چرا نباید بدون تجویز دکتر، قرص های ضد اضطراب و استرس مصرف کنیم؟

امروزه به دلیل فشار های ناشی از بار روانی در زندگی، اضطراب و استرس در زندگی بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که در این میان مراجعات به پزشکی برای درمان و مصرف دارو های آرام بخش افزایش یافته است.

امروزه به دلیل فشار های ناشی از بار روانی در زندگی، اضطراب و استرس در زندگی بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که در این میان مراجعات به پزشکی برای درمان و مصرف دارو های آرام بخش افزایش یافته است. به جرات می توان گفت که یکی از مشکل ترین و سخت ترین بیماری های مربوط به انسان، بیماری های روان پزشکی است و به همین دلیل علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است تا با تواند با تکیه بر جدید ترین متد دنیا، در جهت بهبود بیماران بکوشد.

مسئله ای که باید به آن توجه ویژه داشت این است که مصرف دارو های آرام بخش تنها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد و به هیچ وجه مصرف این دارو به صورت خودسرانه انجام نشود به همین منظور در ادامه قصد داریم تا اهمیت مصرف دارو های ضد اضطراب و استرس زیر نظر دکتر متخصص بررسی نماییم. با ما همراه شوید.

 

 قرص های ضد اضطراب و استرس برای درمان چه بیماری هایی تجویز می شود؟

داروهای ضد اضطراب و استرس تنها به چند داروی خاص محدود نمی شوند بلکه طیف بسیار گسترده ای از داروهای پر کاربرد را پوشش می دهد. این دارو ها با تأثیرگذاری بر سیستم مرکزی اعصاب باعث آرام شدن سلول های مغزی و ترشح هورمون شادی آور در مغز می شوند. افرادی که به حملات پانیک و اضطراب های ناگهانی دچار می شوند از مهم ترین دسته از بیماران هستند که مجبور به استفاده از دارو های ضد اضطراب و استرس می شوند.

 

اهمیت مراجعه به پزشک برای مصرف داروهای ضد اضطراب

توجه داشته باشید که مصرف دارو های ضد اضطراب باید تحت مراقبت های خاصی مصرف گردد چرا که در صورت مصرف بی رویه و خودسرانه  قرص ضد اضطراب و استرس احتمال بروز چند برابری علائم اضطراب وجود دارد.

احتمال وجود تداخل داروی ضد استرس با دیگر دارو های بیمار بسیار بالا است و به همین دلیل لازم است که پزشک قبل از تجویز دارو های ضد اضطراب نسبت به داروهای مصرفی بیمار نیز توجهات کافی داشته باشد.

پزشک متخصص روان با بررسی شدت علائم بیماری و شرایط فیزیکی بدن بیمار اقدام به تجویز دارو می نماید به همین دلیل مراجعه به پزشک برای درمان ضروری خوانده می شود. تشخیص اختلال رفتاری فرد و شدت آن نیز قطعا به نظر پزشک بستگی دارد به همین دلیل بدون نظر پزشک متخصص به هیچ نباید اقدام به مصرف دارو های ضد استرس کرد.

 بهترین داروهای ضد اضطراب

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم، دسته گسترده ای از دارو های ضد استرس وجود دارند که تجویز هر کدام از آن ها بستگی به شدت بیماری فرد و تشخیص پزشک دارد اما در مجموع می توان گفت که مهم ترین دسته از داروهای ضد استرس را داروهای خانواده بنزودیازپین تشکیل می دهد. یکی از دارو های پر کاربرد از این خانواده، قرص کلردیازپوکساید نام دارد که با غلبه بر تنش های مغزی موجب کاهش علائم ضد اضطراب می شود.

البته کاربرد این دارو ها تنها به این مورد ختم نمی شود بلکه برای درمان افرادی که اعتیاد به مشروبات الکی دارند و حالا در مرحله ترک قرار دارند نیز استفاده می شود؛ علائم ترک الکل شامل بی حالی و سفتی عضلات می شود که پزشک با توجه به شدت بیماری اقدام به تجویز داروهای آرام بخش مانند کلردیازپوکساید و یا پروپرانولول می کند.

 

چه زمانی باید به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد؟

طبیعی است که همه ما در زندگی بر اثر یک سری مشکلات روزمره دچار استرس مقطعی و گذرا می شویم اما این مسئله زمانی بسیار مشکل آفرین می شود که استرس همراه و شریک زندگی ما شود و یا اینکه بدون دلیل به سراغ افراد آید. البته این استرس و اضطراب های بدون دلیل را نیز می توان گاهی با روش هایی مانند کتاب خوانی، ورزش، داروهای گیاهی و غیره رفع کرد اما این روش ها نیز همیشه پاسخ گو نیستند و برای درمان باید به سراغ متخصص اعصاب و روان رفت.

گاهی برخی از افراد بدون مراجعه به پزشک و تنها بر اساس نظر خود اقدام به مصرف دارو های آرام بخش می کنند اما این کار به شدت خطرناک است چرا که مصرف دارو های آرام بخش باید بر اساس شرایط بیمار و شدت بیماری او انجام گیرد که تشخیص این بیماری ها هم بر عهده پزشک متخصص خواهد بود.

 

عوارض مصرف دارو های ضد اضطراب و استرس

مصرف دارو های ضد استرس ممکن است با عوارضی از رده خفیف تا شدید همراه باشد. به طور مثال برخی از بیماران برای اولین در مصرف دارو های آرام بخش دچار توهمات و اختلالات هوشیاری می شوند به طوریکه تمرکز حافظه ندارند اما بیشتر این علائم به تدریج با مصرف دارو از بین می روند. برخی از عوارض مصرف داروهای آرام بخش نیز می تواند در سر درد، سر گیجه، حالت تهوع، خواب آلودگی، مشکلات تنفسی، فراموشی، کمبود حافظه و غیره خلاصه شود که در صورت تشدید علائم باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نمود.

و در پایان

فراموش نکنید که قطع ناگهانی دارو های ضد اضطراب ممکن است موجب اختلالاتی نظیر افسردگی و یا تمایل به خودکشی شود به همین دلیل به هیچ وجه نباید دارو را به ناگهانی قطع کرد بلکه لازم است تحت نظر پزشک به تدریج از دوز داروهای مصرفی کاسته شود. در یک نتیجه گیری کلی نیز می توان گفت که مصرف خودسرانه دارو های ضد اضطراب و استرس می تواند موجب وابستگی و اعتیاد به دارو شود به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در صورتی که دچار استرس های مکرر و بدون علت شدید، بلافاصله برای معاینه و درمان به دکتر متخصص روان پزشکی مراجعه نمایید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه