محمد حسین نیکزاد

“مصباح فروزان” و دغدغه پرورش دانشجویان انقلابی

تفاوت بزرگ او با خیلی از آقایان در این بود که او خودش سپرِ محافظ و ضربه گیر نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه بود در حالی که بسیاری ولایت و نظام را سپر و ضربه گیر خود کرده اند!

“مصباح فروزان” و دغدغه پرورش دانشجویان انقلابی

هشت دی: دکتر “محمد حسین نیکزاد” در یادداشتی به بیان ویژگی های آیت الله مصباح در تبیین جایگاه ولایت پرداخت و نوشت: کوتاه می نویسم و تلاش می کنم تا این چند خط ادای دین کوچکی باشد به مردی بزرگ که مانند بسیاری از نامداران عصر ما زمان لازم است تا غبار روزگار از سیمای چهره ی فرزانه اش زدوده شود.

یکی از شاگردان مکتبِ مرحوم علامه مصباح امروز می گفت که خودم جمله ای را از علامه مصباح شنیدم نقل به این مضمون که در ایام گذشته و دورانی که هجمه ها به ولایت سنگین بود مثل دوره گردی از این شهر به آن شهر می رفتم تا از ولایت دفاع کنم!

تصور کنید تنها داشتن بیش از صد و ده جلد کتاب برای ایشان کافی بود تا مانند برخی اساتید به ظاهر اخلاق گوشه ای بنشیند و برای خود آقایی کند! و موافق و مخالف را یکجا از خود راضی نماید. همیشه با تردید و محافظه کارانه نظر دهد و هیچ شخص و جریان سیاسی را ناراضی از خود نراند! اما محمد تقی مصباح یزدی عزم آن داشت تا پا در عرصه ی سخت «جهاد کبیر» نهد و به «تبیین منهاج انقلاب اسلامی» بی رودربایستی بپردازد.

به نظرم تفاوت خیلی از رجال عصر ما با علامه ی مصباح در این است که او خود را همیشه در سایه ی ولایت و نظام اسلامی و یک سرباز کوچک می دید و هیچ شانیتی جدای از انقلاب و ولایت برای خود قائل نبود. جایی دیدم که گفته بودند اطاعت از رهبری و حتی جاروکشی منزل ایشان را هم برای خود افتخار می دانند! خیلی عظمت روح می خواهد اینچنین نفس را زمین زدن… او خود را نمی دید و به همین خاطر همه چیزش را ساده و بدون چشم داشت خرج دفاع از ولایت کرد. تفاوت بزرگ او با خیلی از آقایان در این بود که او خودش سپرِ محافظ و ضربه گیر نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه بود در حالی که بسیاری ولایت و نظام را سپر و ضربه گیر خود کرده اند!

در کوران سیاسی بازی ها دغدغه ی پرورشِ دانشجویان انقلابی داشت و تابستان ها به همت بسیج و با مشارکت اساتید موسسه ی امام خمینی (ره) دوره های «طرح ولایت» را سامان دهی کرد تا عاقلانه و عالمانه انقلابی بودن را به دانشجویان تعلیم دهد. او انقلابی گری را در پرتو علم و تقوا می دید و به همین خاطر نقد عالمانه و فلسفی و خودسازی محور آموزش در طرح ولایت بود.

امروزه هزاران دانشجو از طرح ولایت فارغ التحصیل شده اند و در گوشه گوشه ی ایران اسلامی سنگربانان دفاع از حریم فکری و ایمانی انقلاب اسلامی ایران هستند و نهال کوچکی که محمد تقی مصباح یزدی (رحمت الله علیه) با دستان مخلص خود در دهه های پیش در زمین حاصلخیز انقلاب کاشت امروزه تبدیل به درخت تنومندی شده که برکات آن هنوز ساری و جاری است.

امروز وظیفه داریم که آثار و افکار ارزشمندش را بخوانیم و ترویج دهیم و از آن در جهت آبیاری شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران و منهاج جهاد کبیر بهره گیریم. همان طور که حضرت آقا فرموده اند: «اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.».

اگر امروز مرحوم علامه مصباح زنده می شد و از ایشان یک توصیه می خواستند شاید همان آخرین توصیه هایی را می فرمود که در یکی از آخرین صوت های تکان دهنده ایشان آمده است. جایی که می گویند بعد از هشتاد و چند سال حیات و مجاهدت در راه معارف قرآن و اهل بیت و شناخت تاریخ اسلام تا جایی که می داند بعد از پیامبر اکرم (ص) رهبری به این جامعیت مانند مقام معظم رهبری نداشته ایم … دفاع از حریم ولایت و تبعیت از خط ولایت آخرین توصیه ی عملی استاد مصباح بود. درسی که نه با زبان بلکه با عمر و جان و دارایی خویش داد و ما هستیم و «مصباح» فروزانی که او به دست ما داده است. ان شاالله که شرمنده او نشویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه