طلاب ذهن خود را از انگیزه‌های دنیوی دور کنند/ لزوم تقویت دروس مبنایی حوزه + تصاویر

رییس مرکز اسلامی هامبورگ با بیان این که نگاه طلبه به دروس حوزه باید بین‌المللی باشد، گفت: وقتی غرب برای همه مردم بسته‌های فرهنگی تدوین می‌کند و هرساله آن را مورد بازنگری قرار می‌دهد، به روز‌رسانی عرصه‌های آموزش و پژوهش حوزه نیز ضروری است.

طلاب ذهن خود را از انگیزه‌های دنیوی دور کنند/ لزوم تقویت دروس مبنایی حوزه + تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، رییس مرکز اسلامی هامبورگ، در مراسم افتتاحیه دومین سال تحصیلی مدرسه علمیه آیت‌الله بهجت‌(ره) که پیش از ظهر ۱۹ شهریورماه در حسینیه سیدان قم برگزار شد به تبیین ویژگی‌های طلبه تراز انقلاب اسلامی پرداخت. وی در ابتدا با بررسی چرایی ورود یک فرد به حوزه و انتظار جامعه نسبت به روحانیت، از طلاب جدید خواست که ارتباط خود را با خدا تثبیت و تقویت کنند تا بتوانند به خوبی این ارتباط را در جامعه منتشر کرده و مردم هم به واسطه این ارتباط از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیمه شوند. حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: عبودیت به معنای دقیق کلمه با اجتناب از طاغوت حاصل می‌شود و به واسطه این عبودیت انسان در امنیت خواهد بود که رسالت انبیای الهی چنین بوده و رسالت علما و بزرگان دین نیز چنین است.

222222222

طلاب ذهن خود را از انگیزه‌های دنیوی دور کنند

 نماینده مجلس خبرگان رهبری داشتن سلوک علمی و عملی را لازمه سیر از فانی به باقی و از اسم خود به اسم الله دانست و تصریح کرد: اسمای الهی در عالم منتشر است، در این بین باید توجه به حق مطلق برای یک طلبه امر اساسی باشد. وی با بیان این که حب جاه و مال نباید به انگیزه‌های طلبه شدن راه پیدا کند که اگر تحصیلات به لذت دنیا ختم شود جز باختن در پی ندارد، گفت: برای رسیدن به لذت دنیایی لازم نیست خود را هزینه کنیم و تحجر و شب‌زنده‌داری در پیش بگیریم. حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: طلاب علوم دینی وارد حوزه‌های علمیه شده‌اند تا از لذت عقلی و شهودی بهره‌مند شوند که رسیدن به لذت مادی بدون ورود به حوزه امکان‌پذیر است و می‌توان از آن بهره‌مند شد. وی با بیان اینکه مبلغان دین باید به معارف آن پایبند باشند و در زندگی خود به کار بندند، از طلاب خواست ذهن خود را از انگیزه‌ها و وسوسه‌های دنیوی دور کنند تا بتوانند معارف اهل بیت‌(ع) را به درستی به جامعه انتقال دهند.

مدیریت شخصیت وجودی طلبه

نماینده مقام معظم رهبری در اروپا از طلاب خواست شخصیت وجودی خود را مدیریت کنند و با تأکید بر این که مدیریت شخصیت طلبه به مدیریت جامعه ارتباط مستقیم دارد، اظهار داشت: طلبه‌ای که به متن رسالت انبیا تنبه داشته باشد و متذکر شود، می‌تواند مسؤولیت حکومت را پیدا کند. وی با بیان اینکه انسان با قلب پاک مؤدب به ادب الهی شده و به جایی می‌رسد که توان تعلیم معارف الهی را به دست می‌آورد، گفت: سلوک طلبه باید از فقر به غنا باشد و بداند که برای این امر به حوزه آمده است. حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به این سخن حضرت آیت‌الله حسن زاده آملی که فرمود «همه درس‌های حوزه باید زمینه‌ای فراهم کند که خدا معلم انسان شود»، ادامه داد: قلبی که محبت خدا در آن جای نگیرد، نمی‌تواند مبلغ این محبت باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه رفیع حوزه علمیه قم در بین سایر مراکز علمی و دینی، گفت: حوزه علمیه قم جایگاه حکمی و علمی در جهان پیدا کرده و از ۱۲۰ ملیت به قم آمده‌اند تا بتوانند این علم را که ایرانیان به دست گرفته‌اند فرا بگیرند و منتشر کنند.

22

تقویت دروس مبنایی حوزه

رییس مرکز اسلامی هامبورگ طلاب را به رعایت تقوا و دعوت مردم به آرامش معنوی توصیه و تصریح کرد: دروس حوزه را باید خوب شروع کرد که لازمه آن تصحیح انگیزه و فرا گرفتن دروس مبنایی یعنی ادبیات، منطق، اصول و کلام است. وی با بیان اینکه ادبیات و منطق در همه علوم کاربرد دارند و اصول مبنای مسائل فقهی است که باید به درستی خوانده شوند، گفت: طلبه‌ای که منطق را فرا نگیرد، هرگز نمی‌تواند مباحث تفسیری آیت‌الله جوادی آملی را یاد بگیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در ادامه از این که برخی تنها مشکل دنیای اسلام و جامعه بشری را فلسفه و عرفان می‌دانند و مؤسساتی را برای مقابله با آن دایر کرده‌اند، ابراز تأسف کرد و افزود: هرگز نباید فضای علم را ببندیم.

IMG_5883

به روز‌رسانی عرصه‌های آموزش و پژوهش حوزه

  وی بر فراگرفتن دوره‌های عرفان به صورت عمومی در حوزه و نزد استاد فن تأکید کرد و افزود: اگر عرفان در حوزه نباشد، طلاب به دنبال عرفان‌های نوظهور می‌روند همان‌طور که غربی‌ها وارد این عرصه شدند و به عرفان‌های کاذب روی آوردند. نماینده مجلس خبرگان با بیان این که نگاه طلبه به دروس حوزه باید بین‌المللی باشد و برای ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی کند، گفت: وقتی غرب برای همه مردم بسته‌های فرهنگی تدوین می‌کند و هرساله آن را مورد بازنگری قرار می‌دهد، به روز‌رسانی عرصه‌های آموزش و پژوهش حوزه ضروری است. رییس اتحادیه اروپایی علمای اسلام تصریح کرد: حوزه متکفل امر دین و دینداری مردم است، اخلاق، عقاید و فقه باید در حوزه اصل باشد، اما باید بدانیم که لازمه تقابل با شبهات آن است که به روز باشیم.

  IMG_5801

IMG_5929

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه