آیا آسم درمان قطعی دارد؟ عوامل تشدید کننده بیماری

یک متخصص داخلی درباره بیماری آسم و مواردی که این بیماری را تشدید می‌کند توضیحاتی داد.

آیا آسم درمان قطعی دارد؟ عوامل تشدید کننده بیماری

به گزارش ۸دی،امیر زرگران متخصص داخلی، درباره بیماری آسم و راه‌های درمان آن، اظهار کرد: آسم بیماری شایع است که در آن با تولید بیش از اندازه مخاط،‌ راه‌های تنفسی تنگ و متورم خواهد شد؛ آسم ممکن است در هر سنی بروز کند، همچنین ممکن است در سال‌های نوجوانی بهتر شده و یا کاملا از بین برود، اغلب کودکانی که مبتلا به آسم هستند در بزرگسالی مشکلاتی خواهند داشت.

وی بیان کرد: آسم علاج قطعی ندارد، اما با روش‌هایی می‌توان آن را کنترل و پیشگیری کرد؛ اکثر افراد مبتلا به آسم می‌توانند با درمان مناسب و منظم به زندگی طبیعی خود ادامه داده و حتی از ورزش و شرکت در دیگر تفریحات لذت می‌ببرند.

سرماخوردگی عاملی اساسی در تشدید آسم

زرگران با اشاره به اینکه سرما خوردگی معمولی یا آنفلونزا آسم را بدتر می‌کند، گفت: سرماخوردگی ممکن است ۶ هفته دوام داشته باشد که باید سریع نسبت به درمان آن اقدام کرد در غیر صورت آسم را تشدید می‌کند؛ حملات آسمی اغلب در اثر آلرژی ایجاد می‌شود، چیز‌هایی که معمولا افراد مبتلا به آسم به آنها حساسیت دارند شامل گرده گیاهان و گل‌ها، گرد و غبار خانه و پشم حیوانات است، همچنین از هر ۵۰ فرد آسمی یک نفر به آسپرین حساسیت دارد.

این متخصص داخلی ادامه داد: ورزش به‌ویژه در هوای سرد ممکن است باعث بروز حملات آسمی شود، اما با درمان صحیح به خوبی می‌توان آسم ناشی از ورزش را کنترل کرد؛ در مجموع ورزش و نرمش برای افراد مبتلا به آسم مفید است.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه ریه‌ها در بروز آسم نقشی مهم دارند، گفت: در حین انجام عمل دم، ریه‌ها اکسیژن موجود در هوا را گرفته و وارد خون می‌کنند، سپس خون با جریان خود، اکسیژن را به بخش‌های مختلف بدن می‌رساند؛ در عین حال خون، دی‌اکسیدکربن را جمع می‌کرده و به ریه‌ها برمی‌گرداند و این دی‌اکسیدکربن همراه هوای بازدم از ریه‌ها خارج می‌شود؛ هوا از طریق لوله‌های شاخه‌ای به ریه وارد و از آن خارج می‌شود.

تنگی نفس از علائم اصلی آسم

زرگران ادامه داد: بیماران مبتلا به آسم دچار علائم تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار در قفسه سینه می‌شوند، علاوه بر این در این افراد خلط چسبناک نیز تولید می‌شود که با سرفه بالا آمده و یا در فرد احساس گرفتگی سینه ایجاد می‌کند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه برخی مواد باعث تحریک آسم می‌شود، تشریح کرد: محرک‌هایی مانند دود دخانیات، دود غلیظ و هوای پر غبار منجر به بروز حملات آسمی می‌شود؛ در برخی افراد مبتلا به آسم تحریکات روانی مانند خشم، اضطراب و حتی خوشحالی زیاد می‌تواند موجب بروز حمله شود.

بیماران قلبی از مصرف خودسرانه داروی آسم پرهیز کنند

زرگران با تاکید بر اینکه مصرف اغلب قرص‌ها و دارو‌ها برای افراد مبتلا به آسم بی خطر است، گفت: در صورت ابتلای بیمار به فشار خون بالا و یا بیماری قلبی ممکن است برخی دارو‌ها عارضه ایجاد کنند که در این صورت از دارو‌های جایگزین استفاده می‌شود؛ در صورت تردید، بیمار باید با پزشک خود مشورت کند و نباید بدون در نظر گرفتن توصیه‌های پزشکی و به طور ناگهانی مصرف دارو‌های خود را قطع کند.

این متخصص داخلی درباره درمان آسم، بیان کرد: درمان‌های بسیاری برای آسم وجود دارد که معمولا به صورت اسپری و گاه به صورت قرص مصرف می‌شود؛ برخی از درمان‌ها به منظور بهبود سریع در موارد حاد آسم بکار می‌رود اما دیگر درمان‌ها را باید برای تاثیر بهتر آنها به صورت منظم استفاده کرد.

زمان اوج آسم

وی با بیان اینکه آسم اغلب در شب بدتر می‌شود، یادآوری کرد: یکی از علائمی که نشان دهنده نیاز بیمار به درمان است، بیدار شدن از خواب در شب یا صبح زود در اثر خس خس سینه یا تنگی نفس است؛ معمولا کودکان مبتلا به آسم شب‌ها به علت سرفه از خواب بیدار می‌شوند و این را می‌توان نشانه‌ای برای نیاز به درمان بیشتر تلقی کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه