سماکچی در گفتگو با ۸دی:

بودجه گیلان باید به نسبت جمعیت پرداخت شود نه وسعت/ مشکلات کشور تنها با یک دولت جهادی و مردمی مرتفع می شود

“محمدرسول سماکچی” کارشناس اقتصادی، گفت: متاسفانه ظاهر سبز گیلان همیشه دولت نشینان را فریفته کرده چرا که اکثر مسئولین غیر گیلانی بودند و بودجه استان را به نسبت جمعیت پرداخت نکردند بلکه به نسبت وسعت آن ارائه دادند که این ظلم به مردم ما است.

بودجه گیلان باید به نسبت جمعیت پرداخت شود نه وسعت/ مشکلات کشور تنها با یک دولت جهادی و مردمی مرتفع می شود

رسول سماکچی در گفتگو با خبرنگار هشت دی در تشریح مطالبات مردم گیلان از رئیس جمهور آینده و دولت جدید با اشاره به اینکه مطالبات مردم گیلان با مطالبات کل کشور شاید تفاوت چندانی نداشته باشد، اظهار کرد: از رئیس جمهور آینده انتظار می رود با توجه به عنوان سال به تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها از تولید توجه شود.

وی افزود: وزارت صمت، جهاد کشاورزی و همه دست اندرکاران به این شاخص های اقتصادی توجه کنند چرا که اقتصاد سالم، پویا در گرو تولید است.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان تصریح کرد: اگر تولید در همه زمینه ها به نفع احسنت انجام گیرد خود بخود رشد اقتصادی و کاستی های اخیر که بویژه در ۸ سال دولت روحانی و ۴ سال دولت‌احمدی نژاد گریبانگیر مردم ایران شد و سفره ی مردم کوچکتر و معیشت آنان به خطر افتاد و فاصله طبقاتی که ایجاد شد را جبران کند.

سماکچی با بیان اینکه بیشترین فاصله طبقاتی در جامعه ما در این ۸ سال اخیر صورت گرفت، گفت: در دولت روحانی ۶۰ تن‌طلا بصورت سکه از خزانه کشور خارج شد و تمام ذخائر ارزی با دلار معروف به ارز ۴۲۰۰ تومانی(جهانگیری) به باد دادیم و معلوم نیست این ارزها چه شده؟ ممکن است مقداری برای دارو، تجهیزات پزشکی و معاش مردم استفاده شده اما اکثر این ارز چه شده است؟ که اینها همه دشواری کار را برای دولت آینده نشان می دهد.

دولت روحانی بدهی زیاد به بار آورده است

وی با بیان اینکه دولت روحانی بدهی زیاد به بار آورده است، گفت: در این دو سال آخر، دولت به جای اینکه به پیمانکاران و طلبکاران دولتی پول بدهد اوراق مشارکت ۱۸ درصدی توزیع کرده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: ذخائر دولت آینده صفر است و با مشکل مواجه است که باید برای نجات از ورشکستگی تلاش کند البته دولتی که جهادی، تلاشگر و انقلابی باشد همانند اوایل انقلاب پیروز خواهد شد و مردم هم باید کمک کنند.

وی با بیان اینکه دولت روحانی ۸ سال حداقل خرابکاری کردند و باید با بولدوزر نخست این خرابکاری ها را صاف کرد، افزود: به طرز وحشتناکی اقتصاد مملکت را داغان کردند که باید صدها روز بولدوزر این خرابکاری ها را صاف کند.

مشکلات کشور تنها با یک دولت جهادی و مردمی مرتفع می شود

سماکچی با اعلام اینکه این کشور امام زمان، ولایت، قرآن و اسلام است، گفت: اگر رئیس جمهوری جهادی و رعیت مردم باشد نه ارباب آنها، همه مشکلات را دوباره پشت سر خواهیم گذاشت همچون ۸سال دفاع مقدس، با یک دولت جهادی و مردمی مشکلات را مرتفع می کنیم.

بودجه استان گیلان باید به نسبت جمعیت پرداخت شود نه وسعت!

وی ادامه داد: متاسفانه ظاهر سبز گیلان همیشه دولت نشینان را فریفته کرده چرا که اکثر مسئولین غیر گیلانی بودند و بودجه استان را به نسبت جمعیت پرداخت نکردند بلکه به نسبت وسعت آن ارائه دادند که این ظلم به مردم ما است.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان با اعلام اینکه استان گیلان از نظر وسعت جزء استان های آخر کشور است اما در همین استان کوچک بالاترین جمعیت با تراکم بالا را داریم، گفت: باید بودجه را به نسبت جمعیت استان ارائه دهند مثلا در زمان رئیس دولت اصلاحات بودجه انتقال آب به یزد از کل بودجه گیلان بیشتر بود و خیلی ظلم به گیلان شد.

سماکچی با بیان اینکه امیدواریم دولت آینده همانطور که به کل کشور رسیدگی می کند به مشکلات این استان هم برسد، بیان کرد: تعطیلی کارخانجات در استان گیلان مهمترین مشکل این استان است چرا که بیش از ۵۰ درصد کارخانجات در شهرک های صنعتی و دیگر جاهای این استان تعطیل شده که باید به آنها رسیدگی شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کارخانجات این استان خوب نیست و بدتر از استان دیگر کشور است، افزود: برخی از کارخانجات این استان تعطیل و با ظرفیت ۱۰ درصد در حال فعالیت هستند اگر با همین امکانات موجود دولتی مصمم شود مشکلات کارخانجات گیلان را حل کند تا ۲۰ سال آینده به کارخانه یا سوله جدید نیاز نداریم و اشتغال استان در ظرف ۵ سال به ۲ برابر تبدیل می گردد.

این کارشناس اقتصادی یکی از معضلات اساسی گیلان را بیکاری جوانان عنوان کرد و گفت: گیلان بیشتر از استان های دیگر کشور بیکار تحصیلکرده دارد و نیاز مبرم به ایجاد اشتغال داریم، صنعت در این امر مهم است که باید به صنعت این استان رسیدگی فوری و آنی شود.

ضرورت توجه مسئولان به تولیدات کشاورزی

سماکچی با تاکید بر ضرورت توجه مسئولان به تولیدات کشاورزی استان، افزود: هم تولید داخلی و هم تولید کشاورزی مهم است، برنج یکی از تولیدات اساسی استان گیلان است امیدواریم دولت آینده اعلام کند هر کشاورز هر هکتار از زمین را بکارد میزان مشخصی بلاعوض دریافت می کند که اینها نگران هزینه کاشت، داشت و برداشت خود نباشند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تولید داخلی، بیان کرد: برای حمایت از تولید داخلی باید به کشاورزان سوبسید داد که متاسفانه حمایت نمی شود این در حالی است که کشاورزان از نظر کود، ابزار آلات، وسایل حمل و نقل و هزینه اجاره کشت صنعتی با مشکل مواجه اند که باید رسیدگی شود.

این کارشناس دیگر مشکلات اساسی استان گیلان را مسئله گردشگری عنوان کرد و گفت: به صنعت گردشگری استان آن طور که باید رسیدگی نشده است.

وی به وضعیت آزادراه رشت _ قزوین که ۲۵ سال مردم گرفتار آن هستند، اشاره کرد و گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید این آزاد راه در حدفاصل رودبار ـ رشت می خواستند راه اندازی کنند که هنوز همانطور مانده است چرا نباید انجام شود آیا در استان هایی همچون آذربایجان شرقی، اصفهان و شیراز همینطور است؟ واقعا چرا به گیلان رسیدگی نمی شود؟

وی با بیان اینکه این دولت پدر مردم را در آورده است، گفت: مردم باید به فردی رای دهند که ثابت کرده دنبال عدالت است و در مقابل زورگویان و مفسدین ایستادگی می کند.

دولت  آینده فساد را از نطفه خفه کند

سماکچی تصریح کرد: باید فساد را از خود دولت جلوگیری کرد، اگر دولت مکانیزمی در تظر گیرد که در فساد را از نطفه خفه کند، کار قوه قضائیه هم کمتر و راحت تر می شود.

وی افزود: متاسفانه اکثر مفسدان اقتصادی وابسته به دولتی ها بودند و از بانک های دولتی و سرمایه فرهنگیان برداشت کردند که خوشبختانه در این دو سال اخیر رئیس قوه قضائیه میلیاردها تومان را از آن ها پس گرفت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه