هشت دی گزارش می دهد:

اهمیت حفظ جنگل ها و رودها در مواجه با بلایای طبیعی/ چرا با وجود بارش های زیاد در گیلان سیل جاری نشد؟

حفظ مسیر رودها و حفظ جنگل ها از مهمترین مسائلی است که باید در آینده مورد نظر مسئولان کشور باشد.

اهمیت حفظ جنگل ها و رودها در مواجه با بلایای طبیعی/ چرا با وجود بارش های زیاد در گیلان سیل جاری نشد؟

به گزارش ۸دی، خداوند متعال برای خلقت دنیا تمام محاسبات ر ا به صورت دقیق و علمی انجام داده و از این رو خداوند متعال را حکیم دانسته اند، کوه ها وظیفه ذخیره سازی آب برای تابستان را داشته، رودها آب را به دسترس مردم می رسانند و جنگل ها هم به لطافت هوا، افزایش اکسیژن، افزایش رطوبت هوا، مقابله با ریزگرد و شن ها، مقابله با سیل مامور شده اند، اما ما انسان ها نظم طبیعت و علم خدای متعال را هنوز باور نکرده و در تلاش هستیم با فن آوری های ناقص خود برج ها ساخته تا از مواهب طبیعت بهره ببریم، اما فراموش کرده ایم که برای بهره بردن از مواهب طبیعت نباید جنگل ها را از بین برد، در مسیر رودها ویلا ساخت و طبیعت را به ساختمان تبدیل کرد، متاسفانه هنوز نتوانسته ایم الگوی معماری ایرانی اسلامی بر مبنای طبیعت را نیافته ایم، با رانت ها برای ساخت ویلاها در بستر رودها و کوه ها مقابله نکرده و نتوانسته ایم شکر نعمت خدا را به جای بیاوریم.

 

اهمیت حفظ جنگل ها و رودها

حفظ مسیر رودها و حفظ جنگل ها از مهمترین مسائلی است که باید در آینده مورد نظر مسئولان کشور باشد، سیل در ایام نوروز امسال بسیاری از روستاها را ویران کرده و خرابی های بی شماری به خصوص در دو استان گلستان و لرستان برجای گذاشته است، استان گیلان یکی از پربارش ترین استان های کشور بوده ولی با توجه به جنگل های بسیار این استان سیل بر آن غالب نشد تا نشان از اهمیت جنگل ها و مراتع دهد، طبق مطالعات وزارت نیرو پرباران‌ترین استان‌ها در سال آبی امسال تا ۱۰ فروردین عبارتند از:

لرستان ۹۳۹ میلیمتر – کهگیلویه بویراحمد ۹۲۷ – گیلان ۸۱۲ میلیمتر – چهارمحال بختیاری ۸۱۲ – ایلام ۷۶۳ میلیمتر – کرمانشاه ۶۲۷

– گلستان ۵۷۵ – مازندران ۵۳۷ – خوزستان ۵۳۲ – کردستان ۵۰۶

همانگونه که مشاهده می کنید گیلان در رده سوم استان های پربارش قرار دارد ولی به لطف داشتن مراتع و جنگل های بسیار سیل را به خود راه نداده درصورتی که گلستان و خوزستان با توجه به کم بارش بودن نسبت به گیلان سیل سهمگینی را به خود دیده که این سیل می تواند  ناشی از نبودن پوشش های گیاهی مناسب در این استان نیز باشد.

نکته بعدی که توانست گیلان را در برابر سیل امن کند رودخانه سپید رود در این استان بود، سفیدرود سومین رود بلند ایران پس از کارون و کرخه و بزرگترین رود شمال ایران است. از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می‌پیوندند شکل می‌گیرد و تا ریختن به دریای خزر عرض استان گیلان را می‌پیماید؛ و از منجیل تا ساحل دریا همه جا سفیدرود به سمت شمال شرقی جاری و جریانش سریع و مقدار آب آن زیاد است.

از سد سفیدرود تا گندلان بستر آن بین دو کوه و بسیار باریک و از این نقطه به بعد دلتای وسیعی با شاخه‌های زیاد تشکیل داده شاخه اصلی آن پس عبور از شهرستان رودبار، شهرستان رشت، شهرستان آستانه اشرفیه در پارک ملی بوجاق به دریای خزر می‌ریزد البته رودخانه سپیدرود با مشکلات نظیر ریختن پساب بیمارستانی و سموم کشاورزی مواجه بوده و باید راه حلی عاجل برای آن یافت.

این رود علاوه بر اینکه در پیدایش تمدن و اقتصاد منطقه‌ای که در آن جاری است تأثیر داشته‌است. عامل مهم پدید آمدن دو ناحیه تاریخی آنسوی رودی و این سوی رودی یا بیه‌پس و بیه‌پیش است با توجه به اهمیت این رود در منطقه بسیاری از جغرافیا نگاران اسلامی و سفرنامه‌نویسان در منابع خود از رود و نام‌های آن یاد کرده‌اند.

همانگونه که گفته شد حفظ رودخانه های قدیمی و لایروبی از آن ها می تواند یک شهر را از خطر سیل بسیار دور کند. همانگونه که حفظ نکردن رودها توانسته است سیل های مهیبی مانند رود مجاور دروازه قرآن شیراز را ایجاد کند.

 

اهمیت شبکه انتقال آب سطحی

یکی دیگر از عواملی که باعث شد در رشت برخلاف سال های گذشته در اثر بارندگی شدید با آبگرفتگی معابر مواجه نشویم، شبکه انتقال آب سطحی از طریق لوله های قطور زیرزمینی بود وجود این شبکه در تهران نیز باعث مدیریت آب های سرگردان و نرسیدن به آب گرفتگی های مهیب و نرسیدن به سیل شد.

ایجاد شبکه های انتقال آب سطحی در تمام استان ها باعث مدیریت منابع آبی کشور، انتقال آب از مناطق پربارش به کم بارش و جلوگیری از ایجاد خشکسالی در کشور و جلوگیری از بحران های ماننند سیل و ریزگرد خواهد شد، کشور باید از شبکه آبی انتقال آبی عمیق بهره برده تا هیچ بارانی از بین نرود و تمام آب های کشور مدیریت شوند تا دیگر شاهد حوادثی مانند سیل و ریزگرد نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه