سند ۲۰۳۰ چهار سال است که در برنامه سالانه دولت حضور دارد! + مستندات

گنجاندن سند ۲۰۳۰ در اسناد پشتیبان لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبرساز شد؛ دولت می‌گوید این اتفاق، اشتباهی سهوی بوده است! هم‌اکنون این سؤال مطرح است که آیا این نخستین حضور سند ۲۰۳۰ در اسناد پشتیبان بودجه بوده؟ پاسخ این سؤال “خیر” است!

سند ۲۰۳۰ چهار سال است که در برنامه سالانه دولت حضور دارد! + مستندات

به گزارش ۸دی، اعلام حضور سند ۲۰۳۰ در برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۰، موجی از انتقادات را بر علیه دولت برانگیخت چرا که پس از بحث‌های فراوان در خصوص اجرای سند ۲۰۳۰، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان و فرهنگیان، امضاء و اجرای این سند را غیرمجاز دانستند و از عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انتقاد کردند.

 

پس از هشدار و تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی، دولت نیز تمام اقدامات خود در خصوص سند ۲۰۳۰ را متوقف اعلام کرد.

 

تولد رسمی سند ۲۰۳۰ و حضورش در ایران

 

در ۳ مهر ماه ۱۳۹۴ (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵) ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد اجرای سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ را متعهد شدند. این سند دارای ۱۷ هدف اصلی (Goal) و ۱۶۹ هدف ویژه (Target) است.

 

آنچه که غالبا رسانه‌ها از آن به عنوان سند ۲۰۳۰ یاد می‌کنند، در واقع هدف اصلی ۴ این سند (SDG 4) حوزه آموزش است. در طول سالیان گذشته این هدف و اسناد مرتبط با آن، یکی از پرمناقشه‌ترین موضوعات در آموزش و پرورش کشور بوده است.

 

طبق مستندات منتشره، وزارت آموزش و پرورش چند ماه پس از ارائه سند ۲۰۳۰ در سازمان ملل متحد، در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ درخواست تشکیل کارگروهی ملی برای تهیه سند آموزش ملی ۲۰۳۰ را به هیئت وزیران ارائه کرد و متعاقب آن در ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ مصوبه «تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش» مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت.

 

پس از آن ۳۰ کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور تشکیل و تهیه «سند ملی آموزش ۲۰۳۰» آغاز شد.

 

همزمان با تشکیل این کارگروه‌ها، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اسناد مرتبط را ترجمه و در قالب دو کتاب با عناوین «دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» و «بیانیه اینچئون و چارچوب عمل برای اجرای هدف چهارم توسعه پایدار» منتشر ساخته است.

 

نتیجه فعالیت این کارگروه‌ها منجر به انتشار ویرایش اول سند ملی آموزش ۲۰۳۰، در آذر ماه ۱۳۹۵ شد که مخالفت‌های بسیاری را در پی داشت.

 

در نهایت در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار معلمان و فرهنگیان با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از عملیاتی نشدن سند تحول و زیرنظام‌های آن، به صراحت مخالفت خود را با امضاء و پذیرش این سند ۲۰۳۰ اعلام داشتند؛ انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار و پس از آن هیئت وزیران در جلسه ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ تصویب‌نامه «تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰» را لغو کرد.

 

حضور سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

 

این روزها انتشار تصویری از صفحه ۴۵۳ جلد دوم کتاب برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ کشور که در آن «مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش ۲۰۳۰» به عنوان اقدامی اجرایی ذکر شده بود، خبرساز شد!

 

دولت ذکر این امر را اشتباهی سهوی و بدون اطلاع وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد! در مقابل برخی مخالفان سند ۲۰۳۰ فرضیه‌هایی مخالف با پاسخ دولت طرح می‌کنند اما آیا این نخستین حضور سند ۲۰۳۰ در میان اقدامات اجرایی برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بوده است؟

 

بررسی اطلاعات منتشره نشان می‌دهد در چهار سال اخیر (سال ۱۳۹۷ تا کنون) اقدام اجرایی «مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش ۲۰۳۰» در برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی ذکر شده است!

 

حضور سند ۲۰۳۰ در میان اقدامات اجرایی برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی، به شرح زیر است:

 

صفحه ۴۵۳ جلد دوم برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی ۱۴۰۰

صفحه ۴۷۶ جلد دوم برنامه عملیاتی دو سالانه دولت ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰

صفحه ۴۶۶ جلد دوم برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی ۱۳۹۸

صفحه ۴۶۷ جلد دوم برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی کشور ۱۳۹۷

متاسفانه عدم انتشار کامل آمار و اسناد عمومی (غیرمحرمانه) توسط وزارت آموزش و پرورش، مانع از تحقق نظارت عمومی مردم و رسانه‌ها و وقوع اشتباهاتی از این دست در طی چند سال گذشته شده است.

 

امید است وزارت آموزش و پرورش با اصلاح رویه اطلاع‌رسانی خود، از نظارت و مشارکت مردمی در جهت افزایش دقت و کیفیت اسناد و برنامه‌ها استفاده کند.

 

سایر منابع

 

تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۷۶۴۰۳ / ت ۵۲۹۱۳ ﻫ مورخ ۲۵-۰۶-۱۳۹۵

تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۴۵۶۸۵ / ت ۵۲۹۱۳ ﻫ مورخ ۲۰-۰۴-۱۳۹۶

دگرگون ساختن جهان ما: دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار

بیانیه اینچئون و چارچوب عمل برای اجرای هدف چهارم توسعه پایدار

سند ملی آموزش ۲۰۳۰ (ویرایش اول آذرماه ۱۳۹۵)

Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015

Incheon Declaration and Framework for action

Unpacking Sustainable Development Goal 4 Education 2030

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه