رشد ۴۷ درصدی نرخ خرید تضمینی چای نسبت به سال گذشته/ پرداخت ۷۱ درصد مطالبات

رئیس سازمان چای کشور گفت: ارزش ریالی چای خریداری شده ۵۴۰ میلیارد تومان است و از این میزان ۲۰ هزار و ۷۶۰ تن چای خشک تولید شده است.

رشد ۴۷ درصدی نرخ خرید تضمینی چای نسبت به سال گذشته/ پرداخت ۷۱ درصد مطالبات

به گزارش ۸دی،حبیب جهانساز  در خصوص آخرین وضعیت تولید و برداشت چای در کشور، اظهار کرد: تا تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۲ هزار تن برگ سبز چای از چای‌کاران خریداری شده است.

وی افزود: ارزش ریالی این میزان چای خریداری شده ۵۴۰ میلیارد تومان است و از این میزان ۲۰ هزار و ۷۶۰ تن چای خشک تولید شده است.

به گفته این مقام مسئول نزدیک ۶۰ درصد از چای خریداری شده برگ سبز درجه یک و ۴۰ درصد آن برگ سبز درجه ۲ است.

رئیس سازمان چای کشور در توضیح روند پرداخت مطالبات چای‌کاران گفت: تا به امروز کل پرداختی به چای‌کاران رقم ۳۸۴.۶ میلیارد تومان بوده است که به طور کلی ۷۱ درصد از کل مطالبات چای کاران را شامل می‌شود.

جهانساز با اشاره به روند مطلوب پرداختی‌ها از سوی دولت و کارخانجات، گفت: تلاش می‌شود مابقی مطالبات چای‌کاران نیز به مرور زمان پرداخت شود.

وی افزود: چین دوم چای تقریباً به اتمام رسیده است و چین سوم نیز از اواخر مردادماه آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر در استان گیلان پیش‌بینی می‌شود وضعیت چین سوم چای نیز مطلوب باشد.

جهانساز تأکید کرد: باتوجه به برداشت‌های چای تا کنون تولید چای نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: در سال جاری گرمای هوا تا حدودی در رشد رویشی چای تأثیرگذار بوده است و باعث هواسوز شدن چای شده، اما بارش‌های اخیر هوا را تلطیف کرده و بخشی از نیاز آبی گیاه را تأمین کرده است.

رئیس سازمان چای کشور تأکید کرد: باتوجه به به زراعی سال گذشته و افزایش رغبت باغداران برای ورود به باغات و بازگشت بخشی از باغات رها شده به چرخه تولید افزایش تولید چای نسبت به سال گذشته را همراه داشته است.

جهانساز در توضیح بازار چای نیز گفت: کرونا تا حدودی بر بازار عمده فروشی و خرده فروشی چای تأثیرگذار بوده و باعث راکد شدن بازار شده است.

وی در توضیح قیمت چای در کارخانجات گفت: در حال حاضر متوسط فروش هرکیلو گرم چای ممتاز در کارخانجات ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و چای شکسته و باروتی به مراتب قیمت کمتری دارند و متوسط قیمت تمام اقلام حدوداً ۴۸ هزار تومان است.

رئیس سازمان چای کشور در توضیح قیمت تضمینی برگ سبز چای، گفت: قیمت تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو ۴ چهار و ۷۸۰ تومان بوده که تقریباً ۴۷ درصد از نرخ تضمینی سال گذشته بیشتر بوده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه