در میزگرد "بررسی ظرفیت های آموزش و پرورش و چالش ها و معضلات آن" مطرح شد

نقش متقابل معلم و والدین در تربیت دانش آموزان/ برخی مسئولان در رده‌های مدیریتی نان به نرخ روز می‌خورند/ معلمان با دقت بیشتری از نظر علمی و اخلاقی انتخاب شوند

“صدیقه معاونی نژاد” پیشکسوت تعلیم و تربیت به همراه “حسین محبتی” معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان در میزگرد بررسی ظرفیت های آموزش و پرورش و چالش ها و معضلات این حوزه در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی حضور یافته و به بیان نقطه نظرات فرهنگی، تربیتی و آموزش خود پرداختند.

نقش متقابل معلم و والدین در تربیت دانش آموزان/ برخی مسئولان در رده‌های مدیریتی نان به نرخ روز می‌خورند/ معلمان با دقت بیشتری از نظر علمی و اخلاقی انتخاب شوند

به گزارش ۸دی، “صدیقه معاونی نژاد” پیشکسوت تعلیم و تربیت به همراه “حسین محبتی” معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش کوچصفهان در میزگرد بررسی ظرفیت های آموزش و پرورش و چالش ها و معضلات این حوزه در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی حضور یافته و به بیان نقطه نظرات فرهنگی، تربیتی و آموزش خود پرداختند.

 

مشروح این میزگرد در دو بخش منتشر می شود، بخش اول این میزگرد را در ادامه می خوانید:

 

“صدیقه معاونی نژاد” پیشکسوت تعلیم و تربیت و مدیر دبیرستان یاران در این نشست با اشاره به اهدافی که آموزش و پرورش باید دنبال کند، اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هدف ما باید رسیدن به قله کمال و معرفت باشد؛ یعنی آموزش ببینیم تا به کمال برسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این مسئله در آموزش و پرورش چقدر اجرایی شده است با بیان اینکه گاهی آنقدر به سندسازی و گزارش های آماری و ارقامی توجه می شود که از تکلیف و وظیفه اصلی دور می شویم، گفت: هدف در اسلام اول پرورش است و بعد آموزش؛ اما دنیای امروز مارا به جایی کشانده که در ابتدا آموزش را جدی بگیریم اما متأسفانه این امر هم مغفول مانده است.

تا پرورش نباشد آموزش درست انجام نمی شود

این پیشکسوت تعلیم و تربیت ادامه داد: وقتی انقلاب صورت گرفت، با هدایت رهبر انقلاب، توجه بیشتر به امر پرورش به عنوان مقدمه کار قرار گرفت زیرا مادامی که پرورش نباشد، آموزش نیز آنطور که باید انجام نمی شود به هر حال تعریف بنده  از آموزش و پرورش این است که آموزش ببینیم تا پرورش بیابیم و تا پرورش نداشته باشیم، آموزش درست هم انجام نمی گیرد.

معاونی نژاد با اشاره به اهمیت مسئله آموزش و پرورش اظهار کرد: انتخاب افراد به عنوان ناخدای یک کشتی که نقطه بسیار مهم و حساسی است اگر به درستی صورت نگیرد، راه به ناکجاآباد می برد. انتخاب معلم خیلی مهم است. اوایل انقلاب معلمی که به جبهه های جنگ می رفت شاگردانش نیز به تبعیت از او به جبهه می رفتند یعنی آن هایی که همراه انقلاب بودند، پیام ها را هم به دانش آموزان انتقال دادند.

وقتی تعریف درستی از معلم نباشد، کیفیت آموزش و پرورش از آنچه که باید باشد عقب می ماند

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خیلی نهاد مهمی است، ادامه داد: به نظر من هر معاون یا مسئول نقاط کلیدی هر نهاد و سازمانی اگر در آموزش و پرورش، پرورش یافته باشد به خوبی می تواند مسئولیت ها را عهده دار شود. وقتی تعریف درستی از معلم در آموزش و پرورش انجام نشود که این معلم باید چگونه ویژگی های علمی، آداب ظاهری و رفتاری و همه آنچه را که آموخته به دانش آموز انتقال دهد در ادامه می بینیم که کم کم کیفیت آموزش و پرورش از آنچه که باید باشد عقب می ماند. پس انتخاب معلم خیلی مهم است. به طور مثال در اوایل انقلاب فقط کلام امام نبود که در مردم اثر کرد بلکه امام با تمام ویژگی های رفتاری، علمی، ایمانی، دشمن ستیزی و… در مردم اثرگذار بود.

کسی که در راه معلمی قدم برمی دارد نباید معامله گر باشد

مدیر مدرسه یاران با بیان اینکه آموزش باید درست باشد خاطرنشان کرد: نقش معلم بسیار مهم و حساس است. به قول فرمایش شهیدرجایی “معلمی عشق است که اگر آن را فهمیدی بر تو مبارک باشد و اگر آن را شغل دیدی رهایش کن.” پس معلمی شغل نیست، معلمی راه انبیاست و راه انبیاء سوختن است. تأکید دارم کسی که در این راه قدم برمی دارد نباید معامله گر باشد. درست است که حقوق در نظر گرفته می شود اما نباید هدف درآمدگرایانه باشد.

وی اضافه کرد: معلم باید تفاوت های فردی، اخلاقی دانش آموز را بشناسد و آداب را بیاموزد و به مسائل جزئی و کلی دانش آموزان آگاه باشد. بنده حدود ۴۰ سال در آموزش و پرورش فعالیت کرده ام، در آغاز کار به صورت فی سبیل الله و بعد به شکل حق التدریس عاشقانه کارکردم و هیچ وقت معلمی را شغل ندیدم. هیچ وقت نگاه نکردم که ساعت کارم چه وقت تمام می شود بروم خانه. هیچ وقت چشمم به فیش حقوقی ام نبوده که اگر اضافه حقوق تعلق گرفت، اضافه تر بمانم. اگر عاشقی باشد خستگی ندارد و سرانجام ما می توانیم افرادی را تربیت کنیم که در هر مسند و جایگاهی برای آینده کشور دلسوز باشند.

باید در آموزش‌وپرورش کسانی را تربیت کنیم که ملاک سنجش و ارزیابی‌شان، خدا باشد

معاونی نژاد با تشریح فعالیت خویش در حال حاضر بیان کرد: بنده در حال حاضر در یک مجموعه غیر انتفاعی فعالیت دارم و سعی می‌کنم دین‌شناسی و کشور شناسی را جزء برنامه‌های کاری‌ام باشد. به دانش‌آموزانم می‌گویم که سعی کنیم ایرانی باشیم، یک ایرانی مؤمن و مسلمان. که اگر از کشورم خارج هم شدم بدانم برمی‌گردم و به کشورم و دینم خدمت می‌کنم و این را جا بیندازیم که خداوند ناظر به همه اعمال ماست در نتیجه باید در آموزش‌وپرورش کسانی را تربیت کنیم که ملاک سنجش و ارزیابی‌شان، خدا باشد.

برخی مسئولان در رده‌های مدیریتی نان به نرخ روز می‌خورند

وی در ادامه با اشاره به برخی آسیب‌ها و چالش‌های جامعه با بیان اینکه مسئله این است که برخی مسئولان در رده‌های مدیریتی نان به نرخ روز می‌خورند، تصریح کرد: اگر زیربنا اصلاح شود سایر کارها درست خواهد شد. اگر ریشه خوب نباشد یک جایی بروز پیدا می‌کند. من شاهدم برخی از افراد و اشخاص خیلی اعتقادی هستند اما نتوانستند بر روی اخلاق فرزندانشان کار کنند. مثلاً به فرزندشان می‌گویند: “بیرون که می‌روی کاری نکنی آبرویم برود، چون من فلان شخص هستم” این حرف به نظر من از اساس غلط است. اگر فقط شعار بدهیم و عملی در کار نباشد فایده‌ای نخواهد داشت و خانواده، محیط، معلم نقش بسیار مؤثری دارد و باید علاوه بر مسائل اعتقادی به مسائل اخلاقی نیز توجه شود.

برای تحول در آموزش‌وپرورش، انقلاب دیگری نیاز است

وی با بیان اینکه برای تحول در آموزش‌وپرورش، انقلاب دیگری نیاز است اظهار کرد: زیرا برخی‌ها با نگاه تجاری به حوزه آموزش‌وپرورش ورود کرده‌اند و خواهان کسب درآمد هستند. حال از این‌ها چه خروجی خواهیم داشت؟! اولویت این افراد درآمد، موقعیت، پست و شأن اجتماعی‌شان است که می‌خواهند آن را به هر طریق حفظ کنند؛ به نظر می‌آید برای ایجاد تحول به انقلاب دیگری در آموزش‌وپرورش نیاز است؛ کسانی که محکم بایستند و مقابله کنند.

معاونی نژاد در ادامه بابیان خاطره‌ای که از آن به‌عنوان خاطره‌ای تلخ یادکرد، گفت: موردی داشتیم که اصلاً به‌عنوان معلم پرورشی نمی‌خورد. معلمی که برای مرخصی زایمان رفته بود و بعد از اتمام مرخصی‌اش از شهر دیگری آمده بود و چندین نفر من را تحت‌فشار گذاشته بودند که باید برای این معلم یک پست پرورشی را ابلاغ بزنم درصورتی‌که این فرد اصلاً در این سِمَت مهم نمی‌گنجید.

نقش متقابل معلم و والدین در تربیت دانش آموزان

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت دانشگاه‌های فرهنگیان، گفت: دوران ضمن خدمت معلمان نباید مجازی باشد بلکه با بهره‌گیری از اساتید مجرب اخلاقی برگزار شود زیرا تربیت‌معلم کار بسیار مهم و اساسی است که در کنار آموزش خانواده باید پیگیری شود البته برخی از مدارس در رابطه با آموزش خانواده هم موفق نیستند چون خانواده‌هایی که فرزندانشان از نظر تربیتی مشکلات عمده‌ای دارند غالباً در جلسات مدارس حضور پیدا نمی‌کنند اما یک مدیر با پیگیری‌های مداوم می‌تواند در این زمینه موفق باشد و با اولیایی که مشکل‌دارند ارتباط برقرار کند.

این پیشکسوت تعلیم و تربیت با بیان اینکه در خیلی از موارد مشکلات اقتصادی هم دخیل است، گفت: پیامبر(ص) طبیب دوار بود. یعنی مانند طبیب فرد بیمار را پیدا و درمان می‌کرد. ما هم در اوایل انقلاب گاهی این‌طور رفتار می‌کردیم و از نزدیک با زندگی دانش آموزان ارتباط می‌گرفتیم تا به ریشه برسیم و سعی می‌کردیم مشکلاتشان را حل کنیم. اگر دغدغه‌ها از ریشه برطرف شود مشکلات دیگر هم حل خواهد شد.

معلمان با دقت بیشتری از نظر علمی و اخلاقی انتخاب شوند

وی با اشاره به اهمیت روش جذب معلمان با بیان اینکه در قسمت جذب معلمان در تربیت دبیری هم ویژگی‌ها و سختگیری‌هایی قرار دهند چون هرکسی نمی‌تواند معلم شود و معلمان با دقت بیشتری چه از نظر علمی و اخلاقی انتخاب شوند، تصریح کرد: در انتخاب معلم و در مسائل فرهنگی و تربیتی باید هزینه کرد و می‌توان بخشی از درآمد سازمان‌های مختلف را در عرصه فرهنگی و تربیتی برای تربیت دانش آموزان سرمایه‌گذاری کرد.

بسیاری از موارد مهم تربیتی را در بیرون از مدرسه و خارج از نیمکت‌ها می توان آموزش داد

معاونی نژاد با بیان اینکه تربیت انسان‌ها خیلی مهم است ادامه داد: خیلی از یادگیری‌ها و موارد تربیتی در محیط بیرون از مدرسه و خارج از نیمکت‌ها می‌توان دنبال کرد. در سه ماه تعطیلی تابستان می‌توانند اردوهایی برنامه‌ریزی کنند. ما در مدرسه‌ی خودمان مقید هستیم که هرسال دانش‌آموزانم را یک سفر قم یا مشهد ببرم زیرا در مدرسه شاید دانش آموزان همیشه در دسترس من نباشند اما در اردوها، وقتی چند روز مستمر باهم هستیم خیلی از نکات صورت می‌گیرد. اما برگزاری این اردوها و بازدیدها هزینه‌بردار است که در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه امیدوارم با یاری خداوند بتوانیم در امر آموزش‌وپرورش نقش بهتری را ایفا کنیم، گفت: درون‌مایه دانش آموزان مثل خمیری است که هنوز شکل نگرفته اما به کمک والدین و معلمان خوب می‌شود درون‌مایه شان را به‌درستی شکل داد. امیدوارم هر مسئولی در مسند آموزش‌وپرورش دلسوزانه کار کند و صرفاً به‌عنوان شغل به آن ننگرد زیرا آموزش‌وپرورش برای کل جامعه مسئول پرورش می‌دهد.

این پیشکسوت تعلیم و تربیت در پایان خاطرنشان کرد: نظام ما نظام جمهوری اسلامی است ان شاء الله به کمک هم بتوانیم کسانی را تربیت کنیم که اسلام را به معنای واقعی هم خودشان یاد بگیرند و هم به‌درستی آن را منتقل کنند.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه