روح الله منعم استاد دانشگاه در گفتگو با ۸دی:

سازمان ملل ابزاری در اختیار جنایات امریکا است/ قدرتمند ساختن توان داخلی کشور با حذف افراد متأثر از ایالت متحده شدنی است

استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه قدرت ایالات متحده در حال کاهش است خاطرنشان کرد: در این شرایط ما می بایست با اتکاء به توان داخلی، نیروی جوان همراه با روحیه جهادی، گسترش عدالت طلبی در جامعه، حذف و زدودن نهادها و مجموعه‌ هایی که در خارج از جبهه انقلاب اسلامی هستند و کمرنگ کردن افرادی که تحت تاثیر شدید ایالات متحده و آموزه‌های آن هستند توان داخلی خودمان را قدرتمند کنیم.

سازمان ملل ابزاری در اختیار جنایات امریکا است/ قدرتمند ساختن توان داخلی کشور با حذف افراد متأثر از ایالت متحده شدنی است

روح الله منعم، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار  ۸دی، با تاکید بر اینکه امریکا از سازمان ملل بعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف و جنایات خود استفاده میکند اظهار کرد: جنایت های آمریکا از ویتنام تا عراق و سکوت مجامع بین المللی این موضوع را تداعی میکند که سازمان ملل در اختیار امریکا است.

منعم در ادامه این مطلب افزود: عملاً سازمان ملل همچون روسیه و اروپا تحت تأثیر تصمیمات آمریکا قرار گرفته است، سازمان ملل در هیچ یک از کارهای امریکا شامل جنگ عراق، افغانستان، جنگ اول خلیج فارس در دهه ۹۰، مشکلاتی که امریکایی ها در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا به وجود آوردند و یا حوادثی که در ایران مثل کودتای ۲۸ مرداد رقم زدند اقدامی نکرد.

وی با بیان اینکه امریکا با دوری از صحنه جنگ جهانی دوم توانست زیرساخت‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری خود را از خسارت‌های ناشی از جنگ جهانی دوم مصون نگه دارد افزود: پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد در میان برندگان کیک قدرت تقسیم شد، آمریکا نسبت به کشورهای انگلستان، فرانسه، روسیه و سپس چین در این کیک قدرت، سهم بیشتری را به واسطه اینکه اولین کشوری بود که به بمب اتم رسید و مقر سازمان ملل نیز که در این کشور قرار داشت باعث استحکام قدرت امریکا در ۳۰ ساله اول بعد از جنگ دوم جهانی شد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نقش امریکا در عرصه نظام بین الملل و تصمیم گیری های مهم جهانی گفت: نوع رابطه امریکا با اتحاد جماهیر شوروی باعث افول این کشور و نیز رابطه ایالات متحده با اروپا منجر شد که تا به امروز اروپا تحت تاثیر فعل و انفعالات قدرت در امریکا قرار گیرد.

منعم در تشریح سکوت سازمان ملل در جنگ ۸ساله تحمیلی صدام بیان کرد: سازمان ملل متحد در این جنگ تقریباً سکوت اختیار کرد و اجازه داد این دو کشور اسلامی تا می توانند از قدرت همدیگر بکاهند و در این بین مقادیر زیادی سلاح به نیروهای درگیر در جنگ علاوه بر عراق در اختیار سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به استثنای ایران قرار داد و یکبار هم این جنگ تحمیلی را محکوم اعلام نکرد.

افول اقتصاد آمریکا

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش قدرت ایالت متحده در طول سالهای اخیر گفت: آقای ترامپ یک نگاه ناسیونالیستی و درونگرایی را در کشور خود رواج داده است و به نوعی بدنبال اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی امریکا بدین معنا است که امریکا در تلاش است که بتواند عدم توفیق خود در برابر چین، کره، ژاپن، آلمان و قدرتهای نوظهور مثل آرژانتین، برزیل، آفریقای جنوبی، هند و…را در فضای اقتصادی به نوعی جبران کند.

منعم با بیان اینکه امریکا بدنبال نجات اقتصاد خود است افزود: با اتفاقاتی که بین رئیس جمهور چین و امریکا رخ داد، امریکا برای نجات اقتصاد خود از کالاهای چینی برخلاف مصوبات سازمان تجارت جهانی که یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعات آن حذف تعرفه های گمرکی است برای کالاهای چینی تعرفه گمرکی تعیین میکند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: درون جامعه آمریکا دیگر آن زرق و برق اقتصادی وجود ندارد، به همین دلیل برای کالاهای چینی و وارداتی از اروپا تعرفه وضع میکند تا مردم امریکا که قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است به سمت کالاهای وارداتی ارزان قیمت کشیده نشوند.

نقش اقتدار، هدایت و قدرت بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه

وی با اشاره به اقتدار، هدایت و قدرت بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود سایه سنگین تحریم‌ و فشار توانست دولت سوریه را پابرجا و دولت عراق را به نوعی هدایت کند که امریکایی ها نتوانند تمام قد برای ملت عراق تصمیم بگیرند.

منعم تصریح کرد: هدایت ایران از عراق به معنای دخالت در امور داخلی عراق نیست، بلکه توان بازدارندگی ایران در بین مردم عراق نتیجه بخش بود، از طرفی در عراق رئیس جمهور از کردها و مجلس معمولاً دسته اهل سنت است و هیچگاه جمهوری اسلامی در ارکان قدرت عراق دخالتی نکرده است اما فضایی را طراحی کرد که عراقی‌ها در برابر ایالات متحده بایستند.

آمریکا فاتحه صلح بین فلسطین و اسرائیل را خوانده است

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امریکا دیگر نمیتواند در سطح جهانی یکه تازی کند افزود: امروز مردم لبنان و فلسطین یقین پیدا کردند که امریکا دوست ما نیست، جنبش فتح و اقای ابومازن رهبر فلسطین ادعا میکنند که آمریکایی‌ها با قبول کردن طرح داماد آقای ترامپ یعنی آقای کوشنر فاتحه صلح بین فلسطین و اسرائیل را خوانده است.

وی درباره افول قدرت سیاسی آمریکا گفت: ایالات متحده موفق به مختومه اعلام کردن پرونده افغانستان نشد و در دو ساله اخیر آقای ترامپ تمام سعی و تلاش خود را کرد که با طالبان برای کارهای تروریستی و اهداف خود به یک نقطه نظر مشترک برسد.

استفاده از نام حاج قاسم در تبلیغات انتخاباتی آمریکا

منعم با اشاره به ترور حاج قاسم سلیمانی به دستور مستقیم رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بیان کرد: شهید قاسم سلیمانی یکی از سرداران ایرانی بود اما در نگاه آمریکایی‌ها یک ژنرال چهار ستاره است، رئیس جمهور امریکا در طول ۶ماهه اخیر به صورت مداوم از نام حاج‌قاسم به عنوان یک موضوع انتخاباتی نهایت استفاده را برده است که این امر بخشی از ضعف سیاسی این کشور را نمایان می سازد.

این کارشناس سیاسی از دیگر دلایل واضح که نشان از افول امریکا در صحنه بین المللی دارد گفت: توافقات بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که بدون هدایت و حمایت آمریکا انجام میشود و با وجود اینکه عربستان و قطر دوست آمریکا هستند اما آمریکا توانایی ایجاد روابط مسالمت آمیز بین عربستان و قطر را ندارد، مخالفت کشورهای عضو شورای امنیت برای تحریم تسحیلاتی ایران و…همه نشان دهنده سردرگمی ایالت متحده است.

قدرتمند ساختن توان داخلی کشور با حذف افراد متأثر از ایالت متحده

وی با تاکید بر اینکه قدرت ایالات متحده در حال کاهش است خاطرنشان کرد: در این شرایط ما می بایست با اتکاء به توان داخلی، نیروی جوان همراه با روحیه جهادی، گسترش عدالت طلبی در جامعه، حذف و زدودن نهادها و مجموعه‌ هایی که در خارج از جبهه انقلاب اسلامی هستند و کمرنگ کردن افرادی که تحت تاثیر شدید ایالات متحده و آموزه‌های آن هستند توان داخلی خودمان را قدرتمند کنیم.

 انتظار برای نتیجه انتخابات امریکا نشان دهنده وابستگی به کاخ سفید است

منعم با بیان اینکه باید از کاهش قدرت امریکا در جهت افزایش توان داخلی خود استفاده کنیم افزود: باید منافع و خواسته های واقعی مردم عملیاتی و در اجرای عدالت با همدیگر هیچگونه تعارفی نداشته باشیم، ایران نیز مانند اروپا، چین و روسیه از ضعف امریکا استفاده کند، اینکه صرفاً بشینیم و ببینیم که در انتخابات آمریکا چه خواهد گذشت این درست همان چیزی است که امریکایی ها انتظار دارند و بدین معناست که ما چشم و گوش خود را به کاخ سفید و دولت آمریکا بستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه