سجاد مصلحی

مسابقه فوتبال زیر سایه حملات جنگنده های آمریکایی/ روایتی از آخرین بازی لیگ عراق که پیش از سقوط حکومت صدام برگزار شد

در اوضاع نابسامان و نا امن بغداد و سعی حزب بعث در حفظ روند روزمره زندگی دو تیم فوتبال الزورا و سامرا به مصاف هم رفتند.

مسابقه فوتبال زیر سایه حملات جنگنده های آمریکایی/ روایتی از آخرین بازی لیگ عراق که پیش از سقوط حکومت صدام برگزار شد

به گزارش ۸دی،در سال ۲۰۰۳ همزمان با پیشروی نیروهای ائتلاف به سوی شمال عراق و در فاصله چند روزه سقوط رژیم بعث در سایه حملات جنگنده های هوایی آمریکا، استادیوم ملت بغداد میزبان رقابت دو تیم الزورا و سامرا بود که برگزاری این مسابقه با وجود نا امنی از اتفاقات کم نظیر و کم تر شنیده شده در دنیای فوتبال است.

در اوضاع نابسامان و نا امن بغداد و سعی حزب بعث در حفظ روند روزمره زندگی دو تیم فوتبال الزورا و سامرا به مصاف هم رفتند که الزورا با نتیجه عجیب ۱۱ بر ۱ توانست بر تیم فوتبال سامرا غلبه کند اما عجیب تر حضور سعید الصحاف وزیر اطلاع رسانی و فرهنگ عراق در کنار ورزشگاه ملت بغداد و اعلام عادی بودن وضعیت کشور و استفاده از تاکتیک دروغ گوبلزی بود؛استراتژی که این بار بی ثمر ماند و بغداد پایتخت عراق طی چند ساعت بعد سقوط کرد.

همانطور که در قاب تصویر کریم صاحب عکاس عراقی پیداست،دیگر نکته قابل توجه این مسابقه؛حضور تماشاگرانی است که میتوان آنها را بعنوان مظهر وفاداری و عشق به فوتبال دانست جایی که آنها در میان وضعیت ناآرام و نا امن آن روزهای عراق به استادیوم آمدند و تیم مورد علاقه خود را تنها نگذاشتند و سکانس مشهور فیلم سینمایی تایتانیک در آنجا که کشتی در حال غرق شدن هست اما گروه موسیقی مشغول نواختن هستند این مسئله را به خوبی به یاد می آورد.

شاید حق با بیل شنکلی اسطوره افسانه ای سابق لیورپول باشد و همانطور که او گفته:بعضی از مردم فکر می‌کنند فوتبال مسئله مرگ و زندگی است. من از چنین طرز فکری ناامید می شوم. میتوانم به شما اطمینان بدهم که [فوتبال] مسئله ی خیلی خیلی مهم تری است.

سجاد مصلحی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
🙏🙏🙏
در حاشیه