استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان:

پلیس آمریکا نقشی که بدنه سرمایه داری از او طلب می کند را ایفاء می کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان، گفت: بخش مهمی از اعتراضات متوجه ساختار اجتماعی و اقتصادی آمریکاست، این پلیسی که امروز در حال اعمال خشونت بر علیه شهروندان آمریکایی است به مثابه ابزار اعمال خشونت و اعمال نظم و انضباط برای ساختار سرمایه داری ایجاد شده است.

پلیس آمریکا نقشی که بدنه سرمایه داری از او طلب می کند را ایفاء می کند

«مهدی هدایتی» استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی در رابطه با مشکلات ساختاری، اجتماعی و اقتصادی در آمریکا با توجه به اعتراضات اخیر، اظهارکرد: اعتراضات اخیر آمریکا در سه سطح فردی (شخصیت کنونی آمریکا)، ملی و ساختاری (ماهیت ساختار اجتماعی ایالات متحده) و حوزه بین المللی بروز پیدا کرده است که این سه سطح می تواند تبیین کننده اتفاقاتی باشد که در آمریکا رخ می دهد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا به لحاظ ماهوی نماد یک کارگزار اجرایی و ساختار سرمایه داری این کشور محسوب می شود که بر پایه ایده و توهم برتر پنداری نژاد سفید در آمریکا روی کار آمد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان ادامه داد: دونالد ترامپ در واقع واکنش ها و جهت گیری هایی که قبل از انتخابات و در هنگام اعتراضات اخیر از خود به نمایش گذاشت نشان داد ایده ای که در ابتدای تبلیغات انتخاباتی از آن حمایت می کرد یعنی برتری انسان آمریکایی تنها مختص به شعاری بود که در ابتدای استقلال آمریکا از زبان اولین رهبران آمریکا خارج می شد و آن برتری نژاد سفید پوست بود.

هدایتی افزود: ترامپ با این عملکرد خود نشان داد که هر شعار و تبلیغاتی که در زمان برگزاری انتخابات صادر می کرد صرفا نیاز به یک ابزار داشت که مهمترین ابزار برای انجام و تحقق آن شعارها بدنه اجتماعی آمریکا بودند.

وی ادامه داد: در سطح ملی یک بخش مهمی از این اعتراضات متوجه ساختار اجتماعی و اقتصادی آمریکاست، همین پلیسی که امروز در حال اعمال خشونت بر علیه شهروندان آمریکایی است این پلیس به مثابه ابزار اعمال خشونت و اعمال نظم و انضباط برای ساختار سرمایه داری ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پلیس آمریکا در واقع آن نقشی را ایفا می کند که بدنه سرمایه داری آمریکا از او طلب می کند، افزود: بدنه سرمایه گذاری آمریکا امروزه از پلیس این نقش را مطالبه می کند که انضباط را به قیمت سرکوب کوچکترین اعتراض در راستای عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی به انجام برساند.

هدایتی اظهارکرد: ما در تاریخ امریکا ادوار مختلفی را می بینیم که برای رسیدن به عدالت اجتماعی جایی که ممکن بود رنگین پوست ها برای رسیدن به حقوق مساوی به سفبد پوستان تلاش کنند اقدامات مختلفی انجام دادند و حتی برای رسیدن به عدالت اقتصادی جنبش وال استریت در کمتر از یک دهه گذشته نشانه های متعددی را سپری کرد اما امروز در اعتراضاتی که به این ساختار به انجام می رسد هر دو عطش رسیدن به عدالت اجتماعی و رسیدن به عدالت اقتصادی قابل لمس است.

وی ادامه داد: یک بخش اعتراض به نابرابری های مربوط به حقوق مدنی است و یک بخش قابل توجهی هم مربوط می شود به نابرابری هایی که مربوط به حقوق اقتصادی است. شاید اگر یکی دو سال پیش این مسئله را مطرح می کردم خیلی از کارشناسان اقتصادی ایراد می گرفتند، با ورود ترامپ بسیاری از شاخص های اقتصادی آمریکا در طراز مثبت قرار گرفت اما همان موقع کارشناسان آمریکایی هشدار دادند که رفتار ترامپ نسبت به افتصاد آمریکا در آینده کوتاه مدت آثار منفی خود را به جای می گذارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ترامپ با وعده مهار رقبا در حوزه بین المللی مثل اتحادیه اروپا، چین، روسیه و … بر کالاهای آنها تعرفه داد به این امید که تولیدات ومحصولات آمریکایی افزایش و قدرت آن بیشتر شود اما در شرایطی که اقتصاد آمریکا یک اقتصاد در هم تنیده است به اقتصاد جهانی با رویگردانی شرکاء خارجی از محصولات آمریکایی و رفتن به سمت همکاران و شرکاء دیگر باعث شد که آن فضای رونقی که بطور کوتاه مدت ترامپ ایجاد کرد به یکباره معکوس شود.

هدایتی خاطرنشان کرد: این فضا رکود با وقایعی مانند شیوع بیماری کرونا گره خورد یعنی اقتصاد آمریکا کاملا در یک شرایط رکودی قرار گرفته و این باعث شد فضای اقتصادی آمریکا برای بدنه اجتماعی که تحت فشار قرار داشت بطور کامل شرایط چالشی ایجاد کند.

وی ادامه داد: از سوی دولت هم هیچ اقدام حمایتی صورت نگرفت و مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا بدنه اجتماعی تحت فشار و تبعیض نژادی اعتراض خود را هم به شرایط اقتصادی و هم به شرایط ناعدالتی اجتماعی نشان دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه