عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان:

لزوم مطالعه درست و منطقی تاریخ/ امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از مؤلفه‌های مهم عاشورا است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به امربه‌معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم عاشورا گفت: مجالس عزاداری باید به محافل تبیین گری و روشنگری تبدیل شود.

لزوم مطالعه درست و منطقی تاریخ/ امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از مؤلفه‌های مهم عاشورا است

به گزارش هشت دی، بهروز جلائی عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه رشت با اشاره به واقعه عاشورا و توجه به پیش‌زمینه و بستر ایجاد این واقعه تاریخی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه عبرت‌آموزی اظهار کرد: ملتی که تاریخ نداشته و تاریخ پیشینیان را نخواند ناچار به تکرار خواهد بود ازاین‌رو، قرآن کریم بارها مردم را به سیر در احوال گذشتگان دعوت کرده زیرا تاریخ، طومار بسته گذشته‌ای برای طومار گشوده آینده است.

جلائی با بیان اینکه برخی در جبهه حق‌طلب به خواص آگاه و ناآگاه تقسیم شده‌اند افزود: خواص بی‌بصیرت و با بصیرت، خواص آگاه و ناآگاه از واژگانی است که به جامعه اسلامی ورود کرده، البته در طول تاریخ، دو قسم از خواص وجود داشت که معروف به خواص طاغوت و خواص حق‌طلب بوده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به نقش افراد و جریان‌های به وجود آورنده واقعه عاشورا گفت: تعدادی از خواص اهل حق با منفعل بودن خود، امام (ع) را یاری نکرده و خواص اهل باطل نیز به نام اسلام امام سوم شیعیان را به شهادت رساندند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان با تأکید بر لزوم مطالعه درست و منطقی تاریخ خاطرنشان کرد: نقش نفوذ اهل غیر اسلام به جامعه اسلامی بعد از پیغمبر (ص) قابل انکار نیست زیرا جانشینان پیامبر (ص) مشاورانی غیرمسلمان را به مشاوره انتخاب کرده و آن مشاوران غیرمسلمان، نیز نقاط مهم اسلام را مورد هدف قرار داند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به امربه‌معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم عاشورا گفت: مجالس عزاداری باید به محافل تبیین گری و روشنگری تبدیل شود و با توجه به دغدغه استان گیلان موضوع امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت جدی و دغدغه مند در دستور کار قرار گرفته است.

جلایی با بیان اینکه درس بزرگ عاشورا درس تسلیم در برابر امر امام زمان است نه مذاکره ابراز کرد: عافیت‌طلبی و تفکر خواص بی‌بصیرت منجر به تکرار دوباره واقعه عاشورا خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم عبرت‌آموزی از واقعه عاشورا بیان کرد: دوگانه‌های موجود در تاریخ به‌واسطه وجود خواص باطل و خواص اهل حق بوده‌اند ازاین‌رو، یزیدیان امروز که شیطان بزرگ به کمک آن‌ها در منطقه آمده و فاجعه‌های بزرگی در سوریه، افغانستان و یمن و عراق آفرینند، تاریخ را تکرار کرده متأسفانه عده‌ای از خواص اهل باطل در درون جوامع اسلامی نفوذ کرده تا ابهت جامعه اسلامی را بشکنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه لغزش خواص بی‌بصیرت تاریخ را در دنیاپرستی، هواپرستی و خود را هم‌ردیف امام دانستن، عنوان کرد و افزود: شایسته است تا اهل ایمان امروز مسیر تبعیت از امام زمان و نائب برحقش مقام معظم رهبری را در پیش‌گرفته و امام زمان خویش را یاری کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه