نقش جانانه حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت/ ام ابیها؛ الگوی جامع و کامل بشریت است

امروز سوم جمادی الثانیه و برابر با شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) است که در رابطه با ایشان در روایات آمده که پیامبر(ص)، فاطمه(س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.

نقش جانانه حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت/ ام ابیها؛ الگوی جامع و کامل بشریت است

به گزارش  هشت دی، شهادت حضرت فاطمه(س) مدتی بعد از رحلت پیامبر اسلام اتفاق افتاده است و علت و نحوه شهادت ایشان با روایت های متفاوتی بیان شده است.

بر اساس منابع تاریخی، ایام فاطمیه به حسب روایات بیش از ۱۰ تا ۱۵ قول بوده ولی معروف ترین آن‌ها این است که، سه قول اصلی شامل روایت ۴۰ روز که دهه اول گرفته می شود و مصادف با ۸ تا ۱۰ ربیع الثانی است، روایت ۷۵ روز که دهه دوم گرفته می شود و مصادف با ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاولی است و روایت سوم که ۹۵ روز است که دهه سوم گرفته شده و مصادف با ۱ تا ۳ جمادی الآخر است که بیشتر مورد تاکید است.

امروز سوم جمادی الثانیه و برابر با شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) است که در رابطه با ایشان در روایات آمده که پیامبر(ص)، فاطمه(س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.

ائمه معصومین همیشه مظلوم واقع شده اند و بخشی از این مظلومیت برای تنها دختر پیامبر (ص) مخفی ماندن قبر ایشان است، اگرچه این وصیت آن حضرت بود اما اینکار را در راه دفاع از ولایت و اعلام نارضایتى از مخالفان انجام دادند؛ ایشان با وصیت خود خواستند اعتراض همیشگى اش را نسبت به غاصبان خلافت اعلام کند و یک سند زنده و محکمى براى مظلومیت خودش و جبارى دستگاه خلافت براى همیشه باقى نهاد.

حضرت فاطمه(س) برای حفاظت از حریم ولایت و امامت با قدرت در صحنه ظاهر شد و در این راه غاصبان فدک و مهاجمان به خانه اش احتجاج کردند، به مسجد رفت و خطبه آتشین و کوبنده را در حضور همه مردان و زنان مدینه ایراد فرمود.

ام‌ابیها مهم ترین سرمایه خویش، یعنی آبرو، حرمت و حیثیت خود را در این راه به میدان آورد و ار خود گذشت تا ولایت و دین خدا حفظ شده و باقی بماند.

نقش جانانه حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت

حجت الاسلام والمسلمین علی رنجبر، امام جمعه املش، در گفت و گو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به نقش حضرت زهرا در دفاع از ولایت و امامت با تاکید بر اینکه نقش ایشان در دفاع از ولایت، جانانه بوده و اقدامات بسیار مهمی انجام دادند اظهار کرد: امامت از پایه‌های اصلی و زیرین جامعه اسلامی است که بنا بر روایتی از امام باقر(ع) اگر اسلام ۵ ستون داشته باشد هیچ ستون و پایه ای مانند امامت و ولایت نیست.

رنجبر با بیان اینکه جز عده انگشت شماری از مردم از حضرت فاطمه (س) اطاعت نکردند تصریح کرد: شیخ مفید در کتاب خود می‌نویسد حضرت فاطمه زهرا(س) شبها به در خانه مردم می‌رفت و می‌فرمود ای گروه مهاجر و انصار خدا و دختر پیامبرتان را یاری نمایید، در آن روزی که با رسول خدا بیعت نمودید اکنون به آن عهد وفا کنید و آن پیام انتقال نسل به نسل غدیر خم بود.

رنجبر با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) برای امامت بسیار هزینه کردند و حتی در جایی تنهای تنها بودند و جز ایشان کسی نمی‌توانست پیام شهادت را برساند گفت: گمنام بودن محل قبر حضرت زهرا(س) ‌و وصیت ایشان بر شبانه دفن شدن خود نشان از مظلومیت و حقانیت ایشان دارد.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) جان خود و فرزند خود را در راه ولایت فدا نمودند گفت: تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند هیچ کس نتوانست از امام علی(ع) بیعت بگیرد و وقتی به شهادت رسیدند با زور و اکراه از امام علی(ع) بیعت گرفتند.

 

مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) پیام مهمی در اثبات حقانیت ایشان است

امام جمعه املش افزود: همین مخفی بودنی که حاکی از یک اتفاق در صدر اسلام است پیام مهمی در اثبات حقانیت حضرت زهرا را می‌رساند که حتی خیلی از بزرگان اهل تسنن به این سبب مسلمان شدند.

وی در رابطه با زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در دو روایت ‌ابراز کرد: یکی از دلایل این است که به دلایلی حاکمان جور و ستم میخواستند نام حضرت فاطمه(س) را از تاریخ روزگار حذف کنند؛ آنان حتی بعد از پیامبر نیز گفتند که سند معتبر است که ما حدیث بگوییم و ‌تفسیر قرآن کنیم که در همین راستا احادیث جعلی را وارد اسلام کردند.

رنجبر در پایان گفت: وظیفه ما این است که ترویج سبک حضرت فاطمه زهرا(س) را داشته باشیم که خود بزرگترین درس اعتقادی است.

 

ام ابیها؛ الگوی جامع و کامل بشریت است

علی ‌محمد جلوه، استاد علوم قرآن و حدیث آموزشکده تربیت معلم امام علی (ع) در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه در خصوص حضرت زهرا (س) ما نمی توانیم حرف بزنیم چون شخصیت بی همتایی دارند اظهار کرد: صحبت های ما در اندازه ایشان نیست، زیرا پیامبر(ص) درباره ایشان می‌گوید که قبل از این که آسمان و زمین خلق شود نور حضرت زهرا (س) آفریده شده بود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه زهرا (س) یعنی درخشش و ایشان همان طوری که همیشه فاطمه هستند زهرا نیز هستند ابراز کرد: با توجه به اینکه ما در زندگی باید پیشرفت کرده و به کمال برسیم نیازمند یک الگوی جامع و کامل هستیم و در این مسیر حضرت زهرا (س) می تواند بهترین الگو برای ما باشد.

استاد علوم قرآن و حدیث آموزشکده تربیت معلم امام علی (ع) با تاکید بر اینکه هر چقدر الگوها جامع تر و کامل تر باشند موثرتر هستند افزود: باید کسی باشد که در همه زمینه ها بتواند سرمشق باشد و بهترین نمونه حضرت زهرا(س) است که شخصیت ایشان نه تنها برای بانوان بلکه برای آقایان هم الگو است.

وی با اشاره به اینکه ایشان در فرزند پروری، شوهرداری، ایثار، ازخودگذشتگی، بخشندگی و ولایت‌ مداری الگو هستند گفت: ممکن است بعضی ها که دچار انحرافات می‌شوند شایعاتی درباره اینکه حضرت عباس (ع) در کربلا چه کرد درست کنند اما در رابطه با حضرت زهرا(س) هیچ شبهه ای وجود ندارد چون ایشان معصومه، زکیه و طاهره است.

جلوه با اشاره به اینکه سپر شدن حضرت فاطمه زهرا(س) برای آسیب نرسیدن به ولی خود می تواند بهترین الگو برای ما باشد گفت: اگر به دنبال عزت و سعادت هستیم تنها یک راه داریم و آن هم پیروی از ولی است زیرا آنهایی که اطاعت نکردند و بدبخت شدند‌.

استاد علوم قرآن و حدیث آموزشکده تربیت معلم امام علی (ع) با اشاره به اینکه امروز وظیفه ما این است که به حضرت زهرا(س) اقتدا کنیم افزود: حضرت زهرا (س) همیشه در حال عبادت بودند و همه جا برای ایشان محراب بود چون همه کارها را برای خدا انجام می‌دادند.

وی در پایان تاکید کرد: باید افتخار کنیم که حضرت زهرا (س) برای ما است و ما از شیعیان ایشان و همسرشان هستیم.

به گزارش هشت دی، شخصیت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) شخصیتی است که باید در همه جوانب و ابعاد از زاویه فرهنگی، اجتماعی، فردی و سیاسی و معنوی مورد بحث قرار گیرد و دایره این ابعاد به قدری بالا است که از اندیشه ما فراتر بوده و عقل بشری از درک این مراتب ناتوان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه