در نشست "بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی سد لاسک" مطرح شد:

نگاه تک بعدی به احداث “سد لاسک” نگران کننده است/ در حال از دست دادن یک حوزه بزرگ جنگلی گیلان هستیم

دبیر گروه هم اندیشی سازمان‌های غیر دولتی تالابی با بیان اینکه ایرادات کلی این طرح شامل پاک تراشی۹۴.۲ هکتار جنگل های هیرکانی در این منطقه است گفت: با ساخت این سد و سدهای در حال احداث و حل نشدن مشکلات فاضلاب ها شاهد کاهش ۵۰درصدی ورود آب به تالاب انزلی خواهیم بود که سبب خشک شدن کامل آن در دراز مدت می شود.

نگاه تک بعدی به احداث “سد لاسک” نگران کننده است/ در حال از دست دادن یک حوزه بزرگ جنگلی گیلان هستیم

به گزارش ۸دی، نسیم طواف زاده، فعال محیط زیست و دبیر گروه هم اندیشی سازمان‌های غیر دولتی تالابی در نشست “بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی سد لاسک” که پیش از ظهر امروز در پژوهشکده گیلانشناسی برگزار شد با بیان اینکه آنچه که در خصوص سد مخزنی لاسک ما را نگران تر از قبل می کند نگاه تک بعدی به این مسئله است، اظهار کرد: برخی می خواهند با قصه سرایی از توسعه، مردم را به سمتی که خودشان می خواهند بکشانند.

وی با بیان اینکه اگر انگیزه ما عدالت است باید به عنوان وظیفه به دنبال حقیقت و روشن شدن مسئله باشیم، گفت: در این راستا تمام صحبت های من در این جلسه بر اساس اندک سندهای موجود در آب منطقه ای است.

دبیر گروه هم اندیشی سازمان‌های غیر دولتی تالابی با بیان اینکه ایرادات کلی این طرح شامل پاک تراشی۹۴.۲ هکتار جنگل های هیرکانی در این منطقه است گفت: با ساخت این سد و سدهای در حال احداث و حل نشدن مشکلات فاضلاب ها شاهد کاهش ۵۰درصدی ورود آب به تالاب انزلی خواهیم بود که سبب خشک شدن کامل آن در دراز مدت می شود.

وی تصریح کرد: خط گسل فعال فومن ـ تالش و آستارا که به نوعی در نزدیکی سد است، جابجایی ۱۶۳۰نفر از اهالی آن منطقه و مشکلات اشتغال آنها، ار بین بردن ۶۶ و ۲دهم شالیزار و ۴۳هکتار باغ از دیگر مشکلات ما در این حوزه است.

** نماینده شبکه محیط زیست و منابع طبیعی گیلان: در حال از دست دادن یک حوزه بزرگ جنگلی گیلان هستیم

زهرا جنسی نماینده شبکه محیط زیست و منابع طبیعی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه شبکه تشکل های محیط زیست با نشست های تخصصی بسیاری در رابطه با این سد نظر داده اند اظهار کرد: چیزی به عنوان مسائل احساسی و سیاسی در مورد انتقادات ما نسبت به احداث این سد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما یک نگاه محیط زیستی است گفت: مخالفت با این سد مخالفت با توسعه نیست.

نماینده شبکه محیط زیست و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه در حال از دست دادن یک حوزه بزرگ جنگلی گیلان هستیم و این ارزش ندارد گفت: تالاب انزلی در چند سال آینده با نگاه سهل انگار گونه از دست می رود و احداث این سد توجیه عقلانی ندارد.

وی ادامه داد: ما مخالف هستیم چون نمی دانیم چقدر کار شده برای اشتغال کسانی که باید از محل زندگی خود بروند؟ در زمینه مشکلات انتقال آن ها به مکان دیگر چه تصمیمی اتخاذ می شود؟

علیرضا مولایی، مجری سد لاسک در ادامه این نشست با بیان اینکه رودخانه هایی که آب را به سمت تالاب می برند در تابستان کم هستند و آب دریا نیز پیشروی می کند، اظهار کرد: ۷۷ میلیون مترمکعب آب در زمستان می‌گیریم و در تابستان رها می‌کنیم در واقع در زمستان برای جلوگیری از سیلاب‌ها گرفته می‌شود و در تابستان برای رفع خشکی آن رها می‌شود، اگر بتوانیم از آب تابستان تالاب استفاده نکنیم ۲ اتفاق رخ می‌دهد ۱؛ در زمستان سیلاب ها را کنترل می کنیم ۲ در تابستان به جای استفاده از آب تالاب از ذخایر زمستانی خود استفاده می کنیم.

زهرا جنسی فعال محیط زیست در ارتباط با این موضوع گفت: شما متولیان امر چند بار در طول تابستان به دفتر مسئول مدیرعامل آبیاری زهکشی رفته اید؟ چند کشاورز چکمه به پا دیده‌اید که آب ندارند؟ در شرایطی که معیشت مردم از طریق کشاورزی در خطر است چطور می توان آب را به جای کشاورزان به تالاب انزلی داد؟

علی محدث طراح سد لاسک با بیان اینکه با احداث این سد به ۶ هزار هکتار زمین پایین‌دست آب مطمئن می دهیم که به ازای هر سال برداشت داشته باشند ابراز کرد: اکنون این ۶هکتار زمین به ازای هر سه سال یک سال برداشت می کنند.

مولایی، نماینده و مجری سد لاسک نیز با تاکید بر اثر مثبت این سد و ضریب اطمینان ۹۵درصدی به کشاورزان، افزود: ۲۹۴ میلیون متر مکعب کمبود آب در حوزه تالاب داریم که با این طرح ۷۷ میلیون مترمکعب آن جبران می شود هرچند که باید با صرفه جویی به فکر به باقیمانده این نیز باشیم.

 

** سوالی که از سوی موافقان سد لاسک بی پاسخ ماند

در ادامه سوالی که توسط یکی از حضار مطرح شد مبنی بر تضمین موافقان سد لاسک در بی خطر بودن آن برای گیلان از طرف موافقان سد بی پاسخ ماند.

علیرضا مولایی مجری سد لاسک از کلمه حدس میزنم برای بومی بودن و غیر بومی بودن مردم لاسک استفاده کرد که سوژه یکی از حاضرین در جلسه شد و این سوال که چطور میتوان بدون برنامه ریزی چنین پروژه‌ای را افتتاح کرد؟ آیا با حدس و گمان می توان این راه را رفت؟ مطرح شد.

مولایی گفت: از زمان تحقیق تا شروع یک پروژه فاصله زیادی است در این فاصله افرادی جایگزین یکدیگر می شود و در نتیجه اطلاعات نسبت به ابتدای پروژه تغییر می‌کند.

 

** عضو شورای لاسک: چراغ خاموش کلنگ می زنند و می گویند در اتاق ما به روی شما باز است

ابراهیم اسداللهی عضو شورای روستای لاسک در ادایمه این نشست با بیان اینکه دوست داشتم نماینده شهرستان هم در این جلسات حضور می یافت، گفت: ۶ ماه است که التماس می کنم با مردم حرف بزنید اما نمی زنید، ۲۴ سال امکانات آموزشی ما را گرفتید دانش آموزان ما را آواره کرده اید، با چاه های متعدد آب‌ سفره‌های زیرزمینی را نابود کردید اما حتی آب هم به مردم ندادید! چراغ خاموش کلنگ زدید و می‌گویید در اتاق ما به روی شما باز است اما ما که هیچ وقت ندیدیم!

جنسی فعال محیط زیست در ادامه سخنان عضو شورای لاسک گفت: اسداللهی ها ذی نفعان این منطقه هستند اما موافقان احداث سد می گویند چرا حرف می زنید او باید حرف بزند چون ذی نفع مردمان و از اهالی مردم لاسک است.

وی در ادامه تصریح کرد: در تمام سخنان مجری طرح لاسک با اعداد و ارقام روبه‌رو می‌شویم گویی که زبان منطق زبان عدد و رقم است، عدد و رقم بسیار کارایی دارد ولی باور کنید علم فقط ریاضی نیست؛ نمی‌توانید ضرر و زیان سد مصاحبه کنید و بگویید به این دلایل سد را می‌زنیم و شما مردم حرف نزنید چون نمی فهمید و تشکل ها هم سکوت کنند چون احساسی عمل می کنند.

در پایان مهدی لطفی، فعال فرهنگی افزود: اگر بنا است فقط صدرنشینان صحبت کنند بهتر بود این جلسات را در دفتر هایشان برگزار کنند اما اگر قرار است که گفت‌وگو باشد جلسه ای طبق قاعده وقت، مشخص شود و در آن همه اظهار نظر کنند همه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم فارغ از هر چیز آینده محیط زیست گیلان مهم است.

متن خبر معاون پیشگیری از جرائم دادگستری گیلان در این نشست را اینجا بخوانید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه