با تعلل مسئولان شهری و استانی؛

خانه هوشنگ ابتهاج در رشت تخریب شد + عکس

خانه خانوادگی هوشنگ ابتهاج در شهر رشت تخریب شد تا در اثر تعلل میراث فرهنگی بار دیگر یک یادگار فرهنگی برای سودجویی و ساخت بنای نوساز نابود شود.

خانه هوشنگ ابتهاج در رشت تخریب شد + عکس

به گزارش ۸دی، براساس تصاویر منتشر شده  خانه مادری هوشنگ ابتهاج شاعر سرشناس گیلانی در محله استادسرا رشت تخریب شده است. این تخریب در حالی صورت گرفته که سال‌هاست بحث ثبت ملی این خانه مطرح است.

سازمان میراث فرهنگی پس از سال‌ها تعلل در ثبت ملی این بنا مدتی پیش اعلام کرده بود که انتساب این خانه به خانواده ابتهاج مشخص نیست.

هوشنگ ابتهاج نیز در واکنش به این ادعا به رسانه‌ها اعلام کرده بود همه می‌دانند این خانه به خانواده آنها تعلق داشته است. وی گفته بود: سند و اسناد این خانه در شهردازی و جاهای دیگر موجود است و همه می‌دانند این بنا به ما تعلق داشته است.

با وجود این مصاحبه و اعلام اینکه کارشناسان دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری این پرونده هستند، تعلل و کندی همیشگی سازمان میراث فرهنگی و بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان و مدیران دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث به این بنا، این یادگار فرهنگی شهر رشت برای سودجویی و ساخت بنای نوساز تخریب شد.

 

در عین حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن تایید این خبر گفت : خانه دارای مالک خصوصی بود و قرار بود شورای شهر رشت آن را به قیمت ۳۰ میلیارد ریال خریداری کند و طی انجام این فرایند ، ثبت آن در فهرست آثار ملی نیز انجام شود.

شهرود امیرانتخابی  افزود: خانه کوکی امیر هوشنگ ابتهاج در دهه ۴۰ شمسی در اختیار مالک خصوصی قرار گرفته بود و مادامیکه خانه در اختیار مالک خصوصی قرار دارد، این اداره کل نمی تواند هیچ گونه اقدامی در خصوص ثبت ملی انجام دهد.

موضوع تخریب خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در دیماه امسال داغ شد اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان گیلان اعلام کرده بود: خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر معاصر کشورمان در رشت، ثبت ملی می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محسن
دریغا ، همین هایی که خانه را تخریب کردند برای این هنرمند زنده مراسم ختم گرفتند. حالا که خانه مادریش ویران کردند باید منتظر شعری از سایه باشیم . سایه ات پابرجا ، سایه ات کم نشود.
در حاشیه