معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان:

۹ محل دفن بهداشتی زباله و ۶ کارخانه کمپوست در گیلان ایجاد می‌شود

​صابر آمار تولید زباله در گیلان را از میانگین کشوری و جهانی بالاتر اعلام کرد و گفت: طبق طرح جامع پسماند گیلان، ۹ محل دفن بهداشتی زباله و ۶ کارخانه کمپوست باید در استان ایجاد شود.

۹ محل دفن بهداشتی زباله و ۶ کارخانه کمپوست در گیلان ایجاد می‌شود

به گزارش ۸دی،«عباس صابر» شامگاه دوشنبه(۳ آبان) در برنامه گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه بحث پسماند استان‌های شمالی با توجه به وضعیتی که دارند موضوعی جدی است اظهار داشت: در سنوات گذشته مدیریت مناسبی در حوزه پسماند انجام نشد به همین خاطر بحران پسماند وارد فازهای خطرناک‌تری شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان عدم رعایت استانداردهای لازم دفن زباله را یکی از مشکلاتی که در کشورمان و گیلان وجود دارد خواند و افزود: هر جای دیگری را اگر بخواهیم به عنوان محل دفن زباله در نظر بگیریم چه جنگل و چه در کنار ساحل اگر مدیریت درستی روی آن نداشته باشیم به معضلی مانند سراوان تبدیل می‌شود.

صابر با تاکید بر اینکه تولید زباله و پسماند در کشورمان به ویژه در استان‌های شمالی و گیلان بسیار بالاست، فرهنگ‌سازی و آموزش را در این زمینه لازم و ضروری خواند و اذعان کرد: در حال حاضر شهری مانند آستارا که ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد بالای ۱۰۰ تن زباله تولید می‌کند و بالای هزار و ۱۰۰ تن زباله هم به سراوان منتقل می‌شود.

وی آمار تولید زباله در گیلان و اینکه این آمار از میانگین کشوری و هم از میانگین جهانی بسیار بالاتر است را متذکر شد و ابراز داشت: در شهر آستارا از قبل بحث تفکیک زباله از مبدأ به پیمانکار واگذار شده است اما این اقدامات کافی نیست و باید اقدامات وسیع‌تری برای کاهش هر چه بیشتر حجم زباله به محل دفنگاه انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اظهار داشت: در سال‌های اخیر کل گیلان را به هفت پهنه رودسر‌ آستارا، تالش، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، رشت و مرکزی تقسیم کرده‌ایم و مشخصا در مورد آستارا از سال ۹۸ بر اساس برنامه وزارت کشور بحث ساماندهی یا محل دفن پسماند آستارا در دستور کار قرار گرفت.

صابر اختصاص یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای پسماند آستارا در سال ۱۴۰۰ و اینکه شهرداری آستارا فازهای پروژه ساماندهی را انجام خواهد داد اضافه کرد: کل اعتباری که برای ساماندهی مرکز دفن زباله آستارا نیاز است ۲۰ میلیارد تومان است که در سال ۹۸ و ۹۹ به میزان ۲ میلیارد تومان تامین اعتبار شد.

وی با بیان اینکه پروژه ساماندهی مرکز دفن زباله آستارا باید تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و اجرایی شود تاکید کرد: یکسری اعتبارات ملی برای ساماندهی پسماند استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان در نظر گرفته شده و باید از این اعتبارات در جهت ساماندهی مراکز دفن زباله در گیلان استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان ایجاد ۹ محل دفن بهداشتی زباله و ۶ کارخانه کمپوست بر اساس برنامه‌ای که در بهار سال ۹۸ در کارگروه پسماند استان مصوب شد را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: برای طرح جامع پسماند گیلان زمانبندی خاصی تدوین کرده‌ایم و باید بر اساس اعتبارات تخصیصی پروژه‌های این بخش را عملیاتی کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه