سد لاسک یا نماز میت بر پیکر تالاب انزلی و ٩۵ هکتار جنگل های هیرکانی گیلان؟/ آقای افتخاری! چرا مردم در بهترین و خاطره ساز ترین روز زندگی شان حضور نداشتند!

عضو هیئت‌علمی دانشگاه و فعال اجتماعی با بیان اینکه اجرای سد لاسک مانند خواندن نماز میت بر پیکر ٩۵ هکتار جنگل هیرکانی گیلان و تالاب انزلی است، گفت: نماینده شفت و فومن در مراسم کلنگ زنی سد لاسک می‌گوید: “من فکر می‌کنم پنجم اردیبهشت بهترین روز برای مردم شفت باشد!” آقای افتخاری! اگر این‌طور است چرا مردم نباید در بهترین روز زندگی شان حضور داشته باشند؟! اگر این پروژه این‌قدر برای مردم مهم و ارزشمند است چرا این مراسم با اطلاع قبلی و حضور مردم برگزار نشد؟!

سد لاسک یا نماز میت بر پیکر تالاب انزلی و ٩۵ هکتار جنگل های هیرکانی گیلان؟/ آقای افتخاری! چرا مردم در بهترین و خاطره ساز ترین روز زندگی شان حضور نداشتند!

به گزارش ۸دی، پروژه احداث سد لاسک با اما و اگر زیادی همراه بوده که پایگاه خبری ـ تحلیلی ۸دی به انحای مختلف به آن پرداخته است.

مشکلات زیست محیطی احداث این سد و تحت‌الشعاع قرارگرفتن تالاب انزلی، از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، عدم آگاهی مردم منطقه از آینده وضعیت زندگی‌شان مبنی بر تخلیه یا عدم تخلیه روستاهای اطراف این سد، کلنگ زنی بی‌سر و صدای این سد با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی و… از جمله حواشی نگران‌کننده پیرامون احداث لاسک است.

 

در این رابطه خواندن مصاحبه تفضیلی خبرنگار ۸دی با “داریوش شیرپور لاسکی” عضو هیئت‌علمی دانشگاه که اصالتاً متعلق به منطقه‌ای است که قرار است این سد در آن احداث شود خالی از لطف نیست.

۸دی: در ابتدا بگویید علت اصلی مخالفت مردم منطقه با اجرای پروژه سد لاسک چیست؟

قبل از پاسخگویی به سؤالات شما به دلیل اینکه بنده را لایق دانستید و ترتیب انجام این مصاحبه را داده‌اید سپاسگزارم.
پروژه سد لاسک داستان شگفت‌انگیزی دارد می‌توان گفت از زمانی که کلمه سد در کنار “لاسک” پدیدار شده مردمان منطقه در رنج و عذاب بوده‌اند و سالیان سال است که از هیچ‌گونه امکانات اولیه برخوردار نبوده‌اند.

 

** کوچک ترین مطالبات مردم منطقه از سوی مسئولین تحت الاشعاع احداث سد لاسک قرار می گیرد

برق با جریان ضعیف، فقدان آب آشامیدنی بهداشتی، فقدان دکل مخابراتی و آنتن دهی بسیار ضعیف، عدم وجود پل ماشین رو و پیاده جهت رفت‌وآمد مردم در برخی مناطق، عدم لوله‌کشی گاز، عدم آسفالته بودن جاده‌های فرعی، عدم صدور مجوز جهت فعالیت‌های مختلف برای تولید فراورده‌های کشاورزی، عدم صدور مجوز ساخت با توجه به اینکه بیشتر منازل مسکونی تخریبی می‌باشند، عدم بلوار کشی بازارچه و نور شبانه که سبب مرگ برخی از مردم  در اثر تصادف شده است، تنها بخشی از مشکلات مردم است و اگر کسی برای انجام کاری مطالبه‌ای داشته، اولین پاسخ مسئولین رده بالا، ادعای احداث پروژه سد لاسک بوده که همین عوامل سبب ناامیدی، افسردگی، سردرگمی و اضطراب و نگرانی مردم و اهالی بستر سد شده است.

حال می‌توان گفت که زندگی مردم لاسک، کلوان، سایننگاه، ملل آب، کشخاله، بالا لاسک، پایین لاسک، ویسرود، پل ویسرود، گیشم، درودخان، سلمرزو بیجارگاه، بابارکاب و امامزاده ابراهیم(ع) و حومه درگذشته بر باد رفته و عدم آگاهی نسبت به چگونگی ادامه زندگی‌شان در آینده دغدغه وحشتناکی را به آنان تحمیل کرده است و با توجه به اظهارات و نظریات متخصصین و کارشناسان ارشد عالی‌رتبه محیط زیستی اجرای این پروژه فاجعه‌آمیز بوده و با توجه به از دست دادن زمین‌های آبا اجدادی، شغل و نیز مهم‌تر از همه سرمایه معنوی، نخستین قربانیان این طرح از چندین سال گذشته مردم مظلوم و زحمت‌کش منطقه بوده‌اند. ممکن است برخی از افراد به دلیل عدم امکانات اولیه و عدم توجه مسئولین کلافه شده و موافق احداث سد بوده‌اند اما عدم رضایت مردم لاسک، کلمان و حومه به دلیل موارد فوقی و بسیاری از موارد دیگر است که در بحث نمی‌گنجد.

۸دی: هنوز وضعیت سکونت مردم در منطقه‌ی محل احداث سد مشخص نشده است آیا اول نباید مالکیت مردم مشخص می‌شد بعد مراحل دیگر مثلاً کلنگ زنی و…؟ یعنی زمین‌های مردم خریداری‌نشده و مردم محلی برای اسکان داشتند و

بله! سؤال بجا و دقیقی است، سوء استفاده منفعت‌طلبان و مسببان این پروژه برای اهالی و همه مردم منطقه واضح است، همچنان که مستحضرید در پروژه‌های مشابه در سطح استان آسیب‌های جدی مادی، روحی و روانی متوجه افراد در بستر این‌گونه طرح‌ها بوده و در این پروژه نیز همچنان ادامه خواهد داشت. تا به حال هیچ مسئولی چه در ادوار گذشته و چه در سال‌های اخیر پیگیر مطالبات بجا و به‌حق مردم این منطقه نبوده و سرنوشت و زندگی آنان برای کسی در اولویت نیست. جزء زمان انتخابات و جمع‌آوری رأی و دادن وعده‌های توخالی، هیچ اقدام خاص و چشمگیری انجام نداده‌اند.

اما حق در سایه قانون به دست می‌آید، مردم منطقه مستأصل شده  ودر هزینه زندگی روزمره خودشان وامانده‌اند چه برسد به اینکه بخواهند به دنبال حق خود در مراجع صالح قانونی باشند و انتظار بر این بوده مردم زحمت‌کش و مظلوم نماینده‌ای را برای احقاق حق و حقوقشان انتخاب کرده‌اند تا بی‌دغدغه و آسودگی خاطر بدانند که از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

اما در این دوره انگار مردم شفت و فومن فاقد نماینده در مجلس هستند و بیشتر نقش نماینده دولت را از کسی که نماینده شده می‌بینیم زیرا ایشان می‌بایست قانون تولید کند و ناظر بر اجرای آن باشد نه اینکه با مجری همراهی کند در اینصورت دیگر باید مردم چگونه متوجه سرنوشت و آینده خودشان باشند و درحالی‌که گلنگ زنی یک پروژه مبهم شروع‌شده هیچ‌گونه برنامه دقیق، مدون و واضحی که به نفع مردم برای ادامه زندگی باشد وجود ندارد، اگر هم وجود داشته باشد مطالبات مردم نقشی در تدوین آن نداشته‌ و همه سردرگم‌اند و این نشانه‌ی عدم آگاهی یا عدم آگاهی دادن است.

 

** نماز میت بر پیکر ٩۵ هکتار جنگل هیرکانی گیلان و تالاب انزلی
به‌عنوان مثال وقتی فردی در منزلی مستأجر است، اگر مالک چند مدت قبل به وی جهت پیدا کردن جای جدید اعلام نکند چه دغدغه‌ای برای وی به وجود خواهد آمد درصورتی‌که مردم لاسک، کلوان و حومه تمام دار و ندار و یک‌عمر زحمت و تلاش خالصانه خود را با مقداری ناچیز و با در نظر گرفتن منافع مجری از دست خواهند داد این در حالی است که هیچ فردی از طرف آن‌ها در هیچ مرجعی سخنی بیان نمی‌کند.

 

بنابراین بهتر بود اول سرنوشت و چگونگی ادامه زندگی و شغل مردم با دخالت خودشان مورد بررسی قرار می‌گرفت تا اینکه مراسم گلنگ زنی در خلوت و بدون اطلاع مردم انجام شود، باید بگویم اجرای سد لاسک مانند این است که نقشه‌ی پروژه و طرح را به‌صورت نمادین در جلوی خود بگذارند و برای دفن ٩۵ هکتار از جنگل هیرکانی میلیون ساله و تالاب انزلی نماز میت بجا بیاورند!

 

 

 

** اقدام علیه طبیعت یک خشونت فراموش نشدنی است

۸دی: به گفته رئیس شورای اسلامی روستای لاسک در زمان کلنگ زنی کسی از مردم بومی و مسئولان آن منطقه از حضور وزیر در روستا مطلع نبوده، آیا ابرگونه رفتار در شأن مردم منطقه است؟ چرا به مردم اطلاع نداند؟ مقصر اصلی این بی‌اطلاعی کیست؟

قبل از جواب سؤال وظیفه خودم میدانم که از زحمات بی‌دریغ رئیس شورای لاسک در این خصوص و همه عزیزان فعال محیط زیست صادقانه سپاسگزاری کنم، این در حالی است که آنچه روزانه در سطح شهر مشاهده می‌شود بنرهای تقدیر و تشکر واهی از انجام اموری ناچیز است که تماماً وظیفه‌ی همان مقام و مسئول بوده که گاهی مضحک نیز به نظر می‌رسد بنابراین پروژه‌ای چون سد لاسک بهترین فرصت برای مقامات بوده تا به بهانه اطلاع‌رسانی بیشترین بنرها را برای تبلیغات، بهره‌برداری از افکار عمومی به نفع خود، مشروعیت بخشیدن به حضور خودشان و حفظ قدرت استفاده کنند اما آنچه بازدارنده این عمل بوده ترس از حضور مردم معترض و فعالین محیط زیست و دوستداران تالاب انزلی است و اگر بخواهم پاسخ سؤال شما را در یک جمله به‌طور خلاصه بدهم باید بگویم که «اقدام بر علیه طبیعت، نه به افکار عمومی و ایده‌های کارشناسان محیط زیست، جنگلداری، زمین‌شناسی، سدسازی و…» یک خشونت فراموش‌نشدنی خواهد بود.

 

** مردم شفت در انتخابات سال جاری به رفتار عجیب مسئولان در افتتاح سد لاسک واکنش نشان می دهند

و قسمت دوم سؤال شما که در شأن مردم منطقه بوده یا نه پاسخ در انتخابات اسفند سال جاری نهفته است، مطمئناً مردم فهیم به این رفتار عجیب واکنش صریح نشان خواهند داد و مقصر اصلی این بی‌اطلاعی فرماندار غیربومی و نماینده مجلس است.

 

۸دی: برخی‌ها معتقدند پروژه احداث سد لاسک با وضعیت فعلی اقتصادی کشور، اجرایی نمی‌شود و بیشتر یک شوی تبلیغاتی است به نظر شما چقدر این فرضیه صحیح است؟

نماینده شفت و فومن در مراسم کلنگ زنی سد می‌گوید: “من فکر می‌کنم پنجم اردیبهشت بهترین روز برای مردم شفت باشد!” اگر این‌طور است چرا مردم نباید در بهترین روز زندگی خودشان حضور داشته باشند؟! و می‌گوید یک خاطره بسیار ارزشمندی است! خاطره! بدون اطلاع مردم؟! اگر این‌قدر برای مردم مهم و ارزشمند است چرا نباید با حضور خود مردم این افتتاحیه برگزار شود و در ذهن مردم ثبت شود.

البته با توجه به تحلیل سخنان نماینده مجلس، شرایط بد اوضاع اقتصادی، کسری بودجه دولت و عدم تعیین تکلیف مردم منطقه، احتمال شوی تبلیغاتی بودن وجود دارد اما از طرفی بودجه کلان پروژه‌های سدسازی و سود و منفعت بالا اجرای این نوع طرح‌ها دور از انتظار نیست و پیش‌بینی کمی سخت است.

** مهم‌ترین نارضایتی مردم به‌کارگیری افراد غیربومی است

۸دی: همان‌گونه که مطلعید حجت‌الاسلام افتخاری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس در کمیسیون عمرانی مجلس عضویت دارید به‌عنوان یک حقوق‌دان این قضیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا با این عضویت توانسته به منطقه کمک کند؟

اگر از اینکه ایشان با کدام مدرک تحصیلی در کمیسیون عمران حضور یافته‌اند بگذریم باید بگویم با کمی دقت و تأمل پاسخ دقیق، واضح و مشخص است! حضور ایشان در کمسیون عمرانی مجلس را می‌توان در وضعیت پیشرفت و توسعه جاده سراون به فومن، ورودی شهر فومن بعد از گذشت سه سال از نمایندگی در مجلس)، جاده شفت به شهر احمدسرگوراب(عثماوندان)، جاده شفت به امامزاده ابراهیم، جاده شفت به فومن، جاده فومن به ماسوله و پل‌های مختلف و… توجیه کرد.

نماینده شفت و فومن عملکرد ضعیفی داشته، مهم‌ترین آن نارضایتی مردم در به‌کارگیری افراد غیربومی است، به نظرم ایشان فرصت بسیار کوتاهی دارند که غیرقابل‌جبران خواهد بود زیرا در طول نمایندگی و هفته‌های دولت در سال‌های گذشته هیچ طرح خاص و چشمگیری را از تلاش وی جهت بهره‌برداری، شاهد نبوده‌ایم جزء افتتاح بی سر و صدا، مبهم و فاجعه‌آمیز سد لاسک!

در عید نوروز ۹۸، چند قهرمان کشتی که افتخار و سرمایه ملی ملت ایران زمین بودند در جاده حوزه انتخاباتی ایشان که منتهی به شهرک تاریخی و جهانی ماسوله می‌شد به دلیل غیراستاندارد بودن و عدم توسعه در اثر تصادف به کام مرگ رفتند که تنها واکنش تأمل‌برانگیز وی مداحی و روضه‌خوانی در مراسم ترحیم این جوانان بود. یا عدم اقدام جدی ایشان در حادثه غرق شدن چند جوان در اثر سیل از پلی که یک نرده هم نداشت، جای تأمل دارد.

۸دی: انتخابات پیش روی مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ به این سؤال شما برای بنده حقیر سراپا تقصیر بسیار دشوار است زیرا من در مقابل مردم مهربان، زحمتکش، تحصیل‌کرده فومن و شفت کسی نیستم که توصیه‌ای داشته باشم اما آنچه را که مدنظرم هست و به‌طور خلاصه بیان می‌کنم مردم شفت و فومن درگذشته گاهی به دلیل تعصب نژادی و زادگاهی از ایده ال و اهدافشان دور افتاده‌اند، اولین گام موفق برای انتخاب فرد برتر به کنار گذاشتن همین مسئله است ما با همدلی، همفکری می‌توانیم برترین فرد را در دوره پیش رو انتخاب کنیم تا شاهد ابتدائی ترین مشکلات در سطح دو شهرستان نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
اهالی شفت مظلوم
واقعا عجیبه مردم روحشونم خبر دار نبوده از اومدن وزیر و برپایی این مراسم بعد کسی که نماینده مردمه میگه این روز بهترین روز مردم شفته!!! کدوم مردم اقای نماینده؟!!
در حاشیه