مافیا در صنعت اسب اصیل ایرانی چهار نعل می‌تازد

عضو فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر وارد کردن اسب بدون اصل و نژاد میدان تاخت و تاز این صنعت پرسود را به مافیا داده است و عدم حمایت از پرورش‌دهندگان اسب ایرانی، این سودجویی‌ها را برای واردکنندگان بیشتر از گذشته کرده است.

مافیا در صنعت اسب اصیل ایرانی چهار نعل می‌تازد

به گزارش ۸دی، محمد وحیدی در مورد سرمایه گذاری در پرورش اسب اصیل ایرانی گفت: سرمایه‌گذاری روی صنعت پرورش اسب دو بخش را شامل می‌شود، یکی پرورش اسب و دیگری ورزش سوارکارى که هر کدام مقوله‌های جدا از هم و در عین حال مکمل یکدیگر هستند. در کشور ما حوزه پرورش‌ دهندگان اسب در وزارت جهاد کشاورزی؛ معاونت جهاد سازندگی و امور دام هستند که حمایت باید از طرف آنها صورت پذیرد تا شاهد رونق صنعت پرورش اسب در کشور باشیم. از واردات بی‌رویه اسب جلوگیری و از ژنوم اسب ایرانی محافظت نموده و به صادرات آن کمک کنیم.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: ژنوم اسب ایرانی یعنی حفظ خلوص نژادی اسب که یک کار تخصصی است و براساس آن برای اسب‌ها شناسنامه صادر می‌شود و روی بدن اسب میکروچیپ‌گذاری می‌‌کنند و این کار طبق همان شناسنامه اسب انجام می‌شود.

میکروچیپ دوگانه رانت به همراه دارد

وی ادامه داد: بر اساس فرآیند میکروچیپ پرورش اسب ادامه دارد و هیچ جای دنیا دو نوع شناسنامه برای اسب مشخص نمی‌کنند. اما در کشور ما فدراسیون سوارکاری برای اینکه از رانت و درآمدی بهره‌مند شود، میکروچیپ دوگانه می‌گذارد. یعنی یک میکروچیپ را جهاد و دیگری را فدراسیون برقرار می‌کند. این همان آسیبی است که وزارت جهاد به عنوان متولی این امر بطور جد از جایگاه قانونی خود دفاع نمی‌کند و فدراسیون از فرصت ایجاد شده، سوءاستفاده مى‌کند. در این بین مافیا در صنعت اسب شکل گرفته و در سایه بی‌توجهی‌ها می‌تازد.

اثر منفی اقدام مافیا در صنعت اسب با دستکاری ژنوم اسب و معرفی به عنوان نژاد اصیل در دنیا

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مافیا در صنعت اسب گاهی با دستکاری ژنوم اسب شروع شده و اسب ناخالص را بعضا به عنوان نژاد اصیل در دنیا معرفی می‌کند. این اقدام اثرات منفی در سطح دنیا دارد و باعث رکود تولید اسب‌های اصیل می‌شود. متاسفانه مافیایی که در داخل فدراسیون سوارکاری وجود دارد به دلیل دست‌های پشت پرده، اسب‌های غیر ورزشی را بنام ورزشی به داخل کشور وارد می‌کند و با قیمت های بالا به فروش می‌رساند. از طرفی با عدم حمایت از پرورش‌دهندگان اسب اصیل ایرانی روبرو هستیم که پرورش‌دهندگان بومی در تلاش هستند تا نژاد خالص را حفظ کنند.

دنیا روی نژاد اسب ایرانی حساب باز کرده است

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اسب ترکمن در خراسان، اسب کاسپین در مازندران، اسب کرد و عرب سیستان و… از جمله اسب هاى اصیل ایرانی هستند که می‌توانند بازار خوبی را در صادرات کسب کنند. دنیا روی نژاد اسب ایرانی حساب باز کرده است و سرمایه‌گذاری روی این صنعت می‌تواند بازار خوبی برای کشور ما باشد. نژاد اسب اصیل ایرانی می‌تواند برترین رتبه‌ها را در مسابقات کسب کند و در رشته سوارکاری یک فرصت طلایی برای سوارکار محسوب می‌شود.

 عضو فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: در حال حاضر وارد کردن اسب بدون اصل و نژاد، میدان تاخت و تاز این صنعت پر سود را به مافیا داده و عدم حمایت از پرورش‌دهندگان اسب ایرانی، این سودجویی‌ها را برای واردکنندگان بیشتر از گذشته کرده است.

وحیدى در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری روی صنعت پرورش اسب در سطح ملی و جهانی می‌تواند برای کشور سودآور باشد؛ به فرض مثال در حال حاضر اسب‌های ایرانی برخی به لحاظ زیبایی و برخی در مسابقات پرش، سوارکاری، سرعتی و یا مقاومتی دارای قابلیت هستند. نیاز است در این راستا فراکسیون ورزش مجلس، وزارت‌خانه ورزش وجوانان و وزارت جهاد به این موضوع ورود جدی داشته باشند و در یک تعامل اسب را از دست مافیا نجات دهند .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه