بتوان به آن خدمت گذاری کرد.

ضرورت ایجاد کارگروه های جدی برای تحقق تحول در دانشگاه ها

کریمیان با بیان اینکه سوءمدیریت در دولت های پیشین و مجریان نهاد تعلیم و تربیت در دانشگاه ها اقبال چندانی برای این تحول نکردند، گفت: هر سال در این ایام جلسه های صوری برگزار می شود اما کارگروه های جدی برای تحقق این امر صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برخی اساتید در حوزه و دانشگاه آمادگی لازم برای تشکیل کارگروه های دائمی را دارا هستند که بتوانند منویات امامین انقلاب را در این امر تامین کنند و امیدوارم در دولت جدید که دولت انقلابی است این زمینه فراهم شود که دانشگاه ها بتوانند نقش اصلی خویش را در تحول علوم ایفا کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه