افزایش سرسام آور قیمت خودرو/ مسئولان فقط توصیه به نخریدن می کنند!

آشفتگی و بی ثباتی همزمان بازارهای بورس، طلا،، خودرو، ارز و مسکن در روزهای اخیر دوباره شرایط بسیار نابسامانی را برای اقتصاد کشور و مردم بوجود آورده است.

افزایش سرسام آور قیمت خودرو/ مسئولان فقط توصیه به نخریدن می کنند!

به گزارش ۸دی، ، بازار خودرو در دو هفته اخیر با نوسانات جدی مواجه شده و رشد قیمت ها به شدت صعودی شده است. علی رغم این مسئله هنوز فردی برای وزارتخانه صمت به مجلس معرفی نشده و گزینه هایی نیز که هر از گاهی نام آنها به عنوان نامزدهای احتمالی آورده می شود با عدم اقبال از سوی فضای رسانه و سیاسی مواجه شده اند.

افزایش سرسام آور قیمت ها در بازار خودرو در حالی اتفاق افتاده که سیاست همیشگی مسئولان این حوزه، عدم خرید خودرو تا زمان به ثبات رسیدن بوده اما با وجود این توصیه مسئولان، گویی نه تنها قرار نیست ثباتی نسبی بر بازار حکمفرما شود بلکه در مقاطعی شدت افزایش قیمت ها موجبات شگفتی را فراهم کرده است.

در آخرین مورد مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری روز ۱۷ شهریور اعلام کرد: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

وی تأکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

بعد از اتفاقات فوق بود که دیروز رئیس جمهور و دیگر مسئولان به این موضوع ورود کردند و در موضع گیری های خود تلاش داشتند تا با صدور دستوراتی آرامش را به بازار خودرو برگردانند. در این بین سخنگوی دولت تلاش کرد تا پای عوامل سیاسی را نیز به بحث باز کند و با اشاره به رای عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به حسین مدرس خیابانی برای وزارت صمت از تهیه فهرستی از نامزدهایی که احتمال معرفی آنها وجود دارد سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ۱۸ شهریور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه تلاش دولت همواره این بوده که با مدیریت و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، نوسانات بازار تحت تاثیر عوامل برونزا، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار ندهد، تاکید کرد: وزارت صمت موظف است با اعمال نظارت دقیق و سریع، آرامش را به بازار خودرو بازگردانده و مانع از آشفته کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران به افزایش شدید قیمت خودرو واکنش نشان داد. علی ربیعی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت خودروها در روزهای اخیر، ضمن اینکه حدود ۴ ماه است که وزارت صمت هنوز بدون وزیر اداره می‌شود، بیان کرد: انتخاب وزیر صمت از سوی دولت انجام شد ولی متاسفانه مجلس به ایشان رأی نداد؛ لیستی تهیه شده و ۵ نفر در این لیست قرار دارند که در روزهای آینده به مجلس معرفی می‌شوند. هم‌چنین افزایش اخیر قیمت خودرو مربوط به بازار است و امیدواریم با سیاست‌های دولت برای جمع‌آوری نقدینگی در یکسال آینده شاهد بهبود وضعیت در این بخش‌ها باشیم. وزارت صمت و سازمان تعزیرات هم اقدامات خود را در این زمینه دنبال می‌کنند.

در شرایط فعلی به نظر می رسد سیاست های نادرست دولت در زمینه مدیریت نقدینگی موجبات بهم ریختگی همزمان بازارهای مختلف را فراهم کرده که بازار خودرو نیز از این امر مصون نمانده است. در چنین شرایطی علی رغم نبود تقاضای جدی در بازار اما سیر صعودی قیمت ها لحظه ای توقف نمی کند. از این رو مقایسه قیمت خودروهای مختلف در بازه زمانی مثلاً یک هفته ای موجبات شگفتی هر فردی را فراهم می کند.

به نظر می رسد فارغ از ضعف های جدی صنعت خودروسازی، اگر دولت با همین شرایط بخواهد ادامه دهد و تدابیری برای مدیریت صحیح نقدینگی موجود در بازار نداشته باشد با دستورات مقطعی و از بالا توفیقی در زمینه کنترل قیمت ها بدست نخواهد آورد.

منبع: الف

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه