سجاد ستوده 

شبکه استراتژیک وکالت؛ میراث راهبردی امام هادی (ع)

یکی از ویژگی های دوران امامت امام هادی (علیه السلام) موضوع تکمیل شبکه وکالت به عنوان نهاد رسمی ارتباط امام و امت است. 

شبکه استراتژیک وکالت؛ میراث راهبردی امام هادی (ع)

هشت دی: شبکه وکالت پیش از دوران امامت امام هادی به ویژه در دوره امامت امام جواد (ع) وجود داشت، اما در دوره امامت امام دهم تکمیل و تقریبا به بلوغ رسید.

سختگیری شدید خلفای عباسی در ارتباط بین امام و شیعیان یکی از دلایل راه اندازی و تکمیل شبکه وکالت بود.

شبکه وکالت به عنوان یک نهاد راهبردی و استراتژیک در مدیریت جامعه شیعیان از سوی امام هادی به ایفای نقش پرداخت.

به ویژه وجه راهبردی این شبکه در دوره امامت امام حسن عسکری (علیه السلام) و نیز در دوره غیبت صغری به خوبی عیان شد.

عدم امکان تماس مستقیم بین امام هادی (ع) و شیعیان جایگاه ویژه ای به شبکه وکالت بخشیده بود به نحوی که وکلا در سازماندهی شیعیان و گردش امور، مسئولیت بیشتری ایفا کرده و در خنثی نمودن توطئه‌های مخالفانِ جریان امامت و اداره جامعه شیعی تحتِ مدیریت امام معصوم تجربه های فراوانی به دست آوردند‌.

اداره جامعه شیعیان، ایجاد مسیرهای ارتباطی مطمئن مابین امام و امت، پاسخ به سؤالات و رفع مشکلات و شبهات فقهی و عقیدتی شیعیان و بسترسازی‌های لازم جهت آمادگی شیعه برای درک دوره غیبت کبری از مهمترین اهداف شبکه وکالت بود.

شبکه وکالت دردوران امام هادی آنچنان توانمند بود که با توجه به اختناق شدید عباسی بدون آنکه از لحاظ امنیتی برای پیروان اهل بیت مشکل ساز باشد، میتوانست پیام امام را همچون ابزار ارتباطی امروزین سریعاً و به طور سیستماتیک از یک کانال موثق و معتبر دراقصی نقاط جهان اسلام به شیعیان برساند.

این شبکه گسترده که تمام فعالیتهایش با حساسیت ویژه ای ازسوی امام هادی کنترل و مدیریت می شد، تنها یک شبکه ارتباطی یا علمی نبود، بلکه همزمان یک سازمان بزرگ اقتصادی بود که با جمع آوری خمس، زکات، نذورات، مدیریت اوقاف و هدایا ازسوی شیعیان، نیازهای مالی مدیریت جامعه شیعی را نیز مرتفع می ساخت.

مرجعیت شیعه میراث دار این ابتکار راهبردی و برجسته امام هادی است و اندیشه پویای اجتهاد و فقاهت جهت حفظ مکتب اهل بیت (ع) مدیون راه اندازی شبکه وکالت است که خود نمادی از آینده نگری امام معصوم می باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه