رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان گیلان:

تشکیل هیئت‌های صلح و سازش در مساجد/ ۳۰ درصد از پرونده‌ها با سازش مختومه شد

حجت‌الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه هیئت‌های صلح و سازش در مساجد، مکان‌های عمومی و در سطوح مختلف ایجاد می‌شوند گفت: سال گذشته ۳۰ درصد از پرونده‌های وارد شده به شوراهای حل اختلاف گیلان منجر به سازش و مصالحه شده است.

تشکیل هیئت‌های صلح و سازش در مساجد/ ۳۰ درصد از پرونده‌ها با سازش مختومه شد

به گزارش ۸دی،حجت‌الاسلام «سید احمد میرمحمدی» شامگاه سه شنبه (۱۹ مرداد)در گفتگوی خبری با اشاره به تشکیل ستاد صبر در استان گفت: ستاد ملی صبر در ستاد قوه قضائیه با ریاست مرکز توسعه حل اختلاف کشور و متعاقب آن ستادهای استانی هم در استان‌ها با ریاست رئیس کل دادگستری تشکیل شده است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان گیلان با بیان اینکه این مرکز دبیری ستاد استانی صبر را در استان برعهده دارد عنوان کرد: نماینده شورای عالی سیاستگذاری ائمه جمعه، نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دادستان مرکز استان، معاونت پیشگیری، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و معاونان بسیج سازندگی در این ستاد عضو هستند.

میرمحمدی مدیرعامل ستاد دیه، کمیته امداد، نماینده آستان قدس رضوی، مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس زندان‌ها، معاون اجتماعی استانداری و نماینده سازمان صدا و سیما را از دیگر عضوهای ستاد استانی صبر خواند و تصریح کرد: علاوه بر این‌ها هفت نفر از شخصیت‌های ملی، حکومتی و مردمی مؤثر هم در ستاد صبر حضور دارند.

دبیر ستاد استانی صبر در استان گیلان با بیان اینکه در راستای این ستاد هیئت‌های صلح و سازش در مساجد و مکان‌های عمومی و در سطوح مختلف ایجاد می‌شوند اذعان کرد: تمام تلاش و هدف اعضای ستادهای صبر این است که اختلافات، منازعات و درگیری‌های مردم به جای رسیدگی در مراجع و محاکم قضایی در این مراکز حل و فصل شود.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان گیلان در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد پرونده برای بررسی در مراکز و شعب استان وجود دارد افزود: ۲۳۰ شعبه حل اختلاف در گیلان وجود دارد و به طور میانگین ماهانه بیش از ۱۵ هزار پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان می‌شود.

میرمحمدی از فعالیت هزار و ۲۰۰ نفر در شعب حل اختلاف گیلان و همکاری ۱۵۰ قاضی با این تشکیلات خبر داد و اذعان کرد: سالانه بیش از ۱۸۰ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف استان گیلان وارد و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که از این تعداد و با تلاش همه همکاران بخشی به سازش و صلح منتهی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۳۰ درصد از پرونده‌های وارد شده به شوراهای حل اختلاف گیلان منجر به سازش و مصالحه شده است یادآور شد: مطالبه طلب، بحث‌های تخلیه بین موجر و مستأجر و نظایر این موضوع جمع کثیری از پرونده‌های وارد شده به شوراهای حل اختلاف گیلان است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف استان گیلان توسعه خدمات، تخصصی شدن و هوشمندسازی فرآیند بررسی پرونده‌ها را از جمله رویکردهای این نهاد اعلام کرد و گفت: مرکز توسعه حل اختلاف استان گیلان برای کوتاه کردن روند رسیدگی به پرونده‌ها گام‌های خیلی خوبی برداشته است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

میرمحمدی افزایش داوری و میانجیگیری‌ها و کم کردن هر چه بیشتر مراجعات مردمی به مراجع قضایی را هدف دیگری که توسط مرکز توسعه حل اختلاف استان گیلان دنبال می‌شود دانست و خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی گیلان در سال‌های اخیر توفیقات قابل توجهی در این زمینه‌ها داشته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه