"علیرضا زادبر" پژوهشگر تاریخ معاصر:

قهرمانانی مانند “میرزا” ستون مهم هویتی کشور اند/ بخش مهم دفاع از وطن، هویت یابی است

“علیرضا زادبر” پژوهشگر تاریخ معاصر، گفت: بخش مهم دفاع از وطن، هویت است و قهرمانانی مانند میرزا، ستارخان، رییس علی دلواری و… ستون مهم هویتی کشور هستند.

قهرمانانی مانند “میرزا” ستون مهم هویتی کشور اند/ بخش مهم دفاع از وطن، هویت یابی است

به گزارش خبرنگار هشت دی، علیرضا زادبر پژوهشگر تاریخ معاصر در نشست بازخوانی نهضت جنگل در جنگ روایت ها در دانشگاه آزاد اسلامی رشت، اظهار کرد: همیشه نزدیک به شهادت میرزا سم پاشی هایی می شود این در حالی است که صدا و تریبون دادن به کسی که حرف سمی می زند قابل قبول نیست.

قهرمانانی مانند میرزا، ستارخان، رئیس علی دلواری ستون مهم هویتی کشور هستند

وی ادامه داد: یک تصور اشتباه که در بین جوامع وجود دارد این است که آن چیزی که امنیت را برای کشور به ارمغان می آورد؛ موشک، بمب و نیروی نظامی کشور است که ابزار لازم و مهم و جزء قاعده عقلی است اما امنیت فقط با بمب و موشک نیست یک بخش مهم دفاع از وطن، هویت است و قهرمانانی مانند میرزا، ستارخان، رییس علی دلواری و… ستون مهم هویتی کشور هستند.

 پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: ایران کشوری نفت خیز و دارای معادن است و از دو طرف به آب راه دارد، دارای بهانه های متعدد برای جنگ در تمام دوران بوده است، این در حالی است که به جزء هشت سال جنگ تحمیلی در تمام جنگ ها شکست خوردیم مثل جنگ جهانی اول که یکی از دلایل ایجاد نهضت جنگل بود.

زادبر با بیان اینکه معرفی نمادهای مبارز مانند ساخت بمب و موشک بر علیه دشمن است، گفت: وقتی میرزا را معرفی می کنی یعنی بمب و موشک می سازی، وقتی آن را به عنوان نماد معرفی می کنی یعنی از کشور دفاع می کنی.

این پژوهشگر تاریخ معاصر اولین امری که در جنگ روایت‌ها مهم است را تغییر مدل قدیمی معرفی قهرمانان و اسطوره‌ها دانست و افزود: باید زیر میز روش‌های سنتی بزنیم زیرا روش‌های قدیمی برای شناساندن میرزا دیگر جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از درخشان‌ترین جنگ‌های نهضت جنگل نبرد پسیخان و ماسوله است، گفت: در این جنگل‌های تمام عیار چند ده نفر جنگلی با ساده‌ترین ابزارهای جنگی و با تفنگ‌های سر پر در برابر صدها نیروی حکومتی ایستادند.

زادبر با طرح این سوال که اولین کسانی که جنگ روایت را علیه میرزا آغاز کردند چه کسانی بودند؟، گفت: اولین گروه‌هایی که آمدند و میرزا کوچک خان را در جنگ روایت‌ها اینچنین معرفی کردند انگلیسی‌ها بودند.

زادبر از تلاش انگلیسی‌ها و خرج کردن پول‌های هنگفت توسط آنان برای خریدن یاران میرزا سخن گفت و بیان کرد: حوزه نهضت جنگل فقط گیلان نبود بخشی مازندران و قزوین را نیز شامل می شد و روش استعمار به دو روش صورت می گرفت؛ روش خونریز و خشن و گاهی مدل بی سر و صدا و کم هزینه که ردپا از خودش به جا نمی گذارد.

این پژوهشگر با اشاره به آخرین نامه ها و مطالب ثبت شده میرزا، افزود: «ما را دزد و غارتگر معرفی می کنند، حکمیت و قضاوت را به خدای متعال واگذار می کنیم».

وی مهم‌ترین دلایل انتشار نشریه جنگل را انتشار بیانیه‌های میرزا کوچک جنگلی و مقابله با شایعات علیه او تلقی کرد و گفت: مبارزه میرزا با سه جبهه همزمان صورت گرفت؛ مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی (روس و انگلیس) و نیروهای نفوذی داخل کشور که گرایشات کمونیستی داشتند و برعلیه میرزا کودتا کردند این در حالی است که همزمان مبارزه و مقاومت با این سه جبهه کار سختی است.

این پژوهشکر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه ایا صددرصد نهضت جنگل درست بوده؟‌ اظهار کرد: کشتن حیدر عموقلی که فردی مبارز بود یکی از اقداماتی است که میرزا مخالف بود و بدون هماهنگی با او اتفاق افتاد.

زادبر با بیان اینکه در قراردادی که میرزا با روس ها بست آمده که در جغرافیای گیلان و ایران حق تبلیغ کمونیستی ندارند چون کشورمان کشوری مسلمان است اما روس ها بعد از امضا آن را نقض کردند، گفت: نهضت جنگل مثل تمام فعالیت های انسانی دیگر خطاپذیر بود اما خیانت با اشتباه فرق دارد.

وی ادامه داد:  یکی از افرادی که در فتح تهران در زمان آخرین شاه قاجار شرکت داشت میرزا کوچک بود از طرفی میرزا می‌خواست نهضت جنگل را راه اندازی کند تا مجددا تهران را بگیرد و کشور را از دست استعمار خارجی و استبداد داخلی نجات دهد.

نهضت میرزا یک حرکت محلی یا استانی است؛ یک حرکت ملی است

زادبر با بیان اینکه استراتژی نهایی میرزا باید تبیین شود گفت: میرزا به دنبال تجزیه کشور نبود از سال ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ که اوج قحطی در ایران بود، گیلان و سیستان تنها شهر هایی بودند که کشته نداد در تهران از گرسنگی لجن می خوردند. یکی از اقدامات میرزا، تأسیس صندوق اعانه بود و برای تهران و سایر شهرها، برنج و پول می فرستاد.

وی با بیان اینکه یک اشتباه در معرفی نهضت میرزا این است که حرکتش محلی یا استانی نبود و یک حرکت ملی است، ادامه داد: جنگ روایت ها یعنی اینها را به گوش مردم نرساندیم این در حالی است که اگر درست رفتار می شد، جوان و نوجوان ما باید میرزا را قهرمان می دانست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه