سرپرست میراث فرهنگی آستارا :

قایق «کلاز» در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شد

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارابا بیان اینکه قایق کلاز در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شد، گفت: قایق قدیمی«کلاز» ساخته فرضعلی کوهی اهل و ساکن روستای دربند آستارا در نمایشگاه انسان و دریا به نمایش گذاشته شده است.

قایق «کلاز» در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شد

به گزارش ۸دی،«پردل امیری نژاد» با بیان اینکه قایق کلاز در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شد، اظهارکرد: قایق قدیمی«کلاز» ساخته فرضعلی کوهی اهل و ساکن روستای دربند آستارا در نمایشگاه انسان و دریا به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه قدمت قایق قدیمی«کلاز» به بیش از ۴۰ سال می رسد که پارویی نداشته و با یک پایه چوب سه متری در استیل عباس آباد برای شکار پرندگان وحشی مورد استفاده قرار می گرفت، تصریح کرد: سازنده این قایق نزدیک به ۹۰ سال سن دارد و توسط وی به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا اهدا شد تا در موزه به نمایش گذاشته شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا با اشاره به اینکه نمایشگاه «انسان و دریا» با موضوع مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا برپا شده است، تصریح کرد: این نمایشگاه برای اولین بار با موضوع فرهنگ دریایی و ارتباط انسان و دریا با تکیه بر یافته‌های باستان‌شناسی برپا شده که انتظار می رود دریچه نوینی بر این میراث غنی و کهنسال باشد.

وی ایران را سرزمینی غنی و ثروتمند به لحاظ فرهنگی و تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: در نمایشگاه «انسان و دریا» ۱۶۰ شی موزه ای که به نوعی مرتبط با صنعت دریانوردی است به معرض نمایش گذاشته شده است.

امیری نژاد با بیان اینکه شواهد تاریخی بیانگر این است که ایرانیان از ۳۰ هزار سال پیش در تلاش برای بهره برداری از مواهب دریا بوده اند، افزود: طبق کاوش‌های انجام شده ایرانیان از ۶ هزار و ۲۰۰ سال پیش دریا را کنترل و از آن بهره برداری کرده اند.

وی اظهارکرد: نمایشگاه مذکور با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، موزه ملی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برپا شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا خاطرنشان کرد: نمایشگاه«انسان و دریا» تا ۲۵ بهمن سال جاری همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل موزه ایران باستان آماده بازدید علاقمندان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه