چراغ سبز مجلس به کاهش نرخ سود بانکی

عبدالرضا مصری گفت: اگر بازار جایگزین مناسب برای انتقال سپرده‌های بانکی مردم در نظر گرفته نشود، احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای موازی به منظور حفظ ارزش پول بسیار محتمل است و شاهد افزایش قیمت دلار، سکه، مسکن و خودرو در سال ۹۸ خواهیم بود.

چراغ سبز مجلس به کاهش نرخ سود بانکی

به گزارش ۸دی، روز یکشنبه ( ۱۸ فروردین ماه ۹۸) رئیس کل بانک مرکزی در دیدار سالانه با اهالی رسانه اعلام کرد که نرخ بالای سود بانکی باعث شد بانک‌ها برای پرداخت سود از بانک مرکزی اضافه برداشت کنند و این اضافه برداشت منجر به افزایش پایه پولی از این محل شد، بنابراین اگر بخواهیم رشد نقدینگی را کاهش دهیم باید نرخ سود سپرده بانکی را کاهش داد. سوالی که مطرح می‌شود این است که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: موافق کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی هستم، اما برای این کاهش نرخ سود سپرده بانکی باید از قبل بازارهای جدیدی برای سرمایه‌های مردم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به رشد نرخ تورم نقطه به نقطه شاهد خروج سپرده‌ها از بانک‌ها خواهیم بود و این نقدینگی سرگردان مجدد به سمت بازارهای موازی به منظور سوداگری حرکت خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید زیر ساخت‌های لازم قبل از اجرای این سیاست فراهم شود، افزود: ضرورت دارد که ابتدا بازار جایگزین مناسبی برای سرمایه‌های مردم تعریف شود و سپس نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: به عبارتی مردم باید اطمینان خاطر داشته باشند که این بازار جایگزین بازار مناسبی برای سرمایه آنها است. در این چند ماه اخیر میزان سپرده‌های بانکی کاهش یافته است، بنابراین اگر فشار بیشتر شود خروج سپرده‌ها و حرکت به سمت بازارهای موازی به منظور سوداگری بسیار محتمل است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی اجرای سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موفق خواهد شد که به مردم حق انتخاب داده شود که بانک این میزان سود پرداخت می‌کند و بازار جایگزین نیز این میزان بازدهی را دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر بازار جایگزین مناسب برای انتقال سپرده‌های بانکی مردم در نظر گرفته نشود، احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای موازی به منظور حفظ ارزش پول بسیار محتمل است و شاهد افزایش قیمت دلار، سکه، مسکن و خودرو در سال ۹۸ خواهیم بود.

منبع: تجارت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه