هشت دی گزارش می دهد:

معلمی مجازی و امتیازات و مشکلات آن/ جایگاه تأثیرگذار معلمان در توسعه کشور و ساخت آینده‌ای درخشان

ارج نهادن به جایگاه معلمان زمینه ساز توسعه کشورها در ابعاد مختلف است و کشورهای توسعه یافته، فراهم کردن رفاه مادی و آرامش روانی برای فرهنگیان را راهی برای ساخت آینده بهتر می‌دانند لذا مطلوب است که مسئولان حوزه آموزش و پژوهش کشور، جایگاه این قشر مهم و تاثیرگذار جامعه را بیش از پیش ارج نهاده و با عمل به قوانین وضع شده و تسریع در رسیدگی به لوایح مربوطه، شرایط معلمان کشور را رو به بهبودی سوق دهند.

معلمی مجازی و امتیازات و مشکلات آن/ جایگاه تأثیرگذار معلمان در توسعه کشور و ساخت آینده‌ای درخشان

به گزارش هشت دی، «۱۲ اردیبهشت» سالروز گرامیداشت مقام کسانی است که الفبای فهم و دانایی را به ما آموختند و چشم ما را نسبت به جهان پیرامون بیناتر کردند. کسانی که از همان ابتدای راه سواد آموزی، دست در دست ما گذاشته و در پیمایش مسیر سخت اما شیرین علم یاریمان کردند و به همین جهت است که در فرهنگ و باور ملت‌های مختلف از جایگاه ارزشمند و والایی برخوردار هستند.

معلمانی که در طی سالیان همواره با مشکلات مختلفی از جمله کمبود نیروی معلم در مدارس و در نتیجه خستگی مضاعف ناشی از سر و کار داشتن با تعداد زیادی از دانش آموزان و حقوق پایین و به ناچار تن دادن به شغل دوم مواجه بودند و هستند و در این بین، وعده‌های توخالی و بی سرانجام مسئولان نیز رنجی بر رنجهایشان افزوده است.

لایحه رتبه بندی معلمان نیز از جمله اقدامات حمایتی است که هنوز به طور کامل تعیین تکلیف نشده و نماینده  مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره آن اظهار کرد: «از کمیسیون محترم آموزش تقاضا دارم در بررسی لایحه‌ی ‎رتبه بندى معلمان با نگاهی عمیق منافع حداکثری معلمان عزیز را مد نظر قرار دهد.از عملکرد فراکسیون فرهنگیان مجلس راضی نیستم .امیدوارم شاهد اتفاقاتی فراتر از شعار باشیم.»

به مناسبت در پیش بودن روز معلم، با یکی از معلمان خلاق و موفق مقطع ابتدایی گفتگویی انجام دادیم تا از مشکلات و نظرات وی درخصوص حال و روز این روزهای فرهنگیان باخبر شویم.

آموزش مجازی فرصت یادگیری بهتر را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند

سمیه روحی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، ضمن تبریک روز معلم به همه ی معلمان زحمتکش کشور، با اشاره به شیوع کرونا و آموزش مجازی گفت: نکته مثبت و مهم آموزش مجازی این است که وقتی فیلم‌های آموزشی ضبط می‌شوند دانش آموزان فرصت بازبینی دارند و به آن‌ها کمک می‌کند تا درس مورد نظر را بهتر یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی نوعی صرفه جویی در زمان کلاس است تصریح کرد: وقتی دانش‌آموزی به هر دلیلی نتوانسته است در کلاس حضور یابد از درس عقب نمی‌ماند و فایل‌هایی که معلم از طریق اینترنت برای او به اشتراک گذاشته است را مطالعه می‌کند.

این معلم پایه ابتدایی ادامه داد: مثبت دیگر که بسیار حائز اهمیت است، مشکلات درسی به صورت خصوصی برای هر دانش آموز عنوان می‌شود و باقی دانش آموزان متوجه اشتباهات دوست خود نخواهند شد البته این در حالی است که همکاران در وبینار و گروه‌های مجازی دانش آموزان را مورد سرزنش قرار ندهند‌.

مشکلات ناشی از عدم ارتباط مستقیم معلم و دانش‌آموز

روحی با اشاره به نکات منفی آموزش‌های مجازی عنوان کرد: شاید بعضی از مشکلات آن قابل حل نباشد به عنوان مثال وقتی معلم دانش آموزان خود را از نزدیک نمی‌بیند به ویژه در پایه اول ابتدایی که حتی معلم از نحوه گرفتن مداد دانش آموز در شروع کار اطلاعی ندارد، مشکلات بسیاری از قبیل خستگی مفرط عضلات دست، خط ناخوانا، کندنویسی و سایر عوامل را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموز به صورت غیر حضوری نمی‌تواند به طور مفید با معلم خود ارتباط برقرار کند و برای نوشتن تکالیف و ادامه درس انگیزه کافی نخواهد داشت و از طرفی دوستان خود را نمی‌شناسد و برای بازی با همکلاسی در حیاط مدرسه دلتنگ می‌شود.

این معلم به دیگر جنبه‌های منفی آموزش مجازی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نکته منفی دیگر، عدم همکاری بعضی از اولیا در انجام به موقع تکالیف باعث کند شدن روند آموزش فرزندشان می‌شود و به مراتب دانش آموز دیگر احساس مسئولیت نخواهد کرد و در آینده مشکلات بیشتر خواهد شد.

آموزش مجازی مانع تقویت روابط اجتماعی است

روحی اضافه کرد: ارتباط برقرار کردن و حضور مستمر در فعالیت‌های گروهی مدرسه یکی از موضوعاتی است که زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه مانع تقویت روابط اجتماعی می‌شود.

ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای آموزش مجازی

وی با تاکید بر اینکه باید پذیرفت که آموزش مجازی یکی از شیوه‌های متعارف آموزشی در سراسر دنیا است گفت: اگر تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای این روش آموزشی مهیا باشد و معلم بتواند از شیوه‌های نوین آموزش استفاده کند و در زمینه روش استفاده از دنیای اینترنت و نرم افزارهای ویرایش اطلاعات را داشته باشد و اولیا همکاری لازم را به عمل آورند و گام به گام با معلم همراه باشند و اگر مشکل درسی وجود دارد با معلم فرزند خود در میان بگذارن، قطعا آموزش بدون نقص خواهد بود لذا اگر از این فضا به درستی استفاده شود به ارتقاء سطح علمی دانش آموزان کمک بسیاری می‌شود.

روحی خطاب به مسئولین بیان داشت: از مسئولین محترم خواهشمندم در چنین شرایطی که خبر از روزهای آینده خود نداریم معلمان را فراموش نکنند و جایگاه معلم را حفظ نمایند و آرامش را به کلاس‌ها دعوت کنند.

به گزارش هشت دی، ارج نهادن به جایگاه آموزش و معلمان زمینه ساز توسعه کشورها در ابعاد و حوزه‌های مختلف است و کشورهای توسعه یافته، فراهم کردن رفاه مادی و آرامش روانی برای فرهنگیان را راهی برای ساخت آینده بهتر می‌دانند لذا مطلوب است که مسئولان حوزه آموزش و پژوهش کشور، جایگاه این قشر مهم و تاثیرگذار جامعه را بیش از پیش ارج نهاده و با عمل به قوانین وضع شده و تسریع در رسیدگی به لوایح مربوطه، شرایط معلمان کشور را رو به بهبودی سوق دهند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه