دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت خبر داد:

اعلام برگزاری آنلاین تئاتر مقاومت/ انتصاب دو مدیر جشنواره فجر

دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از اعلام برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر مقاومت تا خبرهای از فراخوان فیلم نامه های اقتباسی فارابی و معرفی دو مدیر جشنواره تئاتر فجر از جمله خبرهای سینما و تئاتر خبر داد.

اعلام برگزاری آنلاین تئاتر مقاومت/ انتصاب دو مدیر جشنواره فجر

به گزارش ۸دی،حمید نیلی با اعلام این خبر اظهارداشت: در ابتدا جا دارد صمیمانه مراتب سپاس و احترام خود و همکارانم در ستاد برگزاری و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را از کلیه هنرمندان و گروه‌هایی که مجدانه و با وجود شرایط سخت کرونایی، مقاوم و با روحیه‌ای مثال‌زدنی آثار خود را در بخش‌های مختلف جشنواره ارائه دادند، ابراز نمایم و همچنین وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌های طاقت‌فرسای کادر درمان و بهداشت در سراسر کشور نهایت تقدیر و تشکر را به عمل آورم.
وی افزود: همانطور که قبلا نیز اشاره کرده بودم با توجه به شرایط کرونایی کشور، ما از ابتدا برای برگزاری جشنواره با دو برنامه‎ریزی متفاوت پیش رفتیم. گرچه پاک کردن صورت مسئله و برگزار نکردن جشنواره راحت‌ترین تصمیم بود، ولی به احترام تئاتر و هنرمندان سخت‌کوش تئاتر کشور برآن شدیم تا جایی که می‌توانیم و با پیش‌فرض‌های متفاوت نسبت به برگزاری جشنواره هفدهم و به نتیجه رسیدن زحمات هنرمندان، اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: پلان اول و در شرایط عادی، برگزاری به شکل زنده و پلان جایگزین ما، برگزاری به صورت آنلاین بود. حال با توجه به شرایط وخیم موج سوم و اضطراری بودن شرایط کشور، طی جلسه‌ای که چند روز پیش در ستاد برگزاری داشتیم تصمیم برآن شد که هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به صورت آنلاین در نیمه دوم آذرماه برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری بخش خیابانی و محیطی با توجه به باز بودن فضا و مکان‌های اجرایی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت زنده برگزار خواهد شد. بدیهی است در صورت عادی شدن شرایط، گزینه اول ما، یعنی برگزاری زنده بخش‌های صحنه‌ای و دانشجویی نیز امکان پذیر خواهد بود. جزئیات و نحوه برگزاری همه بخش‌ها و زمان‌بندی دقیق آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره سی‌ونهم انتخاب شد

سامان خلیلیان به عنوان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر معرفی شد.

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر طی حکمی سامان خلیلیان را به عنوان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی این رویداد معرفی کرد.

در متن حکم مسافرآستانه خطاب به خلیلیان چنین آمده است:

«نظر به تجربیات ارزشمند و شایستگی جنابعالی  در حوزه نمایش خیابانی شما را به عنوان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر منصوب می‌نمایم. امیدوارم با آگاهی، خلاقیت  و توفیقات الهی در انجام امور محوله موفق باشید.»

سامان خلیلیان کارگردان، نویسنده، بازیگر و طراح صحنه تئاتر دارای مدرک دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه خوارزمی و مدرک درجه دو هنری با عنوان هنرهای نمایشی از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کارگردانی ۱۳ تئاتر صحنه‌ای و بیش از ۳۰ تئاتر خیابانی و محیطی بخشی از فعالیت‌های اوست.

مدیریت کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی، دبیری و مدیریت چندین جشنواره سراسری و بین‌المللی تئاتر، داوری در جشنواره‌های تئاتر فجر، دانشگاهی، مریوان، فتح خرمشهر، شهروند لاهیجان، استانی، شرهانی و… نیز قسمتی از عملکرد او در حوزه مدیریت اجرایی‌ست.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در سال جاری به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

دومین فراخوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» منتشر شده است.

در این فراخوان مهلت شرکت در طرح و ارائه کتاب جهت اقتباس از سوی تهیه‌کنندگان سینمای ایران (مطابق با قواعد فراخوان اول) پایان آذر ۹۹ اعلام شده است.

بر این اساس، نتایج آثار پذیرفته شده در فراخوان دوم، اواخر بهمن ۹۹ اعلام خواهد شد و عملا، آثار برای قرار گرفتن در چرخه تولیدات سینمایی سال ۱۴۰۰ مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 در پی اعلام سیاست‌های کلان و راهبردی سازمان سینمایی، اسفند ماه سال گذشته بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد.

 بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیش‌تر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می‌گیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی – هنری بنیاد (بین پانصد تا هفتصد میلیون ریال) از صاحب قانونی اثر (مؤلف یا ناشر) خریداری می‌شود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیه کننده (پیشنهاد دهنده) قرار می‌گیرد.

بر این اساس، «پس از دریافت پروانه ساخت» ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیه کننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیه کننده پرداخت می‌شود. در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال (به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام) صورت خواهد گرفت.

گفتنی است از سوی شورای داوری این طرح در فراخوان اول (متشکل از مهدی سجاده‌چی، محمود اربابی، سیدعلی کاشفی‌خوانساری، هادی مقدم‌دوست و سیدمیلاد حسینی)، ۴ کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی، «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده و «دشتبان» نوشته احمد دهقان با کسب بیشترین آرا جهت تبدیل به فیلم سینمایی مورد تأیید قرار گرفت که برخی از آنها وارد پیش‌تولید شده‌ است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه