وضعیت بازار برنج ایرانی/ رشد ۳.۴ درصدی قیمت برنج در سال جاری

یک فروشنده خرده فروش برنج گیلانی گفت: هم اکنون برنج هاشمی در بازار به قیمت ۴۵تا ۴۶هزار تومان به فروش می رسد. وی معتقد است برخی از کشاورزان گیلانی به دلیل هزینه های بالای تولید به امید قیمت بالاتر مایل به فروش برنج شان نیستند و فقط برخی از آن ها که نیاز به پول نقد دارند برنج شان را می فروشند.

به گزارش ۸دی، بررسی آماری که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرده بود در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته اما این کالا تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است، در حالی که در مرداد ماه پارسال هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار و ۳۳۰۰ تومان رسیده بود.

براین اساس، برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است.

“علی اکبریان” نایب رییس انجمن برنج ایران درباره وضعیت بازار برنج داخلی می گوید: به طور قطع نوسان نرخ دلار بر قیمت تمام شده تمامی کالاها حتی کالاهای تولید داخل اثرگذار است و ممنوعیت واردات برنج خارجی به دلیل حمایت از تولید داخلی ارتباطی به افزایش نرخ برنج داخلی ندارد بلکه همه این مسائل متاثر از نوسان نرخ ارز است.

دلایل گرانی برنج ایرانی

در سال جاری دستمزد کارگر، خرید انواع کودها و فرآیند جدا کردن برنج از سبوس با هزینه‌های بیشتری مواجه شده است.  بر این اساس هزینه‌های تولید برای کشاورزان بسیار بالا رفته؛ فعالان بازار می‌گویند، دولت باید به کشاورزان در تامین نهاده، از جمله سم و کود کمک کند، اما متاسفانه امسال این اتفاق نیفتاد و بخش عظیمی از کشاورزان مجبور شدند این نهاده‌ها را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا تامین کنند.

یک تولیدکننده در این رابطه می گوید: دستمزد کارگر در سال‌های اخیر به‌شدت بالا رفته و حتی گاهی ناچاریم در فصل برداشت روزانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به کارگر بپردازیم؛ به همین دلیل فروش برنج با قیمت کمتر از ۳۵ هزار تومان به هیچ عنوان به‌صرفه نیست.» او اضافه می‌کند: «هیچ کارگری حاضر نیست زیر آفتاب داغ و در هوای شرجی که به‌سختی می‌توان نفس کشید، با دستمزدی کمتر کار کند و امسال من به سختی توانستم چند کارگر پیدا کنم که با روزی ۳۰۰ هزار تومان کار کنند.» به‌گفته او، فروش برنج با قیمت‌های کمتر تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که شالیکار به‌دلیل بدهی یا هزینه‌های دیگر ناچار است محصول برنج خود را قبل از فصل برداشت پیش‌فروش کند.

یک فروشنده خرده فروش برنج نیز در این رابطه به خبرنگار ۸دی، گفت: هم اکنون برنج هاشمی در بازار  به قیمت ۴۵ تا ۴۶هزار تومان به فروش می رسد. وی معتقد است برخی از کشاورزان گیلانی به دلیل هزینه های بالای تولید در حال حاضر به امید قیمت بالاتر مایل به فروش برنج شان نیستند و برخی از آن ها که نیاز به پول نقد دارند برنج شان را می فروشند.

بازار داغ برنج نیم‌دانه

اما از بازار تهران خبر می رسد رشد قیمت‌ها برخی اقشار را به خرید برنج نیم‌دانه برای مصرف روزمره ترغیب کرده است.

متصدی فروش یکی از هایپرمارکت‌های تهران می گوید: قبلا عرضه برنج نیم‌دانه در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای معمول نبود، اما تقاضای بالا برای این کالا باعث شده در یکی، دوسال اخیر این برنج هم به فهرست فروش اضافه شود و در همین مدت استقبال فراتر از انتظار بوده است. صاحب یک خواربارفروشی هم گفت: فروش امسال نصف پارسال اعلام شده است و تنها برنجی که افزایش فروش داشته نیم‌دانه بوده است.

انتظار می رود با توجه به روی کار آمدن وزاری تازه نفس دولت سیزدهم و تلاش سید ابراهیم رئیسی برای حل مشکلات معیشتی مردم، برنج ایرانی که باکیفیت‌ترین، خوش‌عطرترین و خوش‌پخت‌ترین برنج‌ دنیا است از سبد مصرف خانوارهای گیلانی کم نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه