سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی حادثه هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد + متن کامل گزارش

سازمان هواپیمایی کشوری ضمن ادای احترام به شهدای حادثه هواپیمایی اوکراین و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های داغدار این عزیزان، گزارش بررسی حادثه هواپیمای اوکراینی را برابر استاندارهای بین‌المللی در تارنمای عمومی این سازمان منتشر کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی حادثه هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد + متن کامل گزارش

به گزارش ۸دی، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸دی ماه ۹۸ از فرودگاه امام خمینی(ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و ۱۷۶ نفر از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند. چند روز بعد از این حادثه مشخص شد که خطای انسانی موجب اصابت موشک به این هواپیمای مسافری شده است.

 

امروز گزارش نهایی حادثه بوئینگ اوکراینی توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.

خلاصه‌ای از گزارش بدین شرح است؛

پرواز ۷۵۲PSشرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که در روز ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ فرودگاه امام خمینی(ره) را به مقصد کیاِف ترک کرد، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه و در حال اوج‌گیری دچار سانحه شد. بر مبنای مقررات جمهوری اسلامی ایران و ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو، گروه بررسی تشکیل شد و گروه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها، نتیجه‌گیری و تهیه توصیه‌های ایمنی برای پیشگیری از رخداد مشابه اقدام نمود.

هواپیما در اثر اشتباه کاربر سامانه دفاع هوایی مستقر در اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شد. عملکرد پرواز نقشی در ایجاد خطا برای سامانه نداشته است. انفجار موشک در نزدیکی هواپیما عامل سقوط آن بوده است. تمام ۱۷۶نفر سرنشین هواپیما در این سانحه جان خود را از دست دادند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ دارای صلاحیت پروازی که توسط خدمه پروازی دارای صلاحیت شرکت هواپیمایی اکراین اینترنشنال هدایت می‌شد، در زمان سانحه تحت کنترل ترافیک مراقبت پرواز ایران قرار داشت و هماهنگی با بخش نظامی برای صدور مجوز پرواز صورت پذیرفته بود.

در زمان سانحه، نیروهای پدافند هوایی در سطح مراقبت بالاتر از معمول قرار گرفته بودند. مطابق تحلیل‌های انجام شده توسط گروه بررسی سانحه، توصیه‌های ایمنی برای ارتقاء فرایند جمع‌آوری و انتشار اطلاعات، ارزیابی ریسک و اجرای موثر تدابیر پیشگیرانه در هنگامی که امکان دارد فعالیت‌های بالقوه خطرناک نظامی، هوانوردی غیر نظامی را در معرض مخاطره قرار دهد ارائه شده تا از سوانح مشابه پیشگیری شود.

 

»»» متن کامل گزارش نهایی حادثه بوئینگ اوکراینی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه