هشت دی گزارش می دهد:

تداوم خاموشی‌ ها در سراسر کشور/ پایداری اصل «مردم مقصرند» بین دولتی‌ها/ مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان: مردم خود را با شرایط جدید سازگار کنند!

مردم ایران در حالی روزهای گرم تابستان را با خاموشی‌های گسترده و مکرر پشت سر می‌گذرانند که با توجه به عدم تحقق برنامه ششم توسعه و کافی نبودن نیروگاه‌های تولید برق در کشور، خصوصی سازی این صنعت و عدم رغبت سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه اگر این روند به همین روال ادامه داشته باشد، نمی‌توان امید چندانی به بهبود شرایط فعلی داشت.

تداوم خاموشی‌ ها در سراسر کشور/ پایداری اصل «مردم مقصرند» بین دولتی‌ها/ مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان: مردم خود را با شرایط جدید سازگار کنند!

به گزارش هشت دی، این روزها خاموشی‌های گسترده، مکرر و بدون اعلام قبلی صدای همه هموطنان به ویژه گیلانی‌ها را درآورده و گرمای هوا و شرجی و رطوبت و تعطیلی فعالیت‌ها و کسب و کار در جامعه مردم را بیش از پیش رنجور کرده است؛ گویی آخرین بارقه‌های امید در دولت فعلی عامدانه از مردم سلب می‌شود تا صبر و تحمل آنها را لبریز کند.

در روزهای اخیر برق بسیاری از مناطق کلانشهر رشت به دفعات و آن هم طولانی مدت قطع بود البته وضعیت سایر شهرستان‌های گیلان نیز بهتر نیست و قطعی ناگهانی برق علاوه بر آسیب‌های روحی به مردم، وسایل برقی را نیز دچار آسیب کرده و این روند در ماه های اخیر به طور مداوم ادامه داشته است.

صرفا صرفه جویی مشترکان خانگی چاره کار نیست

طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده، تنها ۳۴ درصد از کل برق مصرفی کشور مربوط به مشترکان خانگی است و حدود ۴۰ درصد از مصرف برق مربوط به بخش صنعتی وتجاری و ۱۶ درصد نیز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود لذا این سخن مسئولان که برای رفع خاموشی‌ها مردم باید در مصرف صرفه جویی کنند با واقعیات همخوانی ندارد و آنها برای شانه خالی کردن از زیر بار بی مسئولیتی خود، توپ را در زمین مردم می‌اندازند.

درخواست عجیب مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان؛ مردم خود را با شرایط جدید سازگار کنند

بهمن داراب زاده، مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان چند روز گذشته در پاسخ به علت این قطعی‌ها و اینکه چرا تدبیری در این خصوص اتخاذ نمی‌شود گفت: شرایط جدید آب و هوایی، سبک زندگی جدیدی را می‌طلبد، باید طرحی نو و روشی جدید ایجاد نماییم و خود را با این شرایط جدید سازگار کنیم.

وی افزود: باید نگرش خود را نه تنها در استفاده از انرژی برق، بلکه در استفاده از تمامی حامل‌های انرژی و نعمت‌های خدادادی تغییر دهیم تا بتوانیم رفتاری مناسب داشته باشیم.

البته وی تنها به گفتن این دلایل غیرقابل استناد و به دور از واقعیت بسنده نکرد و در ادامه گریزی به تعالیم دین اسلام درخصوص ضرورت مصرف درست مواهب خدادادی زد و از مردمی که در این هوای گرم و شرجی و بدون اطلاع قبلی ساعت‌ها بدون برق روزگار می‌گذرانند خواست از اسراف پرهیز کنند!

البته این مدیر استان به افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در گیلان نسبت به سال گذشته نیز اشاره کرد اما نگفت این افزایش مصرف دقیقا مربوط به چه بخشی می‌شود و اساساً چرا وی و همکارانش در برق منطقه‌ای و بالتبع وزارت نیرو که در طول سال برای همین روزها و رفع مشکلات مردم حقوق می‌گیرند به وظایف ذاتی خود یعنی اتخاذ راهکار و تامین منابع متناسب با نیاز مردم اقدامی نکردند.

البته این بهانه گیری دولتی‌ها معطوف به استان ما نیست و در کل کشور شایع است، به طور مثال رحمانی فضلی وزیر کشور، در پاسخ به اعتراضات مردم و رسانه‌ها در خصوص قطعی مکرر برق و متضرر شدن مردم از این طریق، خواستار اعلام زمان قطعی از سوی توانیر به مردم شد و با این اظهارات، تیر خلاص ناامیدی مردم را به پیکر نیمه جان دولتی زد که اعتماد صادقانه ۲۴ میلیون نفر را طی دو دوره از آن خود کرده بود.

کم کاری مجلسی‌ها در استیضاح وزیر نیرو

البته این سهل انگاری‌ها و عدم پاسخگویی درست رئیس جمهور و وزرای دولت تدبیر و امید – که مشخص نیست در این ۸ سال در چه موردی امیدآفرین بوده و در چه حوزه‌ای تدبیر کرده‌اند – ریشه در بی تفاوتی و عدم انجام وظیفه درست از سوی مجلس نیز دارد زیرا نمایندگان مردم در خانه ملت صرفا به بیان انتقادات و شکایت پرداخته و از کمترین کار یعنی استیضاح اردکانیان وزیر نیرو سر باز می‌زنند.

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در کشور بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات برق جدید تولید می‌کردیم که متاسفانه ۱۲ هزار ۵۰۰ مگاوات عقب ماندگی داریم.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز روز گذشته تنها به زدن یک توئیت انتقادی از عملکرد دولت اکتفا کرد و از آنها خواست که اگر نمی‌توانند در کوتاه مدت چاره اندیشی کنند حداقل «به برنامه اعلام‌شدۀ خاموشی‌ها پایبند باشند تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند» و از جایگاه و وظیفه قانونی خود یعنی استیضاح و پاسخگو کردن وزیر نیرو در اینباره هیچ نگفت!

علی ای حال ظاهرا امیدی به پاسخگو بودن مسئولان دولتی و مجلسی‌ها نیست و نمی‌توان آینده‌ای برای این وضعیت پیش بینی کرد و با توجه به عدم تحقق برنامه ششم توسعه و کافی نبودن نیروگاه‌های تولید برق در کشور، خصوصی سازی این صنعت و عدم رغبت سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه، اگر این روند به همین روال ادامه داشته باشد نمی‌توان امید چندانی به بهبود شرایط فعلی داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه