مسئول بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان در گفتگو با 8دی:

لزوم الگوسازی از واقعه کربلا/ مهم ترین ویژگی کربلا روح حماسی و ولایت پذیری آن است

مسئول بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در کربلا وجود دارد و برای نسل امروز ما مهم و حساس است بهره گیری از الگوهای کربلاست، گفت: این الگوها هم دارای روح حماسی هستند و هم دارای روح ولایت پذیری و توحیدی.

لزوم الگوسازی از واقعه کربلا/ مهم ترین ویژگی کربلا روح حماسی و ولایت پذیری آن است

محمد مهدی نیازمند در گفتگو با هشت دی با اساره با رابطه جوانان مسلمان امروزی با حماسه حسینی، اظهارکرد: آنچه که در حادثه کربلا اتفاق افتاده و نقشی که جوانان امروز ما در احیای معارف حسینی می توانند داشته باشند، شاید بتوان گفت اصلی ترین نوع ارتباطی است که می شود داشت.

وی افزود: یکی از نیاز هایی که در سن جوانی و در دانشجویان ما تجلی پیدا می کند، بحث الگو پذیری در حوزه های مختلف هست که امروزه هم می بینیم جریانات رسانه ای از ابزارهای متنوعی در حوزه های گوناگون مثل ورزش یا حتی سلبریتی ها و… استفاده می کنند برای اینکه این الگو سازی را داشته باشند.

مسئول بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان افزود: این مسئله ضرورت داشتن الگو ناشی از یک نیاز فطری است برای اینکه ما ذاتا می‌خواهیم تبعیت کنیم از یک انسان با تراز بالا یا تعبیری که در بعضی روایات تحت عنوان انسان کامل آمده است.

وی با اشاره به رفتار این انسان کامل و تراز بالا در موقعیت های مختلف به صورت الگویی برای جوان ما که علاقه مند است به مانند او رفتار کند، افزود: به همین دلیل داستان کربلا و نقش خود ابا عبدالله (ع) و طراحی هایی که حضرت در مسیر رسیدن به کربلا داشتند و همچنین داستان همراهان حضرت چه از صحابه و چه فرزندان و برادر زاده ها و خواهر زاده های ایشان، خود سرشار از موقعیت هایی زیبا و بدیع برای معرفی الگو به نسل جدید و جوان ماست.

نیازمند گفت: در این الگو سازی یکی از محوری ترین بحث ها، قهرمانان این داستان ها هستند، یعنی قهرمانانی با سن برابر با نسل جوان ما که امروزه در حال زیست و فعالیت هستند و ما با آن ها مواجهیم.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان تصریح کرد: البته ممکن‌است این شبهه هم مطرح شود که الگوی امام حسین (ع) و یارانش برای ۱۴۰۰ سال پیش است و قدیمی است.

وی ادامه داد: در حالی که آن الگوی فوتبالیست و بازیگر به جوان امروزی نزدیک تر است اما پاسخ این است که چون الگوی امام حسین (ع) و عاشورا دارای فرهنگ و مکتبی جاری است در دوران دفاع مقدس الگوی نسل جوان آن روز قرار می گیرد، برای آن ها هم در نسبت زمانی و تاریخی الگویی قدیمی بوده، اما به دلیل پویایی، فرهنگ عاشورایی بستری را برای جوان دهه ۵۰ و ۶۰ فراهم کرده بود که او بتواند با این الگوها زیست کرده و طبق آنها رفتار کند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: آنچه که پس از بررسی بسیار در این الگوها می بینیم و می شنویم در مورد قهرمانانی است که با توجه به اینکه خودشان را نزدیک به مرگ می بینند اما تسلیم نمی شوند و مقاومت می کنند و با شجاعت و روحیه بالایی که از امام شان می گیرند و همچنین تبعیتی که از امام دارند وارد صحنه ایستادگی و حماسه آفرینی می شوند و الگو و نمونه ای می شوند برای جوانان دانشجو و نوجوانان ما در دوران دفاع مقدس که هر کدام از آنها خودشان را اتصال می دادند با همین جوانانی که در صحنه کربلا نقش آفرین بودند.

نیازمند ادامه داد: جوانانی مانند حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) و حضرت عبدالله بن الحسن (ع) حتی بعضی از نوجوانان ما در دوران دفاع مقدس با سن و سال کم، الگو پذیری از این نوجوان حسینی داشتند و چه اصراری می کردند برای ورود به صحنه دفاع و حضور در جنگ.

نیازمند خاطرنشان کرد: در حوزه جوانان، الگویی مانند حضرت قمر بنی هاشم (ع) که در همین سن و سال جوانی بودند را می بینیم و تبعیت و ادب و بصیرتی که عباس بن علی (ع) دارند نسبت به امام شان و در مواجهه با دشمن چقدر این مسئله مهم است و به چشم می آید.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در کربلا وجود دارد و برای نسل امروز ما مهم و حساس است بهره گیری از الگوهای کربلاست و این الگوها هم دارای روح حماسی هستند و هم دارای روح ولایت پذیری و توحیدی.

وی تصریح کرد: روح توحیدی یعنی هم اهل انس با قرآنند و به تأسی از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شب عاشورا مشغول عبادت و خواندن قرآن و نماز اند و از دشمن برای این کار مهلت می گیرند و از خیمه ها صدای تلاوت قرآن می آید و اینکه روح حماسی هم دارند در جهاد، شجاعانه مقابل دشمن قرار می گیرند و از مبارزه هراس و ترسی ندارند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان اظهارداشت: آنچه باید توجه شود این است که وقتی ما جبهه حق را شناختیم و فهمیدیم که در تقابل با باطل قرار داریم و بر این کلام حق و جبهه حق ایستادگی کردیم، هم به تعبیر قرآن و هم در سیره اباعبدالله (ع) نباید خوف و حزنی در برابر دشمن به خودمان راه بدهیم که یکی از ویژگی های اصلی مؤمنین همین نترسیدن در مقابل دشمن است.

وی افزود: وقتی ما در مقابل دشمنان امروز قرار گرفتیم ممکن است عده ای بگویند همچون فرازی از دعای افتتاح بگویند: “و قله عددنا و کثره عدونا” ولی باید توجه داشت در صحنه کربلا هم با اینکه “کثره عدو و قله عدد” بود اما ایستادگی و مقاومت فرهنگی را ایجاد کرد که ما امروزه از آن بهره می گیریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم ما در مقابل دشمنانی قرار گرفتیم که مدعی تعداد زیادند، مدعی جهان اول بودن، مدعی اینکه ما کدخدای عالمیم و باید جهان را آن جور که ما نگاه و برنامه ریزی می کنیم بچرخانیم و بعد از طرفی ما مسلمانان را ضعیف می دانند و می گویند عده شما کم است و منزوی هستید اما فرهنگ عاشورایی به ما یاد داده که اگر تعداد ما کم هم باشد چون در مسیر خدا و رسول (ص) و در مسیر حق گام بر می داریم و شعار ما و حرف ما اینست که در مدار انسانیت حرکت کنیم.

نیازمند تصریح کرد: بنابراین یاری و پیروزی و نصر خداوند با ما همراه است و می توانیم و باید بتوانیم در مقابل دشمنانی که در مسیر وحشی گری حرکت می کنند و خباثت و شیطنت آنها در حوزه های مختلف بروز و ظهور دارد بایستیم.

مسئول بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان افزود: فرهنگ مقاوم بودن و محکم ایستادن از سرزنش ها نترسیدن و داشتن صبر و پایداری همان چیزی است که دشمن ما امروزه به شدت دنبال این است که جوانان ما و دانشجوهای ما خیلی توجه به این قضیه نداشته‌ باشند و مشغول ابزار ها و محتواهای رسانه ای جدید شوند و از این فضا دور باشند، چون وقتی که جوانان کشور که همان نیروهای اصلی کشور و انقلاب هستند مشغول فضای رسانه ای ساخته دست دشمن باشند از مقاومت غافل می شوند و تلاشی در جهت مقابله با حرکات دشمن انجام نمی گیرد و ما شاهد این هستیم که وقتی غفلت زیاد شود و به تعبیر مقام معظم رهبری تحریف تاثیر بگذارد مقاومت کم اثر شده و بعد شکست قطعی خواهد شد و این مراحلی هست که دشمنان برای اینکه به نتیجه برسند طراحی می کنند.

نیازمند خاطرنشان کرد: بنابراین نکته بسیار مهمی که امروز ما نیاز داریم جوانان و دانشجویان ما واقعا به آن توجه کنند این است که در صحنه عاشورا عمیق نگاه و تامل داشته باشیم، انسان های مقاوم و متعالی را ببینیم و نحوه برخورد و رفتار آن ها را، این را ببینیم که رفتارهای امام حسین (ع) وقتی به همه آزادگان جهان عرضه می شود همه آنها نقاط مثبت و متعالی این جریان را تصدیق می کنند، همانطور که بارها و بار ها جمع کثیری از آزادگان جهان مانند گاندی یا خیلی از متفکرین مسیحی در جهان غرب و چه مستشرقان و چه کسانی که در شرق هم صاحب نظر بودند همچنین متفکران منطقه غرب آسیا و حتی اهل سنت نقش امام حسین (ع) در زنده نگه داشتن فرهنگ آزادگی و اسیر و بنده نشدن برای غیر و در مقابل بنده خدا بودن و مقاومت ایشان را زبانزد دانسته و به آن تصریح و او را الگوی خود قرار دادند و درس انسانیت و آزادگی و حریت از امام ما و فرهنگ عاشورا فرا گرفتند.

وی افزود: امروز حقیقتا ما به این فرهنگ نیاز مبرم داریم تا جوانان ما این الگوی مهم را به عنوان مبنا در نظر بگیرند و بعد با استفاده از آن به مقابله با تحریف ها بپردازند و ایستادگی شان به گونه ای باشد که تسلیم اوامر و نهیب های دشمن نشوند و مطمئن باشند و باشیم که همین مقاومت است که ما را می تواند به عنوان یک جریان زمینه ساز ظهور به پیش براند و برنامه و مسیر ما را برای رسیدن به سعادت و خوشبختی در آخر الزمان مشخص و روشن نماید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه