هشت دی گزارش می دهد:

نگاهی به میزان پیشرفت‌ و توسعه راه‌های گیلان پس از پیروزی انقلاب/ رویکرد مسئولان در بهسازی جاده های روستایی

اگر چه آسفالت و احداث جاده و بزرگراه پس از انقلاب جزء وظایف ذاتی مسئولان راهداری محسوب می‌شود اما مقایسه سرعت کار و میزان توجه به این بخش پس از انقلاب بیانگر خدمات جهادی و نگاه متولیان انقلاب به رفاه و توسعه کشور در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه روستایی است.

نگاهی به میزان پیشرفت‌ و توسعه راه‌های گیلان پس از پیروزی انقلاب/ رویکرد مسئولان در بهسازی جاده های روستایی

 به‌ گزارش هشت دی، انقلاب اسلامی ایران برکات و ثمرات زیادی در حوزه‌های مختلف را برای کشور ما به ارمغان آورد که یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین این بخش‌ها مربوط به راهداری است.

پیش از انقلاب در بسیاری از جاده‌های شهری کشور نیز خبری از آسفالت نبود اما امروزه و طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، میزان جاده‌های اصلی کشور پس از انقلاب به ۲۲۱ هزار کیلومتر رسیده که این عدد در زمان رژیم پهلوی دوم، تنها ۳۶ هزار کیلومتر بود.

طبق اعلام معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، قبل از انقلاب مجموع راه‌های روستایی کشور حدود ۹ هزار کیلومتر بود اما پس از انقلاب ۱۰۹ هزار کیلومتر راه روستایی کشور آسفالت شد.

در همین خصوص گفتگویی با رئیس مجمع نمایندگان گیلان و مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان انجام دادیم تا میزان پیشرفت راه‌های شهری و روستایی استان پس از انقلاب را بررسی کنیم.

فریبرز مرادی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، توسعه زیر ساخت‌ها را از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی دانست و اظهار کرد: سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیر ساخت‌ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی شده که این موضوع فعالیت‌های اقتصادی را رونق می‌بخشد.

راه‌ها از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی هستند

وی با اشاره به اینکه راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر هستند بیان کرد: راه‌های ارتباطی عناصر پیوند دهنده میان سکونت گاه‌ها و همچنین ایفای نقش در تبادل جریانات حمل و نقل دارند که یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان با تاکید بر اینکه وجود شبکه حمل و نقل جاده‌ای ایمن و مناسب از جهات مختلف حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: این موضوع از حیث دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم و تاثیر آن بر رشد و گسترش عوامل توسعه‌ای انکار ناپذیر است.

مرادی توسعه و ارتقاء ایمنی جاده‌ها را عامل توسعه کشور در سطح کلان عنوان کرد و اظهار داشت: توجه و سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌ها و حمل و نقل زمینه توسعه از جهات مختلف را برای کشور فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه استان گیلان قبل از پیروزی انقلاب فاقد آزاد راه و بزرگراه بوده است عنوان کرد: راه‌های اصلی و فرعی استان گیلان قبل از انقلاب در مجموع ۵۶۶ کیلومتر بوده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، میزان راه‌های روستایی گیلان ۳۴۳ کیلومتر بود و ۱۸ کیلومتر از این راه‌ها نیز آسفالته بوده است.

مرادی مجموع طول راه‌های استان در حال حاضر را ۱۱ هزار و ۱۶۷ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۶۸ کیلومتر از این راه‌ها، آزاد راه بوده که به همت مسئولان ملی و استانی احداث شده است.

این مدیر اجرایی استان گیلان میزان بزرگراه‌های احداث شده در استان گیلان پس از انقلاب را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: پس از انقلاب، ۴۸۶ کیلومتر بزرگراه در استان گیلان احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۱ کیلومتر راه اصلی در استان گیلان وجود دارد بیان داشت: یک هزار و ۵۵ کیلومتر راه فرعی و ۹ هزار و ۲۵۵ کیلومتر راه روستایی در استان داریم.

افتتاح ۴۳پروژه راهداری در دهه فجر

​ مرادی از افتتاح ۴۳پروژه در دهه فجر امسال خبر داد و بیان کرد: ۴۳پروژه‌ در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اعتباری بالغ بر ۴۲۶میلیارد ریال در دهه فجر سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان افزود: بهره برداری از یک مجتمع خدماتی- رفاهی، ۹ پروژه ایمن سازی و رفع نقاط پرحادثه راه‌های استان گیلان نیز دهه فجر امسال در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به بهره برداری از ۱۶پروژه بهسازی و روکش آسفالت در محورهای اصلی و فرعی و روستایی استان تصریح کرد: بهره برداری از ۱۷پروژه ابنیه فنی راه‌ها از دیگر پروژه‌های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در دهه فجر امسال است.

رسول فرخی مکیال در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به وضعیت آسفالت روستاهای استان گیلان خاطرنشان کرد: ۴۳درصد از راه‌های روستایی استان در حال حاضر فاقد آسفالت است.

وی با بیان اینکه اعتبارات اداره کل راهداری گیلان از محل اعتبارات ابلاغی سازمان راهداری است اظهار داشت: راهداری گیلان اعتبارات ملی اختصاصی ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان ادامه داد: اعتبارات در نظر گرفته شده برای ما همه ساله از سوی سازمان راهداری به استان تخصیص داده می‌شود.

فرخی مکیال خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی نظیر بهسازی و روکش آسفالت محورهای اصلی و فرعی استان و آسفالت محورهای روستایی و همچنین پروژه‌های روشنایی معابر اجرا شده یا در دست اجرا است.

ساخت نیمه تمام ۸ پل نیازمند تأمین اعتبار

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: از جمله پروژه‌های مهم نیمه کاره حوزه راهداری می‌توان به ۸ پل در سطح استان که در اثر وقوع سیلاب‌های سال گذشته تخریب شده، اشاره کرد که به علت عدم تامین اعتبار لازم تاکنون ساخت این پل‌ها به اتمام نرسیده است.

به گزارش هشت دی، اگر چه آسفالت و احداث جاده و بزرگراه پس از انقلاب امری بدیهی و جزء وظایف ذاتی مسئولان حوزه راهداری محسوب می‌شود اما مقایسه سرعت کار و میزان توجه به این بخش پس از انقلاب بیانگر خدمات جهادی و نگاه مدیران به رفاه و توسعه کشور در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه روستایی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه