تقدیر از نمایشنامه‌نویسان برگزیده گیلان/ کتاب «سرگروهبان» رونمایی شد

همزمان با رونمایی از کتاب «سرگروهبان» آیین تقدیر از نویسندگان برگزیده جشنواره نمایشنامه نویسی حوزه هنری گیلان امروز برگزار شد.

تقدیر از نمایشنامه‌نویسان برگزیده گیلان/ کتاب «سرگروهبان» رونمایی شد
به گزارش ۸دی،رونمایی از کتاب «سرگروهبان» خاطرات زنده یاد حاج کاظم نظری به نویسندگی«محمود رنجبر» عصر امروز در سالن کانون مهر پیشکسوتان استان گیلان برگزار شد.

«محمد پرحلم» در حاشیه برگزاری این مراسم با بیان اینکه این کتاب ۱۳۰ صفحه ای را محمود رنجبر از خاطرات «حاج کاظم نظری» که از برادران و رزمندگان ارتشی بود نوشته است گفت: راوی خاطرات در این کتاب مدتی را در پادگان مراغه و لشکر ۱۶ زرهی قزوین بود و قریب به اتفاق سال های جنگ را در جبهه حضور داشت و در کنار سایر رزمندگان برای آزادی کشور جنگیده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان افزود: رنجبر به طور اتفاقی حاج کاظم را در بیمارستان می بیند و چون هر دو مدتی را در بیمارستان با هم بستری بودند و تختشان در کنار هم قرار داشت بهانه ای شد تا خاطراتی که از زبان حاج کاظم گفته می شد را ثبت و ضبط کند که ماحصل این خاطرات تبدیل به کتاب سرگروهبان شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه عمر حاج کاظم نظری به دنیا نبود و هرگز این کتاب را ندید، بیان کرد: شاید با زنده بودن حاج کاظم و مراجعه دوباره به وی و تکمیل برخی پرسش ها می توانست بخش‌هایی از این کار قرص و محکم تر باشد و از خاطرات او بیشتر بهره می گرفتیم.پرحلم در ادامه همچنین از آیین تقدیر از نمایشنامه‌نویسان برگزیده استان خبر داد و گفت: طی فراخوانی از نویسندگان خواسته شده بود تا تولید نمایشنامه نویسی بر اساس کتاب‌های تاریخ شفاهی منتشر شده حوزه هنری گیلان را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در صددیم علاوه بر آنکه این نمایشنامه ها را منتشر می کنیم به اجرا هم برسانیم.

پرحلم  اذعان کرد: نزدیک به ۲۰ اثر از آثار نمایشنامه نویسان استان به دست ما رسیده که کارها را برای داوری به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در تهران ارسال کردیم که سه اثر از بین آنها برگزیده شدند.
وی در پایان از دوستان دیگری که اهل نوشتن هستند خواست تا با مراجعه به تاریخ و خاطرات شفاهی به ویژه خاطرات شفاهی جنگ که دستمایه های فراوانی برای به صحنه و به نمایش در آمدن دارند دست مایه این هنرمندان قرار بگیرد.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه