در گفتگو با ۸دی مطرح شد

جای خالی نظارت بر کار پیمانکاران بهره بردار شن و ماسه در “کلفت فومن”/ مردم: تخریب و سودجویی دیگر بس است + فیلم

دهیار روستای کلفت فومن با اشاره به برداشت های غیراصولی از حریم رودخانه این روستا به عدم نظارت کافی بر عملکرد شرکت های حفاری اشاره کرد و گفت: هر کاری حد و حساب دارد؛ این شرکت بعد از برداشت شن رودخانه، قصد برداشت از تپه های شنی اطراف رودخانه که در واقع حکم سیل بند دارد نیز داشت و می خواستند شن این منطقه را هم برداشت کنند.

جای خالی نظارت بر کار پیمانکاران بهره بردار شن و ماسه در “کلفت فومن”/ مردم: تخریب و سودجویی دیگر بس است + فیلم

آزادی خواه دهیار روستای کلفت پایین از توابع شهرستان فومن در گفت و گو با خبرنگار هشت دی با اشاره به برداشت های غیراصولی از رودخانه این روستا، اظهار کرد: روستای کلفت از شرق و غرب به دو رودخانه گشت رود و قلعه رود متصل است که همیشه مورد سوء استفاده پیمانکاران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت های پیمانکاری با لابی گری مجوزهای حفاری می گیرند، گفت: به طور مثال برای ۲۰ متر در سطح یک متر تا نیم متر مجوز می گیرند اما در زمان برداشت از مساحتی حدود ۲۰۰ متر با عمق بیشتر برداشت می کنند و این نشان دهنده عدم نظارت بر کار این شرکت های حفاری است.

رودخانه تمام شد؛ طمع سیل بند کرده اند

دهیار روستای کلفت، تصریح کرد: هر کاری حد و حساب دارد؛ این شرکت بعد از برداشت شن رودخانه، قصد برداشت شن از تپه های شنی اطراف رودخانه که در واقع حکم سیل بند دارد نیز داشت؛ سیل بندی که تنها ۲۰۰ متر با رودخانه فاصله داشته و حدود ۴۰ تا ۵۰ سال قدمت دارد و جزء منابع طبیعی محسوب می شود.

ایستادگی مسئولان و مردم روستا در برابر تخریب منابع طبیعی و برداشت های غیراصولی

وی با بیان اینکه اعضای شورا و مردم روستا مانع از برداشت های غیر اصولی از سیل بندهای رودخانه شدند، گفت: پیمانکاران شرکت های برداشت شن و ماسه معتقدند که از سازمان صنعت و معدن و منابع طبیعی مجوز دارند.

آزادی خواه با بیان اینکه تایید مجوز از سوی دادستان مبتنی بر مجوز ادارات مربوطه است و بازدید میدانی نداشته است، اظهار کرد: مردم روستا خواستار مقابله با این برداشت های غیراصولی هستند و ما پیگیر این موضوع شدیم که در فرمانداری هم صورتجلسه شد و مردم روستا هم مدعی این مسئله هستند که کار این افراد و شرکت ها نوعی تجاوز است.

از بین رفتن باغ چای تا تخریب پل “کلفت” در پی برداشت های بی رویه/ ۵سال است که روستا پل ندارد

وی با بیان اینکه این برداشت های بی رویه و هجوم شرکت های حفاری به حریم رودخانه در سال های گذشته منجر به تخریب پل کلفت شده، گفت: در پی تخریب این پل در ۵سال گذشته مردم روستا برای رفت و آمد به شهرستان فومن ۲۰ کیلومتر هزینه ی مازاد می دهند و باید چندتا روستا را دور بزنیم تا به شهر برسیم؛ این در حالی است که برای ساخت آن ۸میلیارد برآورد هزینه توسط پیمانکار شده بود که متاسفانه ادارات مربوطبه بودجه را نرساندند و اکنون حدود ۳۰میلیارد برای ساخت این پل اعتبار لازم است.

دهیار روستا کلفت با تأکید بر اینکه مردم روستا خواهان پایان تخریب و سودجویی هستند، گفت: یکی از ساکنان روستا خانمی است که یک هکتار باغ چای اش به مرور زمان به دلیل برداشت ها از بین رفته است. یک هکتار باغ چای می دانید یعنی چه؟! ما از مهاجرت روستاییان به شهر سخن می گوییم این در حالی است که همین یک هکتار باغ چای می تواند برای فرزندان همین روستا اشتغالزایی کند.

وی ادامه داد: روستای کلفت در دوران دفاع مقدس ۱۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است و اینجا خانواده شهیدی داریم که واقعا هیچگونه استفاده ای از موقعیت شان نکرده اند. این درست نیست که با مردمان این روستا اینگونه برخورد شود.

جای خالی نظارت بر کار پیمانکاران بهره بردار شن و ماسه

دهیار روستای کلفت با اشاره به برداشت های غیر اصولی و مکرری که از حریم رودخانه این روستا انجام شده است، گفت: مردم روستا، اعضای شورا و دهیاری این بار جلوی این سودجویی ها ایستاندو خواهان رسیدگی مسئولان نظارتی بر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: اعضای شورا و دهیاری ها نسبت به این تخریب منابع طبیعی روستا بی تفاوت نباشند و پیگیری کنند و با اداره صنایع و معادن وکارشناسان مربوط در ارتباط باشند تا کسی پاسخگو شود و مسئولین هم همکاری لازم را داشته و به حرف مردم گوش کنند و آنان را نسبت به مشکل توجیه کنند.

دهیار روستای کلفت در ادامه با بیان اینکه مسئولین حامی مردم باشند و بر کار پیمانکاران نظارت مستقیم داشته باشند، گفت: نظارت ها کم است و شرکت های پیمانکار به دنبال منفعت خویش هستند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین حرف مردم را بشنوند زیرا روستاها توانایی لازم برای مقابله با این غول های پیمانکاری را ندارند، تصریح کرد: ما منکر کار کردن شرکت های پیمانکار نیستیم اما عدم نظارت منجر به این معضلات می شود.

آزادی خواه خاطرنشان کرد: ما خواهان روشنگری هستیم و از وزارت صنایع و معادن می خواهم قبل از صدور هر گونه مجوزی به شورا و دهیاری روستاها اطلاع دهند و دادستان ها نیز علاوه بر اجرای کار نظارت داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه