آسمان گیلان هفته آینده آسمان هم آفتابی است

سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان گفت: هفته آینده آسمان استان غالباً آفتابی بوده اما در برخی ساعات روز نیز رشد ابر همراه با رگبار پراکنده و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

آسمان گیلان هفته آینده آسمان هم آفتابی است

به گزارش ۸دی،شبنم هادی نژاد اظهار داشت: آسمان استان در هفته آینده در ساعات ابتدایی روز تا ظهر صاف تا نیمه ابری پیش بینی می شود، اما در برخی مناطق به صورت مقطعی شاهد رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده نیز وجود دارد.

وی بیشتری میزان رشد ابر را مربوط به دامنه ها و مناطق کوهستانی پیش بینی کرد و گفت: دما هوا نیز در طول روز نسبتاً گرم و شرجی می باشد، اما ساعات عصر و شب روبه خنکی خواهد رفت.

سرپرست اداره پیش بینی هواشناسی گیلان افزود: رصد و پایش تصاویر ماهواره ای نشان دهنده فعالیت منابع گرد و خاک در عرض های بالاتر دارد که طی ۲۴ ساعت آینده امکان حرکت آن به سمت استان وجود دارد که برهمین اساس  امروز  جمعه  برای  بعضی نقاط   استان  احتمال پدیده گرد و خاک  است.

هادی نژاد به  هوای استان طی دو روز آینده نیز اشاره و بیان کرد: برای روز شنبه آسمان استان صاف تا قسمتی ابری، پاره ای نقاط مه صبحگاهی، گاهی افزایش ابر، وزش باد و بعضی نقاط رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

هواشناسی گیلان در جدول پیش بینی خود گرم ترین ساعت روز شنبه در مرکز استان را همراه با دمای حدود ۳۰ درجه پیش بینی کرد که در مناطقی همچون ماسوله این دما حداکثر به ۲۱ درجه خواهد رسید.

سرپرست اداره پیش بینی هواشناسی گیلان ادامه داد: برای روز یکشنبه نیز  شرایط تقریبا مشابهی را خواهیم داشت و بنابراین انتظار  آسمانی کمی تا نیمه ابری، گاهی افزایش ابر ، وزش باد گرم  و بعضی نقاط رگبار و رعد و برق را  خواهیم داشت.

بر اساس گزارش هواشناسی بیشترین دمای کنونی  استان مربوط به سیاهکل با ۲۸.۸ درجه بوده و کمترین دما در منطقه اسبه بونی در ارتفاعات تالش با ۱۰.۳ درجه سانتی گراد بالای صفر ثبت شده  و دمای رشت نیز تا این لحظه بین ۱۶.۶ تا ۲۷.۲ درجه در نوسان بوده است.

عبور موج گرد و غبار از گیلان

 روز پنجشنبه گذشته گرد و غبار غلیظی استان گیلان را فرا گرفت که بیشتر مردم آن را با مه آلود بودن هوا اشتباه گرفتند زیرا وقوع پدیده گرد و غبار در استان  گیلان بدلیل وضعیت جوی بدور از ذهن به نظر می رسد. اما طبق گفته کارشناسان این وضعیت موج تازه ای از گرد و غبار بود که از آسمان استان عبور کرد.

سمانه نگاه کارشناس اداره کل هواشناسی گیلان در همین ارتباط گفت: با شکل گیری چشمه های گردوخاک روی مناطق بیابانی کشور آذربایجان و بخشهایی از سواحل روسیه روز گذشته و   با توجه به جهت شمالی جریانات از سمت مناطق یاد شده، توده گردوخاک به سمت بخش های جنوبی دریای خزر و بویژه ایستگاههای ساحلی گیلان  حرکت کرد.

وی اظهار کرد: .بتدریج با افزایش سرعت باد شمالی، تقریبا همه ایستگاههای جلگه ای گیلان، هوای غبارآلود، کاهش دید افقی و پدیده گردوخاک را تجربه کردند که در بخش جلگه ای استان بدلیل برخورد با سد کوهستانی البرز موجب افزایش و غلظت گردو غبار هم شد.

وی جنس این ریزگرده ها را با توجه به منشا، ترکیبی آن از درات شن، ماسه و نمک عنوان و تصریح کرد: با توجه به شرایط کم بارشی امسال، کاهش رطوبت خاک در سرزمینهای کم بارش اطراف خزر و گسترش بیابان زایی، احتمال افزایش وقوع آن در تابستان امسال وجود دارد.

نگاه پدیده گردوخاک را  در ایران طی دهه های اخیر  متاثر از خشکسالی و گسترش بیابانزایی در پهنه های داخلی کشور و یا مناطق خارج از مرزهای ایران و کشورهای همسایه  دانست و  گفت:  پدیده گردوخاک  یکی از پدیده های مخاطره آمیز زیست محیطی است که علاوه بر کاهش کیفیت هوای تنفسی می تواند اثرات سوء برای بخشهایی همچون  کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری، صنعت و انرژی  بدنبال داشته باشد.

وی یاد آور شد:  از حدود ۱۰ سال قبل وقوع پدیده گردوخاک و گسترش آن به استان گیلان توسط اداره کل هواشناسی استان شناسایی، معرفی و پایش  شده و می شود.

وی  تصریح کرد: گیلان استانی سرسبز و با پوشش گیاهی مناسب است اما  با این وجود می تواند توسط جریانهای جوی بزرگ مقیاس از بیابان های دورتر متاثر از گردوخاک شود.

نگاه گیلان را متاثر از دو دسته  منشاء گردو خاک خواند و گفت:  یکی از سمت غرب که  منشأ  آن  از سمت بیابان های کشورهای خاورمیانه مانند عراق، عربستان، سوریه است و با جریانهای جوی به گیلان گسترش پیدا  می کنند .

و ی ادامه داد: دسته دوم  نیز ناشی از بیابانهای بخش های شرقی، شمالی و غربی دریای خزر است که با جریانات شمالی در فصول گرم سال و در شرایط کاهش بارش در آن مناطق به گیلان نفوذ می کنند که در سالهای اخیر وقوع آنها افزایش یافته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه