هشت دی گزارش می دهد:

محله ای محصور شده در دکل های مخابراتی در ماسال/ مردم نگران سلامت خود هستند! + عکس و فیلم

احتمالا شما هم از خطرات آنتن های مخابراتی (bts) بسیار شنیده اید. BTSها همان ایستگاه فرستنده و  گیرنده‌ای هستند که در نقاط مختلف شهر و  جاده ها نصب شده و به کمک شبکه‌ سلولی آنها، آنتن‌دهی صورت می‌گیرد. در این جا سوالی که مطرح است این است که: آیا این امواج برای بدن و سلامتی اثر سوئی دارند یا خیر؟‌

محله ای محصور شده در دکل های مخابراتی در ماسال/ مردم نگران سلامت خود هستند! + عکس و فیلم

به گزارش ۸دی، نصب دکل های متعدد مخابراتی در محله چهل دستگاه ماسال دغدغه و نگرانی های زیادی برای ساکنین این منطقه به وجود آورده است.

احتمالا شما هم از خطرات آنتن های مخابراتی (bts) بسیار شنیده اید. BTSها همان ایستگاه فرستنده و  گیرنده‌ای هستند که در نقاط مختلف شهر و  جاده ها نصب شده و به کمک شبکه‌ سلولی آنها، آنتن‌دهی صورت می‌گیرد. در این جا سوالی که مطرح است این است که: آیا این امواج برای بدن و سلامتی اثر سوئی دارند یا خیر؟‌

** دغدغه مردم از نصب دکل های متعدد مخابرات

جمعی از مردم محله چهل دستگاه که دست کم ۶ دکل مخابراتی در اطراف منازلشان نصب شده است در پیامی مردمی با ابراز نگرانی از این موضوع نوشته اند: «از سال گذشته که زمزمه نصب آنتن در چند قدمی خانه های ما شنیده شد، به هر دری زدیم تا صدای ما را بشنوند و این خیال ناصواب و خطرناک را از سر دور کنند، اما هیچ فایده ای نداشت. بارها گفتیم که در این خانه ها بعضا بیمارانی زندگی می کنند که جان بی دفاعشان طاقت امواج سهمگین این آنتن ها را در چند قدمی شان ندارد، اما گوشی برای شنیدن نبود.

راستی چه قدر نفوذ و قدرت لازم است تا یک شرکت ارتباطاتی به رغم مخالفت های زیاد بتواند از شورای تامین مجوز بگیرد و دکل جدیدی را در چند متری خانه های مردم ( چهل دستگاه و کوچه بهاران ) برپا کند؟
چرا مسئولان چشمشان را بر نگرانی و مخالفت خانواده های پرشمار ساکن این منطقه بستند؟!

ما ساکنین چهل دستگاه و کوچه ی بهاران و مناطق اطراف از شهرداری، شورای شهر ماسال و اداره ی محیط زیست و از سایر نهادهای زیربط تقاضامندیم فکری به حال ساکنین این منطقه کرده و ما را از محاصره شدن در میان دکل های مخابراتی نجات دهند.

یکی از دکل ها در سینما شادی ماسال نصب شده است و دیگری درحال نصب در قسمت زمین های پشت منطقه چهل دستگاه موسوم به کوچه ی بهاران می باشد. از جانب پیمانکاران به سایر ساکنین چهل دستگاه پیشنهاد نصب چنین دکلی در حیاط منزلشان و دریافت هزینه ماهانه داده شده ولی به علت مضرات این دکل ها وبرج های مخابراتی برای انسان ها و محیط زیست از پذیرش آن سرباز زده اند واما پیمانکاران توانسته اند مالکی که ساکن دائمی ماسال نیست را راضی کرده و جان همشهریان خود وساکنین چهل دستگاه را به خطر اندازند، علی ای حال ما ساکنین چهل دستگاه و بهاران و مناطق اطراف نارضایتی خود را اعلام می داریم و از شما خواهشمندیم صدای ما را به گوش مسئولان برسانید.»

این در حالی است که در منطقه مذکور نزدیک به ۶ دکل مخابراتی قرار گرفته است.

 

ساکنین محله چهل دستگاه و کوچه بهاران با ارسال نامه ای به دادستانی شهر ماسال نیز دغدغه خود را مطرح کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: بدیهی است که همه مردم نیازمند خدمات مخابراتی هستند و برای تدارک این امر پیشنهاد می شود با توجه به وجود مناطق غیرمسکونی در اطراف، زمین ها و مراتع بلامانع و خالی از سکنه ای وجود دارد که شرکت های مخابراتی می توانند بدون به خطر انداختن ساکنین منطقه به خدمات خود ادامه دهند.

در ادامه فیلمی که یکی از مخاطبان هشت دی از این محله ارسال کرده را مشاهده می کنید:

 

قابل ذکر است دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و… استفاده می‌شوند.

مطالعات علمی نشان داده دکل های BTS که در مناطق مسکونی تعبیه شده اند، امواج الکترومغناطیسی فراوانی را از خود ساطع می کنند و چند سالی است که در این زمینه بحث های فراوانی شده است اما همچنان اذهان مردم درگیر این موضوع بوده چون نتیجه قاطعی در این زمینه به دست نیامده است.
اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که اگر میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات  منفی بر بدن افراد بگذارد.

از سویی وزارت بهداشت و درمان بر خطرناک نبودن تشعشعات و پارازیت های دکل‌های مخابراتی تاکید دارد، علی گورانی، رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت و درمان در مصاحبه ای که با جام جم انجام داد در جواب ابهامات مربوط به خطرناک و آسیب‌رسان بودن امواج دکل‌های مخابراتی می‌گوید: امواج رادیویی در کشور به هیچ عنوان خطرناک و بیماری‌زا نیست.

وی ادامه می دهد: برای پشتیبانی از خطوط مخابراتی و ماهواره‌ای به انرژی زیادی نیاز نیست. به زبان ساده‌تر این‌که درسامانه اندازه‌گیری خط شاخص تعیین شده عدد ۳۰ ولت بر متر است، در حالی که اگر میزان بار و تشعشعات در هر منطقه را نگاه کنیم به عدد ۵ هم نمی‌رسد. همین امر گواهی بر خطرناک نبودن این میزان انرژی آزاد شده از تجهیزات مخابراتی است.

وی می گوید: دیدن میزان تشعشعات به شکل آنلاین یکی از کارهایی است که در جوامع مختلف باعث رفع نگرانی مردم از خطرات امواج و تشعشعات می‌شود.

برخی معتقدند در معرض دید بودن دکل‌ها و سایر ابزارهای مخابراتی تشعشع‌زا یکی از اصلی‌ترین علت‌های ترس و ایجاد دلهره بین مردم است. در واقع دیده‌شدن این دکل‌ها از سوی مردم باعث جذب فکر منفی و ترس روانی در ذهن آنها نسبت به خطر افتادن سلامت‌‌شان می‌شود.

 

تجمیع دکل‌ها

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند در زمینه مدیریت و کمتر کردن بحث‌های روانی دکل‌های مخابراتی مفید باشد، بحث تجمیع دکل‌های مخابراتی است. باید اپراتورهای مختلف تلفن همراه به دنبال سهم‌خواهی و ایجاد آنتن و دکل‌های ویژه خود نباشند، بلکه همگی در یک دکل تجمیع شوند. قطعا کمتر بودن دکل در یک منطقه باعث اطمینان بخشی به مردم می‌شود. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند با هماهنگی وزارت نیرو از دکل‌های این وزارتخانه برای انتقال خطوط مخابراتی استفاده کند یا آنتن‌های مخابراتی خود را روی دکل‌های وزارت نیرو قرار دهد. این کار هم می‌تواند بر کمتر شدن دکل‌های مخابراتی کمک کند و در زمینه کمتر شدن هزینه‌ها هم کارساز خواهد بود.

 

اما رئیس اداره مخابرات ماسال چه می گوید؟!

جهانگیر بهشتی رئیس اداره مخابرات ماسال در گفتگو با خبرنگار ۸دی در واکنش به ابراز نگرانی مردم از به خاطر آسیب زا بودن دکل های مخابراتی با توجه به تعدد بالای آن ها در یک منطقه یان اینکه این موضوع صد در صد کارشناسی شده است، گفت: نصب دکل در این منطقه با اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این موضوع ارتباطی با این اداره ندارد و دکل ها از سوی اداره مذکور نصب نمی شود، بیان کرد: اما اگر نظر کارشناسی مرا در این زمینه بپرسید می گویم هیچ مشکلی ندارد همین الان در اطراف من ۳دکل نصب شده و بیش از ۸ ساعت در این مکان هستم، اگر مشکلی داشت بنده که سلامتی خودم را به خطر نمی انداختم!

رئیس اداره مخابرات ماسال با بیان اینکه من خودم اینجا زندگی می کنم و اگر مشکلی باشد حتما مانع می شوم، ادامه داد: مردم این محله به جاهای مختلف مراجعه کرده اند اما محیط زیست هم مجوز نصب این دکل را صادر کرده است و از نظر قانونی مجوزهای لازم صادر شده و از دادستانی، فرمانداری و ارگان های مختلف مجوز گرفته اند.

گفتنی است؛ افکار عمومی سرمایه های اجتماعی هر جامعه ای است و شفافیت و ارائه اطلاع درست اثر مثبتی در جذب نظر مردم دارد که امید است مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه