۴ پروژه محیط‌ زیستی در گیلان به بهره‌برداری رسید

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل منابع طبیعی گیلان گفت: ۴ پروژه در سازمان منابع طبیعی گیلان ۱۰۰ درصد در مرحله بهره‌برداری و ۱۵ پروژه در دست اقدام است.

۴ پروژه محیط‌ زیستی در گیلان به بهره‌برداری رسید

به گزارش هشت دی،حجت‌الاسلام سید باقر احمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه رشت اظهار داشت: انفال در قرآن به معنای معادن، نفت، طلا، دریاچه، رودخانه، تالاب، باتلاق، کوه، بیابان، جنگل، ارثیه بدون وارث و غیره است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه یک ششم آیات قرآن بیانگر اهمیت منابع طبیعی است گفت: در قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) صیانت و بهره‌برداری صحیح از منابع طبیعی سفارش شده و بر اساس قرآن انفال از آنِ خدا و رسول اکرم(ص) است.

وی با اشاره به اینکه در زمان غیبت مسئولیت انفال بر عهده ولی‌فقیه یعنی مقام معظم رهبری است تصریح کرد: هرگونه تصرف و تجاوز به منابع طبیعی از نظر مراجع تقلید حرام بوده مگر آنکه منوط به اجازه ولی‌فقیه باشد؛ حفظ منابع طبیعی از مصادیق عبادت است و بیشتر از نماز شب ارزش دارد.

احمدی با بیان اینکه در روایات به کاشت درخت توصیه‌های فراوانی شده است خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر سرسبز نگه داشتن کشور تاکید داشته‌اند؛ درختکاری و توسعه جنگل و فضای سبز وظیفه مسئولان و مردم است و نباید نمادین باشد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل منابع طبیعی گیلان گفت: ما در منابع طبیعی کارهای مختلفی از جمله آبخیزداری و آبخوانداری انجام دادیم؛ در سال ۹۷ اعتبارات قابل ملاحظه‌ای از صندوق توسعه ملی برای ۱۹ پروژه در گیلان اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه ۴ پروژه ما ۱۰۰ درصد در مرحله بهره‌برداری و ۱۵ پروژه در دست اقدام است تصریح کرد: دو اکوسیستم جنگل و تالاب تاثیرات مثبتی در زندگی انسانها داشته و حفظ تالاب‌ها و منابع طبیعی صرفاً متوجه ما نیست بلکه مردم و NGO ها نیز باید در این زمینه همت کنند.

احمدی با اشاره به اهمیت آبخیزداری خاطرنشان کرد: اگر فرسایش خاک اتفاق بیفتد زمین‌های کشاورزی به بیابان‌ها تبدیل می‌شوند؛ مسدود شدن راه‌ها، کاهش محصولات غذایی، آلودگی هوا، افزایش سیل از دیگر پیامدهای فرسایش خاک است که هزینه‌های زیادی را به زندگی مردم تحمیل می‌کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه