کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با ۸دی:

قدرتمند شدن حزب الله و منع اعمال نفوذ فرانسه در لبنان/ در شرایط تقابل اراده ها قرار داریم

“سید وحید کریمی” کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تا پیش از قدرتمند شدن حزب الله لبنان فرانسه همیشه دولت‌ لبنان را تعیین می کرد، گفت: پس از اینکه حزب الله به عنوان بخشی از نیرو و قدرت مردمی لبنان قوی شد به مرور نفوذ و فشار فرانسه و غرب نسبت به لبنان کمتر شد ولی با وقوع انفجار اخیر در بیروت، کشورهای غربی، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپایی در جهت حمایت از فرانسه عمل می کنند.

قدرتمند شدن حزب الله و منع اعمال نفوذ فرانسه در لبنان/ در شرایط تقابل اراده ها قرار داریم

سید وحید کریمی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با هشت دی در تشریح نقش فرانسه در لبنان بویژه از زمان وقوع انفجاری مهیب در بیروت اظهار کرد: سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه در دهه ۱۹۵۰میلادی از زمان دوگل یک حوزه نفوذ برای خود اعمال و تنفیذ کردند.

کریمی ادامه داد: فرانسه بیشتر مایل بود شمال آسیا، لبنان و سوریه تحت نفوذ خود، خلیج فارس زیر نفوذ انگلیس و آسیای دور زیر نفوذ امریکا باشد، در تاریخ ثبت شده است که انگلیس و امریکا این درخواست فرانسه را رد می‌کنند ولی عملا اجرا می شود و در شرایط مختلف ملاحظه یکدیگر را می کنند.

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه لبنان از گذشته حوزه نفوذ فرانسه بود افزود: انگلیس و آمریکا مشترکا در خلیج فارس، کشورهای اسلامی و خاورمیانه هستند و هر جا مشکلی در خلیج فارس پیش آید فرانسه حمایت می کند و طبیعی است که اکنون که به نوعی فرصتی در سوریه یا در لبنان بوجود آمده بقیه کشورها ملاحظه فرانسه را می کنند.

وی با اشاره به سوءاستفاده فرانسه از شرایط فعلی لبنان گفت: فرانسه در حال سوءاستفاده از حادثه لبنان است، بلافاصله وارد صحنه شد تا بتواند نفوذ گذشته خود در لبنان را احیا کند.

** قدرتمند شدن حزب الله و منع اعمال نفوذ فرانسه در لبنان

کریمی با بیان اینکه تا پیش از قدرتمند شدن حزب الله لبنان فرانسه همیشه دولت‌ لبنان را تعیین می کرد افزود: پس از اینکه حزب الله به عنوان بخشی از نیرو و قدرت مردمی لبنان قوی شد به مرور نفوذ و فشار فرانسه و غرب نسبت به لبنان کمتر شد ولی با وقوع انفجار اخیر در بیروت، کشورهای غربی، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپایی در جهت حمایت از فرانسه عمل می کنند.

**در شرایط تقابل اراده ها قرار داریم

کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: شرایط فعلی درواقع یک نوع حالت تقابل اراده هاست و می بایست دولت و مردم لبنان و بر حزب الله که بخشی از دولت و مردم لبنان مانع نفوذ مجدد فرانسه در این کشور شوند‌.

وی با بیان اینکه غربی ها به فشار مردم خاورمیانه اذعان دارند افزود: از لحاظ علمی خود غربی ها می گویند مردم بیچاره خاورمیانه از یک طرف تحت فشار نفوذ غرب و از طرفی دیگر در گیر دولت های ناکارامد، وابسته و بد خودشان هستند هرچند که پتانسیل خوبی دارند‌.

کریمی با اشاره به نگاه جمعیت قوم مسیحی در لبنان و گروه‌های دیگر به حزب الله گفت: این اقوام معتقدند که این دولتی که دم از اسلام و مسلمانی می‌زند باید یک دولت کارآمد باشد ولی عملا اینگونه نیست، آنها کمک هرکسی از جمهوری اسلامی ایران تا کشورهای عربی و غربی را میپذیرند چون نیازمند به کمک و حمایت هستند، و متاسفانه این‌معضل اکثر
کشورهای اسلامی جهان سوم است.

**تنها مانع نفوذ غربی ها دولتی کارآمد است

کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر اینکه دولت لبنان هر چه سریعتر باید با توجه به خواست مردم یک تصمیم کبرا بگیرد افزود: اگر دولت ها کارآمد نباشند مردم وابسته به دیگران می شوند، زمانی میتوان دست اجانب، خارجی ها و نفوذی ها را ببندیم که دولت کارآمد داشته باشیم.

کریمی با بیان اینکه لبنان بیش از حد سیاسی است ادامه داد: دولت لبنان استعفا داده است و این روند زمان بر است، می بایست هرچه سریعتر دولت را ساماندهی و تشکیل دهند، در مجموع لبنان بیش از حد سیاسی و روند امور آن طولانی است که این از حوصله مردم خارج است.

وی تصریح کرد: نداشتن دولتی کارآمد در لبنان باعث میشود امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در بین مردم لبنان حاضر شود.

کریمی با اشاره به روابط رژیم صهیونیستی (اسرائیل) با امارات بیان کرد: اقای نتانیاهو سعی می کند که از آب گل آلود ماهی بگیرد، این دو در خفا روابطی با یکدیگر دارند و بنظر میرسد آقای نتانیاهو برنده بازی بود، البته بحرین هم جزء این بازی‌ها بود و بدیهی است که پای اسرائیل به خلیج فارس باز شود هرچند آقای روحانی در این خصوص به این کشورها تذکر داده است.

**ترامپ در آستانه انتخابات مستأصل بدنبال ارائه موفقیتی از خود است

کارشناس روابط بین الملل در ادامه اضافه کرد: این قضیه را از زاویه دیگر نیز میتوان بررسی کرد؛ که آقای ترامپ مستاصل شده است و قصد دارد در آستانه انتخابات چیزی را بعنوان موفقیت خود ارائه دهد، بر این اساس روابط اسرائیل و دشمنان قبلی که اعراب و مسلمانان بودند را تنظیم می کند، البته این کشورها اعراب انحرافی هستتند و هرکس به دنبال منافع خودش است.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که قرن حاضر، قرن اسلام است، بالا و پایین در پیش داریم و در حالت دوران گذار هستیم گفت: شرایط ما در حال حاضر مانند دانشجویی است که برای رسیدن به هدفی والا، کمبود، مشکلات، سختی ها و نابسامانی ها را تحمل میکند.

●بی نظمی روابط بین الملل در منطقه

کریمی با بیان اینکه در منطقه ما از لحاظ روابط بین الملل بی نظمی حاکم است و دوران تقابل ارادهاست افزود: با توجه به اینکه در حالت گذار در روابط بین‌الملل هستیم هر کس از جمله جمهوری اسلامی ایران تلاش کند موفق خود خواهد بود.

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: بیش از نیم قرن است که آمریکا در منطقه حضور دارد و منطقه ما پیشرفت نداشته و دائما درگیر تنش، جنگ و خصومت است، می بایست به جهت سامان بخشی منطقه، خروج امریکا از منطقه را هدف قرار دهیم و در این مسیر مجدانه تلاش کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه