مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان:

تغییر کاربری و تخریب اراضی کشاورزی مهم ترین چالش خاک گیلان است

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم حفظ منابع موجود خاک در استان، گفت: تغییر کاربری و تخریب اراضی کشاورزی و برداشت‌های غیر اصولی مهمترین چالش های خاک در گیلان است.

تغییر کاربری و تخریب اراضی کشاورزی مهم ترین چالش خاک گیلان است

به گزارش ۸دی،مجتبی شاه نظری پیش از ظهر شنبه در همایش روز جهانی خاک، اظهار کرد: گیلان از استان‌های حاصلخیز و دارای خاک با منابع درجه یک است که تا کنون نتوانسته جایگاه مناسبی از نظر حفاظت و کشت با توجیه اقتصادی در خاک در رقابت با بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها دست یابد.

وی با اشاره به ضرورت انجام اقدامات زیر ساختی سازگار با توسعه پایدار با همکاری آب منطقه‌ای و منابع طبیعی برای استفاده بهینه از خاک، افزود: فرسایش آبی به دلیل بارش‌های فراوان در اراضی بالادست و فرسایش خاک به دلیل از بین رفتن مراتع و جنگل‌ها از چالش‌های مهم خاک گیلان است.

شاه نظری به زه دار بودن اراضی کشاورزی جلگه‌ای در گیلان اشاره و اضافه کرد: با وجود دارا بودن خاک مستعد در گیلان، نیمی از سال هیچ گونه بهره برداری از اراضی کشاورزی نمی‌شود.

وی تغییر کاربری‌ها در عرصه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی را از تهدیدات خاک دانست و تاکید کرد: متأسفانه در گیلان با تخریب اراضی کشاورزی و برداشت‌های غیر اصولی از شالیزارها خصوصاً در حاشیه رودخانه سفید مواجه هستیم.

شاه نظری با بیان اینکه ورود آب‌های نامتعارف و آلوده و پیشروی آب دریا از جمله آلودگی‌های خاک است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر برای حفظ خاک، بیش از ۸۷ هزار هکتار از اراضی گیلان تجهیز و نوسازی شده است.

وی تغییر کاربری را خط قرمز جهاد کشاورزی دانست و گفت: انجام عملیات آبخیزداری توسط منابع طبیعی برای جلوگیری از فرسایش خاک در زمین‌های بالا دست، ترویج و توسعه زراعت درخت صنوبر برای جایگزینی درختان جنگلی و انجام طرح‌های تحقیقاتی و علمی در مؤسسات عالمی و تحقیقاتی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از خاک در گیلان است.

شاه نظری با تاکید بر لزوم تهیه بانک اطلاعات خاک گیلان، افزود: تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای حفظ و نگهداری خاک حاصلخیز گیلان، تأمین وضعیت اعتباری معین و مشخص برای زهکشی اراضی و همچنین رسیدگی با قید فوریت به پرونده‌های تخلف متصرفان به خاک توسط دستگاه قضا باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه