۲۱ اردیبهشت؛ سالروز به دار آویخته شدن دکتر حشمت از یاران میرزا کوچک خان جنگلی

ابراهیم حشمت؛ پزشک حاذق و نام‌آشنای مردم این دیار است که پس از تحصیل در طب و سیاست، به مرهم گذاری بر جسم و جان بیماران اهتمام ورزید و در روزگار تاریک و غبارآلود تاریخ ایران، با سردار جنگل همراه شد تا وطن را از حضور متجاوزان روسی و انگلیسی برهاند.

۲۱ اردیبهشت؛ سالروز به دار آویخته شدن دکتر حشمت از یاران میرزا کوچک خان جنگلی

به گزارش ۸دی،“مجید رحمانی”، پژوهشگر و فعال فرهنگی در پستی اینستاگرامی نوشت: دکتر ابراهیم حشمت؛ پزشک حاذق و نام‌آشنای مردم این دیار است که پس از تحصیل در طب و سیاست، به مرهم گذاری بر جسم و جان بیماران اهتمام ورزید و در روزگار تاریک و غبارآلود تاریخ ایران، با سردار جنگل همراه شد تا وطن را از حضور متجاوزان روسی و انگلیسی برهاند.

این جوان انقلابی در راه تحقق استقلال، آزادی، عدالت و مطالبه تشکیل یک نظام مستقل و مردمی در ایران، سال‌ها در جنبش مشروطه و نهضت جنگل مجاهدت کرد لکن روایت وارونه استعمار در حکومت قاجار و پهلوی، مظلومیت این سردار را دوچندان نمود.

این طبیب ۳۵ ساله پس از ۱۳۹۰ روز مبارزه در نهضت جنگل در ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۸، پس از یک دادگاهی ناجوانمردانه، در مقابل چشمان نگران مردمی که در رشت برای آخرین وداع و ادای احترام، گردِ صلیبش جمع شده بودند، بر دار شد.

و چه باشکوه و باصلابت این طبیب پشمینه‌پوش با گیسوان و ریش‌های بلندش، پای چوبه دار ایستاد و پیام دل‌انگیز آزادگی را برای فرزندان وطنش به تصویر کشید.

آورده‌اند که زمزمه می‌کرده:
منصور وار گر به برندم به‌پای دار
مردانه جان دهم که جهان پایدار نیست

آرمان‌های نهضت جنگل در دالان تاریخ؛ هنوز معنا بخش زندگی ایرانیان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه