در "میزگرد انقلاب؛ فرصت ها و دستاوردها" مطرح شد

سیر پیشرفت در ایران صعودی است/ توسعه کشور در عرصه های نظامی، آموزش پزشکی و نظام سلامت

“میزگرد انقلاب؛ فرصت ها و دستاوردها”، با حضور “محمدرسول سماک چی” کارشناس اقتصادی و رئیس کانون کارفرمایی گیلان و “مجید دلاور” پزشک و فعال سیاسی ـ اجتماعی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

سیر پیشرفت در ایران صعودی است/ توسعه کشور در عرصه های نظامی، آموزش پزشکی و نظام سلامت

به گزارش ۸دی، “میزگرد انقلاب؛ فرصت ها و دستاوردها”، با حضور “محمدرسول سماک چی” کارشناس اقتصادی و رئیس کانون کارفرمایی گیلان و “مجید دلاور” پزشک و فعال سیاسی ـ اجتماعی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

قبل از انقلاب هیچ اثری از خدمات دهی به عموم مردم نبود

“محمدرسول سماک چی” فعال اقتصادی ـ اجتماعی و رئیس کانون کارفرمایی گیلان در این میزگرد با اشاره به فرصت ها و دستاوردهای ایران اسلامی، اظهار کرد: من قبل از انقلاب و بعد از آن را دیده ام، اگر خارج از منازعات سیاسی قضاوت عادلانه ای بخواهیم داشته باشیم، خیلی دستاورد داریم. ما قبل از انقلاب تعداد محدودی روستا داشتیم که آب سالم ذاشتند، تعداد کمی از روستاها برق داشتند اما اکنون اکثر روستاها برق دارند و روستای کمتر از ۲۰ خانوار نداریم که برق نداشته باشد. آن زمان ها نه در روستا نه در شهر نه در کلانشهر هیچ گازرسانی وجود نداشت و در خود رشت حتی سال های بعد از انقلاب باید با کپسول از گاز استفاده می کردیم.

وی افزود: ما یادمان نمی رود که مردم در زمستان باید به دنبال سوخت وسایل گرمایشی می بودند. شاید جوان ها این ها را ندیده باشند اما قبل از انقلاب هیچ اثری از این خدمات نبود. حتی روستاهای دورافتاده ما الان از گاز بی بهره نیستند اگرچه برخی مناطق مانندماسوله که چون ثبت جهانی شده باید به همان شکل بماند اما در مناطق دیگر نمی توان این پیشرفت در خدمات رسانی را نادیده گرفت.

این فعال اقتصادی ـ اجتماعی افزود: برخی نسبت به وضعیت معیشتی سخنانی می گویند اما یادشان رفته آن وقت ها مردم اتاق کرایه می کردند نه خانه، خانه هایی بود که ۲۰ تا ۳۰ تا اتاق داشت و هرخانوار به لحاظ تنگی معیشتش یک اتاق می توانست کرایه کند.

سماک چی با اشاره به توسعه اموزشی کشور بعد از انقلاب، گفت: قبل از انقلاب اسلامی رشت شهر به این بزرگی یک محل کنکور نداشتیم من خودم برای شرکت در کنکور به تهران رفته بودم اما اکنون تعداد دانشجویان خانم ما بالای ۶۰درصد است و فارغ التحصیلان ما بیشتر خانم ها هستند یعنی فضا برای تحصیل گسترده شد.

وی ادامه داد: در همین بیمارستان پورسینای رشت پزشک کشیک هندی یا فلیپینی و… بود. در شهرستان ها هم اگر هم پزشکی بود همه خارجی بودند اما الان مقایسه کنید اکنون ایران در پزشکی و جراحی حرف برای گفتن دارد. بیماران از کشورهای اطراف برای عمل به ایران می آیند. عمل هایی در بیمارستان شیراز انجام می شود که در جهان کم نظیر است.

سماک چی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی این همه پزشک در دسترس اصلا نبود و پزشک حاذق خیلی کم بود، گفت: در بحث آموزش، مدارس ما فرسوده بودند. بعد از انقلاب یک بررسی در همین استان گیلان انجام شد و اعلام شد که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس گیلان اصلا نمی توانند پذیرای دانش آموزان باشد و غیرامن است. مدارس همین شهر خودمان رشت با بخاری های نفتی گرم می شد.

سیر پیشرفت در ایران به موازات همه ی استان ها، شهرها و روستاها صعودی است

وی با بیان اینکه شاید یک عده بگویند هر کشوری بعد از ۴۰سال این سیر را باید داشته باشد اما این سیر پیشرفت در ایران به موازات همه ی استان ها، شهرها و روستاها خیلی صعودی بوده است، گفت: البته حق مردم باز هم بیشتر است اما این مطالبه را باید از دولت هایی که انتخاب شدند، داشته باشیم. اگر دولتمردان ما به وظایف شان به نحو احسن انجام می دادند الان ایران بهشت بود و آمریکا با تحریم هایش کاری نمی توانست از پیش ببرد.

این فعال اقتصادی و اجتماعی با اشاره به اینکه ما در کشوری سرشار از نعمت های خدادادی زندگی می کنیم، گفت: در استان گیلان سالانه ۲۳۰هزار هکتار برنج زیرکشت می رود. این در حالی است که فقط یک بار برنج کشت می شود و از هر هکتار ۲تن برنج می دهد در حالی که طبق بررسی های انجام شده این مقدار می تواند به ۱۲تن هم برسد.

وی ادامه داد: با گلخانه ای کردن مزارع می توان در سال ۲بار برنج کاشت اما این اقدامات انجام نمی شود زیرا در این موضوعات باید دولت ها پیش قدم شوند و پیگیری کنند.

سماک چی با تأکید بر اینکه از اقتدار ایران باید سخن گفت:نمی گذاشتند یک اسلحه بسازیم، در هنگام مونتاژ هلی کوپتر نمی گذاشتند پرسنل ایرانی باشند و ایرانی ها فقط پادو بودند اما الان فشنگ هایی که نمی گذاشتند بسازیم تبدیل به موشک ها و سلاح های نظامی شده است و از سر اقتدار با آمریکا سخن می گوییم.

آمریکا، ایران را نیازمند و وابسته می خواست

این فعال اقتصادی و اجتماعی با بیان اینکه اگر رژیم شاهنشاهی ادامه پیدا می کرد امکان نداشت ایرانی ها شاهد این پیشرفت ها باشند، گفت: من ذکر کردم که مستشاران آمریکایی اجازه نمی دادند فکر ایرانی کار کند. پالایشگاه آبادان در دست آمریکایی ها بود کارگران و تکنسین هایش ایرانی بودند که در فعالیت های اصلی کاره ای نبودند. آمریکا حدی برای ایران و ایرانی در نظر گرفته بود و اجازه نمی داد نیروی ایرانی از این حد فراتر رود. آن ها می خواستند ایران همیشه نیازمند و وابسته باشد. نفت ما را می بردند و به جایش غذا و دارو می دادند و همیشه به چشم مستعمره به ایران نگاه می کردند.

سود آمریکا و اروپا در وابستگی ایران است

وی با بیان اینکه سود آمریکا و اروپا در وابستگی ایران است، گفت: من نمی گویم هیچ مشکلی یا نقصی در کشور وجود ندارد، مشکل وجود دارد اما نباید چشم بر روی دستاوردها بست این در حالی است که برخی دولت ها به شدت کم کاری کردند و هدف شان ناامیدی مردم بود.

سماک چی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ۸دی مبنی بر اینکه در چله دوم انقلاب انتخابات ۱۴۰۰ را در پیش داریم به نظر شما مردم چه شاخصی را انتخاب کنند که همراه و همگام با گام دوم انقلاب پیش برود، گفت: مسئله این است که دولت ها آنطور که باید به منویات و توصیه های مقام معظم رهبری توجه نکردند و به اقتصاد مقاومتی بی توجهی شده و به منشور گام دوم انقلاب کم توجهی شد این در حالی است که این منشور خیلی از مسیر را مشخص کرد.

۸ سال تفریح را نمی شود شش ماهه آباد کرد

وی با بیان اینکه باید دولتی سر کار بیاید که مطیع عوامل رهبری باشد. انقلابی و جهادی باشد، از خودگذشتگی داشته باشد و خود را رعیت مردم بداند نه ارباب مردم، گفت: امام وقتی می گفت مردم ولی نعمت ما هستند شوخی نمی کرد.

سماک چی با تأکید بر اینکه دولت فعلی قرض های بی شماری برای دولت آینده به ارث گذاشته است و طلا و ارز مملکت را خالی کردند، گفت: دولت به پیمانکاران اوراق ۱۸درصد می دهد. اوراقی که دولت آینده باید پولش را با سودش پرداخت کند از این رو دولت انقلابی که پا به عرصه می گذارد باید مردم هم همراهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۸ سال تفریح را نمی شود شش ماهه آباد کرد. اما باید امیدوار بود یک رئیس جمهور جهادی و مسئولیت پذیر انتخاب شود.

مهم ترین دستاوردهای انقلاب، ایجاد زمینه رشد برای جوانان از هر طبقه و هر موقعیتی است

“مجید دلاور” پزشک و فعال سیاسی ـ اجتماعی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز در این نشست، در پاسخ به سؤال بزرگ ترین دستاوردی که برای انقلاب اسلامی متصورید، گفت: انقلاب قطعا دستاوردهای بزرگی برای گیلان داشته است و زمینه های پیشرفت خیلی خوب در استان ها ایجاد شد. اما هنوز نتوانستیم از این زمینه و فرصتی که انقلاب ایجاد کرد بیشترین بهره را ببریم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب، ایجاد زمینه رشد برای جوانان از هر طبقه و هر موقعیت جغرافیایی است، گفت: اکنون دسترسی به موقعیت های سیاسی و اجتماعی در حوزه مدیریت از مدیرکلی ادارات گرفته تا وزارت و حتی رئیس جمهوری و در حد کلان مختص یک افراد خاص نیست. اکنون این زمینه فراهم است و هر جوانی از هر طبقه و هر قوم و موقعیتی جای پیشرفت دارد و آن شکاف طبقاتی خاصی که قبل از انقلاب وجود داشت که مشهور به طبقه حکومتی بودند، شکسته شد.

شاهد فضای رشد و پیشرفت برای جوانان هستیم

دل آور با تأکید بر اینکه شاهد فضای رشد و پیشرفت برای جوانان در هر موقعیتی هستیم، گفت: رفاه اجتماعی یکی از وعده های رهبری انقلاب اسلامی بوده در کنار سایر آرمان هایی که امام و انقلابیون داشتند اما در حال حاضر بخشی از مردم دغدغه مشکل معیشتی را دارند و باید بتوانیم این را حل کنیم و می توانیم هم این مسئله را بدون وابستگی به آمریکا داشته باشیم.

وی افزود: در دولت نهم و دهم شاهد بودیم که سرعت توسعه کشور در عرصه های مختلف در سطح عمرانی، راه، مسکن، صنعت و… شاهد رشد و پیشرفت نسبت به دولت های قبل و بعد بودیم. آن زمان هم انگیزه ها بالا بود و مدیران قوی داشتیم. هرچند دولت های نهم و دهم هم نقص داشتند اما به جای اینکه این نقص ها در دولت بعدی جبران شود متاسفانه شاهد مشکلات زیادی بودیم.

دلاور با بیان اینکه بعد از انقلاب رویش های زیادی داشتیم اما کامل نبوده است، گفت: مثلا تعداد دانشجویان ما افزایش پیدا کرد اما هم زمان برای اشتغال شان فکری نشد. رشد بی رویه و با سرعت در ساخت واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور داشتیم و جوانان به شدت برای ادامه تحصیل تشویق شدند اما همزمان فکری به حال اشتغال شان نشد که این خودش به معضلی تبدیل شد. همه که نباید مدرک داشته باشند خیلی از جوان ها می توانستند با نبوغ و مهارت شان در این کشور خدمت کنند. این یکی از آن بی برنامگی ها است.

وی با بیان اینکه زمین های زراعی و کشاورزی ما تک محصولی و تک برداشتی است، بیان کرد: ما باید بپذیریم که در کل سال کار کنیم. نباید زمین را رها کرد و ۴ ماه سال از آن برداشت داشت.

این فعال سیاسی ـ اجتماعی با اشاره به اینکه برخی سودجویان زمین زراعی را تغییر کاربری می دهند که خیانت است چون این زمین زراعی هر جایی که وجود ندارد اما نیاز به برنج را همیشه داریم و اگر به همین نحو با ویلاسازی ها و تغییر کاربری هاپیش برویم ممکن است یک زمانی مجبور شویم همین خانه ها و ویلاها را خراب کنیم تا از زمین زارعی استفاده کنیم.

 

گیلان با همه موهباتش نباید یک بیکار داشته باشد

وی افزود: ایران کشور ثروت مندی است از جهت منابع، گیلان باوجود زمین های زراعی با کیفیت، همراه با دامداری صنعتی و سنتی، از جهت دریا و پرورش ماهی در قفس و حوزه های دیگر در حوزه گردشگری و… این ها همه از موهبات گیلان است که با وجود آن نباید گیلان بی کار داشته باشد.

اگر تصمیمات مبتنی بر عدالت باشد خیلی از مشکلات حل می شود

دلاور برقراری عدالت را از شعارهای انقلاب ذکر کرد و گفت: اگر تصمیمات مبتنی بر عدالت باشد خیلی از مشکلات حل می شود. رئیس اداره ای که موظف است در جهت تولید و اشتغالزایی است بستر را در مسیر فراهم کند اما در همین استان ما، برخی مدیران که مسئولیت تولید و اشتغال را دارند به سرمایه گذاران می گویند در بخش تولید سرمایه گذاری نکنند بلکه ملک بخرند یا دلالی کنند، در این شرایط معلوم است که مشکلات استان حل نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه زمینه و منابع انسانی وجود دارد اما اگر جایی کار انجام نمی شود به این دلیل است که مدیران دولتی نمی خواهند، تصریح کرد: قدم اول شایستگی مدیران ما است و عدالت در انتخاب مدیران است.

پایبندی به قانون از راه های توسعه

دلاور افزود: یکی از راه هایی که به ما کمک می کند به سمت توسعه پیش برویم پایبندی به قانون است. فعالان رسانه، فعالان فرهنگی باید این فرهنگ پایبندی به قانون را برای مردم جا بیندازند.

وی در پاسخ به این سؤال که “رویکردتان نسبت به آینده کشور چیست؟!”، گفت: ما باید امید داشته باشیم. با ناامیدی نمی توان راه به جایی برد. جوانان ایرانی غیور و با استعداد و با اراده هستند. اگر بسترها از سوی حاکمیت ایجاد شود قطعا در آینده نه چندان دور پیشرفت خوبی را در عرصه های مختلف خواهیم داشت و با روی کار آمدن دولتی کارآمد که انگیزه اش پیشرفت کشور باشد می توان این مسیر را طی کرد.

دلاور ادامه داد: مردم دقت لازم را در انتخاب گزینه ها داشته باشند. همین انتخابات شورای شهر در توسعه مدیریت شهری نقش زیادی دارد.

انقلاب اسلامی زمینه پیشرفت را برای ایران فراهم کرد

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی زمینه پیشرفت را برای ایران فراهم کرد، گفت: امام به ما یاد داد که روی پا خودمان بایستیم و وابسته نباشیم چون وابستگی منجر به پیشرفت بلندمدت همه جانبه نخواهد شد.

پیشرفت ایران در عرصه های نظامی، آموزش پزشکی و نظام سلامت

دلاور با بیان اینکه در عرصه نظامی و موشکی، در نظام سلامت و… پیشرفت بسیار زیادی داشتیم، افزود: در آموزش پزشکی چیزی کم از کشورهای پیشرفته نداریم، اکنون در همه رشته های فوق تخصص ایرانی ها آموزش می دهند و نوآوری های بسیار زیادی در رشته پزشکی در سطح جهانی ارائه می شود.

وی بیان کرد: الان صددرصد روستاهای ما تحت پوشش خانه های بهداشت قرار گرفته و مردم ما دسترسی به بهداشت پیدا کردند. از هر ۱۰ کودک زیر ۵ سال ۲تا ۳ نفر فوت می کردند اما اکنون مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال ما به شدت کاهش پیدا کرد و نزدیک به صفر است و بیماری های عفونی یا ریشه کن شده یا کنترل شده و این ها را بعد از انقلاب داشتیم.

این فعال سیاسی ـ اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر نهادهای قانونی که برآمده از آرای مردم هستند کارآمد باشند می توانیم شاهد پیشرفت و توسعه روبه جلو باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه