آغاز رزمایش خدمات رسانی در عرصه کشاورزی و دامپروری با رویکرد حمایت از محصولات دامی

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان گفت: در دهه فجر رزمایش خدمات رسانی در عرصه کشاورزی و دامپروری از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ بهمن با رویکرد حمایت از محصولات دامی در شهرستان های گیلان اجرا می شود.

آغاز رزمایش خدمات رسانی در عرصه کشاورزی و دامپروری با رویکرد حمایت از محصولات دامی

به گزارش ۸دی، “مرتضی مرادی” در نشست خبری سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه خدمت به جامعه کشاورزی از اولویت های ویژه است اظهار کرد: بسیجیان حوزه کشاورزی در کنار دیگر اقشار به تولید بیشتر و بهتر کمک می‌‌کند.

وی با اشاره به طرح مطلوب سازی برنج در قالب طرح همگام با کشاورز با مشارکت مهندسین بسیجی در بیش از ۶۰۰ روستا، اذعان کرد: این طرح نشان داد که می‌تواند در ارتقای کشاورزی نقش ‌ویژه ای داشته باشد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه به یمن دهه فجر رزمایش خدمات رسانی در عرصه کشاورزی و دامپروری از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ بهمن با رویکرد حمایت از محصولات دامی در شهرستان های با محوریت دام اجرا خواهد شد، افزود: ارتقای بهره‌وری در تولید گوشت قرمز با اولویت دام سبک از طریق خدمت رسانی گروه های جهادی دامپزشکی و دامپروری جغرافیا محور و ترویج گسترش الگوهای موفق کشاورزی علم محور در بستر رسانه های تصویری، مکتوب و فضای مجازی از اهداف اصلی این رزمایش است.

مرادی با بیان اینکه این طرح به منظور حمایت از خودکفایی در محصولات راهبردی، افزایش بهره‌وری در محصولات مزیت دار، ترویج و گسترش فرهنگ کار جهادی در جامعه هدف انجام می‌شود، بیان کرد: تربیت کادر فعال و آماده ایفای نقش و پیش برنده در نظام اسلامی، تربیت جوانان با ایمان، آگاه، بصیر و انقلاب و افزایش سطح مهارت بهره برداران از دیگر اهداف این طرح است.

مرادی با اشاره به اینکه بنا است این کمک ها در طول سال به بخش کشاورزی و دامپروری تداوم داشته باشد گفت: این طرح برای ۳ سال آینده در قالب طرح مدیریت پایدار برای اراضی شالیزاری اجرا خواهد شد؛ برای محصولاتی چون چای نیز ارائه کلاس های آموزشی در هزار باغ نمونه استان آغاز شده است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه اولویت این کار آموزش به کشاورزان و به‌ویژه دامپروران است خاطر نشان کرد: اگر این آموزش باشد افراد آموزش دیده می‌توانند مروجین باشند و حتی امکان استفاده از از تجربیات تولید کنندگان برتر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت ها در آزمایش ۵ روزه برگزاری کلاس های آموزشی در ۵ شهر با استفاده از ۱۷ گروه جهادی دامپروری است و دور نمای سالانه ما تهیه آبشخور برای دام های بالا دست، سلامتی دام، ضد عفونی جایگاه دام، پلاک کوبی و واکسیناسیون است.

مرادی با اشاره به تهیه یک کلینیک سیار دامپزشکی گفت: از سال جدید با یک خودروی ‌مجهز به دستگاه سونوگرافی در شهرستان های دام محور به صورت چرخشی حضور خواهیم داشت.

۵۰ درصد عوامل بیماری زا بین انسان و دام مشترک است

عاقبتی، مدیر کل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه دامپزشکی علمی است که به شناخت عوامل بیماریزا می‌پردازد و آن ها را درمان می‌کند اظهار کرد: ۵۰ درصد عوامل بیماری زاها در بین دام و انسان مشترک است و اگر اقدامات مناسب در دامپزشکی انجام بدهیم این بیماری ها را در انسان نخواهیم داشت که یکی از مزایای آن اشغال شدن هرچه کمتر تخت های بیمارستانی است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه برخی دامپزشکی را فقط واکسن زدن به دام تلقی می‌کنند افزود: بحث دامپزشکی فراتر از این میزان است زیرا در صادرات و ارز آوری نقشه پررنگی دارد، چون صادرات فرآورده های خام دامی و ترخیص واردات نهاده‌های دامی با کنترل دامپزشکی میسر می‌شود؛ هم‌چنین در حوزه شهری نیز کنترل و نظارت فرآورده های خام دامی مثل گوشت، مرغ، شیر و لبنیات بر عهده دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت مردمی حوزه بسیج و نیروهای تخصصی در آن می‌تواند به ما کمک کند گفت: مهم ترین کار این است که بتوانیم بیماری ها را پیش بینی کرده و اقدامات لازم در راستای کاهش تلفات دامی و تولید باکیفیت بهداشتی قابل قبول انجام دهیم زیرا ورود بیماری به دام باعث کاهش تولید شیر و کاهش کیفیت بهداشتی می‌شود.

عاقبتی با تاکید بر اینکه تولیدات روستایی بخشی از اقتصاد خانواده های روستایی است ابراز کرد: اولویت اول در مکان های عشایری که بهداشت محیطی پایین تری دارند است که تولید آن ها تولید مناسب و قابل قبولی باشد ‌

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۸ تا ۹ نیم میلیون طیور روستایی داریم و این یک فرصت است افزود: خلع ما در کشتار روزانه است چون کسانی که به صورت دوره گرد کشتار می‌کنند مورد قبول دامپزشکی نیستند و باید کشتارگاه های مناسب به صورت صنعتی و با بسته بندی مناسب وجود داشته باشد.

وی در رابطه با بیماری های دامی اذعان کرد: بیماری هایی هستند که دام و تولیدات دامی را تحت تاثیر قرار می‌دهند مثل بیماری فاسیولوز که نوعی انگل داخلی است که بر دستگاه های داخلی بدن دام تاثیر دارد یا کنه که روی سطح بدن است که می‌تواند کیفیت پوست و پشم را پایین بیاورد.

عاقبتی تصریح‌ کرد: تب برفکی در محوطه دهانی دام یا روی سم ها هم در دام سبک و هم سنگین شایع است ولی واکسن آن داخلی و موجود است، همچنین آبله گاوی و آبله گوسفندی یا بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از دیگر بیماری های مشترک بین دام و انسان ها است، از جمله اقدامات که منجر به این تب میشود این است که دام را خارج از کشتارگاه ها یا مناطق ییلاقی کشتار کنند بجز در ۲ مکان جیرنده رودبار و دیلمان سیاهکل که مورد تایید ماست زیرا چهارچوب لازم را دارد.

ملاک دادن نهاده به دام ها منوط به هویت گذاری شده است

محمد رضا سروش، کارشناس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حوزه کاری ما در ۲ بخش طیور و دام انجام می‌گیرد افزود: از دام سبک و دام سنگین، تغذیه و خوراک دام، طیور، سایر ماکیان، مرغداری های صنعتی و سایر مرغ مادر است اظهار کرد: یکی از بحث هایی که در گیلان بی توجه مانده پرندگان زینتی است که می‌تواند به یک درآمد و فرهنگ خوب تبدیل شود.

سروش با بیان اینکه دولت یارانه ای که می دهد در بحث خوراک دام طیور است افزود: جوجه ریزی و تعداد جوجه ای که در هر ماه جوجه ریزی می‌شود کاملا در هرماه متفاوت است.

کارشناس جهاد کشاورزی گیلان افزود: طرح هویت با اشتراک دامپروری برای این است که ملاک دادن نهاده به دام های سبک و سنگین را منوط به هویت گذاری کنیم زیرا باعث آمار دقیق می‌شود که نیاز دامدار بدون واسطه به دستش می‌رسد.

وی با اشاره به ۲۸۹ هزار دام سبک و سنگین که هویت گذاری شده است افزود: کل دام های گیلان ۱میلیون و ۲۷۸ هزار ۳۰۳ راس دام که با هویت گذاری آمار دقیق تری پیدا می‌شود.

سروش با بیان اینکه ۲۰ تعاونی دامداران در سطح استان فعال هستند گفت: خدمات رسانی در ۳ شهرستان تالش، ماسال و رضوانشهر که تعاونی عشایر دارند در حال انجام است.

آمادگی ۵۴ گروه جهادی بسیج جامعه کشاورزی برای خدمت رسانی

شیخ لو، رئیس گروه های جهادی بسیج جامعه کشاورزی ‌گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم مهم ترین رکن آن کشاورزی است اظهار کرد: چیزی که ما را به این فکر انداخت تا گروه‌های جهادی کشاورزی مثل سایر گروه های تخصصی در روستاها فعال باشند این بود که در روستاها افراد به صورت سنتی دامپروری می‌کردند و ما باید این افراد را واقعا دامپرور می‌کردیم.

رئیس گروه های جهادی بسیج جامعه کشاورزی ‌گیلان با بیان اینکه نزدیک به ۵۴ گروه جهادی این آمادگی را دارد که در ۳۴ روستا نقش را ایفاء کنند افزود: در موضوعات درمان، واکسیناسیون، ضد عفونی جایگاه‌ها، مشاوران تغذیه فعالیت انجام می‌شود که خروجی آن میتواند به مباحث تولید داک سالم و کمتر شدن وابستگی در بحث گوشت قرمز باشد و در مجموع به دنبال این هستیم که بخشی از مسایل تغذیه ای دام ها را حل کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه